Vapen med till Nya Zeeland

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Vapen med till Nya Zeeland

Inläggav johlun » 24 nov 2017, 08:38

Ska åka till Nya Zeeland i vår, var där för 4 år sedan men då köpte vi vapen på plats. Tanken nu är att ta med vapen. Vet någon hur det ligger till nuförtiden med att ta med? Vilka papper/koffert mm krävs? Vet även att det skiljer mellan olika flygbolag men alla tips och erfarenheter är välkomna. :)
johlun

Re: Vapen med till Nya Zeeland

Inläggav vikallarhonombjörn » 27 sep 2018, 16:17

Var nere i somras men fick inte med mig egna bössan pga krångel med flyget men NZ utgjorde inte problemet. Ansök om "visitors license" på nätet i god tid innan. Anmäl i god tid till flygbolaget. (Inga problem med Thai och Singapore av erfarenhet). Väl när du landar går du till Polisen på flygplatsen med ditt vapen innan tullen, betalar 25 dollar och får din licens. Du kan behöva uppge var/hur/hos vem du skall förvara ditt vapen när du är nere. Vi skrev in vår guides uppgifter.

Jag skaffade en besökslicens utan bössa bara för att vara på säkra sidan om jag skulle bli stoppad med lånat vapen. Man är ju nojig som svensk med en Polismyndighet som motarbetar en. Polisen därnere på flygplatsen var supertrevlig och hjälpte mig trots stationen var stängd, önskade mig lycka till på jakten etc.
"Från min kalla döda hand
När dunkla agendor ämnar ta vår självständighet ifrån oss måste friheten vara den ledstjärna som belyser vår väg genom mörkret.
Endast den oförberedde blir överraskad och blott den obeväpnade står försvarslös.
"
Användarvisningsbild
vikallarhonombjörn

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser