Myskoxe, Grönland mars 2018

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Myskoxe, Grönland mars 2018

Inläggav JoakimB » 14 nov 2017, 17:51

Hej!
Jag ska till Grönland i mars och jaga myskoxe och fick höra av outfittern att det finns ett par platser kvar, så jag tänkte höra om någon har lust att hänga med?
Totalt är det 2 hela jaktdagar, plus två halvdagar (första och sista dagen på campet).
Priset är 4800 euro och i det ingår 1 myskoxe, helpension på campet och transporter till och från flygplatsen.
En extra myskoxe, fjällräv, ren, fjällripa, polarhare och fiske går att få mot tillägg.
JoakimB

Re: Myskoxe, Grönland mars 2018

Inläggav Pebe » 16 mar 2018, 06:47

JoakimB skrev:Hej!
Jag ska till Grönland i mars och jaga myskoxe och fick höra av outfittern att det finns ett par platser kvar, så jag tänkte höra om någon har lust att hänga med?
Totalt är det 2 hela jaktdagar, plus två halvdagar (första och sista dagen på campet).
Priset är 4800 euro och i det ingår 1 myskoxe, helpension på campet och transporter till och från flygplatsen.
En extra myskoxe, fjällräv, ren, fjällripa, polarhare och fiske går att få mot tillägg.
Hoppas du delar med dej av jakten när du kommit hem igen?
Låter spännande!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
R8 .308 Win
S&S 16/16-7,65x57R
Merkel 12
PBGV Hugo.
Pebe

Inläggav tanden » 30 maj 2018, 07:28

Hur gick det?
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76 12/70 6.5x55/12
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav börje » 30 maj 2018, 07:59

TS verkar inte vara så aktiv på forumet, senaste besöket 17:e mars. Jag drog iväg ett PM, få se om vi får nån reseskildring så småningom
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav tanden » 30 maj 2018, 08:02

Kanon!
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76 12/70 6.5x55/12
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav JoakimB » 30 maj 2018, 20:27

Bättre sent än aldrig, nu kommer rapporten! :)

Egentligen skulle jag åkt till Grönland i augusti 2017, en efter ett fästingbett som ledde till en kraftig hjärninfektion så var jag tvungen att ställa in.
Arrangören som jag bokade med erbjöd mig istället att komma nu i mars. Jag flög från Köpenhamn till Kangerlussuaq, en före detta amerikansk flygbas och som är enda internationella flygplatsen som är öppen vintertid på Grönland.
På flygplatsen möttes jag upp av en dansk, Karsten, som bott på Grönland sen han var fem år, och som länge har levt på jakt och fiske. Vi åkte hem till en av hans döttrar som bor i utkanten av Kangerlussuaq och där bytte vi om till kläderna som skulle hålla oss varma utomhus. Temperaturen låg på mellan -20 och -25 dagtid. Efter ombytet så åkte vi vidare i hans Landcruiser ut på en frusen fjärt i cirka en timme tills vi kom fram till ett tält där snöskotrar och fyrhjulingar med band istället för hjul var parkerade. Sen åkte vi i cirka två timmar över frysta fjärdar och dalar.

Lodgen som jag bodde i var väldigt enkel, blandning mellan stuga och barack, men hade allt som behövdes (förutom toalett, att sitta på utedass i minus 25 var ingen höjdare, men det ska inte vara allt för bekvämt på jakt heller).
grönland hus.jpg

Tidsskillnaden och att jag tog morgonflyget gjorde att vi kunde jaga direkt efter lunch. Lunchen bestod förövrigt bland annat av torkad fisk (som bröd) med valspäck (som ost) och kokt myskoxtunga, godare än vad jag trodde att det skulle vara. Jakten gick till så att vi åkte ut med skotrarna och letade, efter att ha sett myskoxar, eller färska spår, så smög vi fram. Själva området som vi jagade i var väldigt kuperat med stora nivåskillnader. Snön var ca 5-15 cm djup, vilket tydligen var ovanligt mycket. Precis innan skymning så hittade vi en flock, och en av mina jaktkamrater fällde en oxe. Guiderna var väldigt noga med att välja ut rätt djur ur gästernas synpunkt (jag ville ha en stor, en annan ville ha en med slitna horn).

Tillbaka i lodgen så bjöds det på en grönländsk fisk- och skaldjursgryta, definitivt den godaste fisk jag ätit.
Dagen efter åkte vi ut igen så fort solen stigit över bergen, efter bara 15-20 minuter såg vi en flock myskoxar på håll, men vi ville ha lite mer utmaning så vi åkte vidare. Ett par timmar senare upptäckte vi en annan flock på ca 10 djur. Jag och en av guiderna smög fram de sista 300-400 meterna innan jag la mig ner för att skjuta. Rangefindern visade på ca 340 meter. Det skulle säkert ha gått att smyga fram närmare eftersom myskoxar inte är speciellt skygga av sig, men på grund av det karga klimatet så ville vi inte stressa dem i onödan. Skottet tog där det skulle och myskoxen tecknade bra, men det tog ändå ca 20 sekunder innan den föll ner på sidan. Oerhört tåliga djur.

grönland.jpg

En bit bort stod en kalv som guiden ville att jag skulle skjuta för camp meat. Eftersom han ville att jag skulle ta den med ett huvudskott så fick jag smyga fram ytterligare ett par hundra meter innan jag kände mig säker på skottet. Den kalven åt vi sen på kvällen och köttet var riktigt bra trots att det inte hade hängmörats, som en perfekt blandning av nöt och vilt.
myskoxe.jpg

Efter att vi flått och fältslaktat så lastade vi på köttet och trofén på en släde bakom en av skotrarna, sen åkte vi vidare för att leta efter en myskoxe till en annan jaktkamrat. Hans myskoxe hittade vi drygt en timme senare i en närliggande dal.
Vi hade även chans att skjuta ripa, hare och räv, men vi avstod på grund av kylan.

Sammanfattningsvis kan jag säga att myskoxe inte är så svårt att jaga, däremot är det under svåra förhållanden oavsett vilken årstid man jagar. På vintern är det på grund av kylan, och på sommaren på grund av de långa vandringarna vilket ger utmaningen som iallafall jag var ute efter. Naturen var helt otrolig med alla berg. Jag har nog aldrig känt mig så liten som där.
Grönland kommer jag absolut att åka tillbaka till för att jaga myskoxe under midnattssolen, men också för ren, säl och fågeljakten. Och då kommer jag att anlita samma guider som jag jagade med nu eftersom de gjorde ett väldigt bra jobb och var riktigt trevliga.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JoakimB

Inläggav Bonzo » 30 maj 2018, 22:26

Grattis!
Kul med lite "udda" jakter.
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Inläggav Luger6 » 31 maj 2018, 03:35

Ser ut som en trevlig och annorlunda jakt dock lite för kalt för min del!
Har funderat på att åka i september.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav börje » 31 maj 2018, 05:04

Trevlig berättelse, kul att du delar med dej.
Hade ni med egna vapen eller hyrde ni?
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav JoakimB » 31 maj 2018, 09:48

Luger6 skrev:Ser ut som en trevlig och annorlunda jakt dock lite för kalt för min del!
Har funderat på att åka i september.

Jag kommer nog också att göra en "sommarjakt" där, tror att naturen är mycket vackrare när den inte är täckt av snö och is.
JoakimB

Inläggav JoakimB » 31 maj 2018, 09:51

börje skrev:Trevlig berättelse, kul att du delar med dej.
Hade ni med egna vapen eller hyrde ni?

Tack! Jag hade med en .300 win mag. Det gick väldigt fort och smidigt att deklarera vapnet i tullen, men å andra sidan kunde man också köpa vapen i mataffären i Kangerlussuaq.. :)
Guiden hade även 8-10 olika gevär som man kunde låna, allt från 22-250 till 30-06, väldigt bra optik på de flesta också.
JoakimB

Inläggav börje » 31 maj 2018, 10:29

300WM måste ju vara rätt optimal för grönland. OPlanerade själ en resa dit i tiden, myskoxe o caribou, men det blev aldrig av pga afrikafebern. Sommarjakten skulle jag helst vilja uppleva, men vet inte om mitt vänsterknä klarar av det.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Karre » 31 maj 2018, 15:47

Trevlig resa!
Hade du en hemsida med priser?
Benelli, Husqvarna, Remington, Sauer och Volquartsen. 4,37 meter pipa totalt.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav JoakimB » 31 maj 2018, 18:04

börje skrev:300WM måste ju vara rätt optimal för grönland. OPlanerade själ en resa dit i tiden, myskoxe o caribou, men det blev aldrig av pga afrikafebern. Sommarjakten skulle jag helst vilja uppleva, men vet inte om mitt vänsterknä klarar av det.

Ja, den kalibern är jag väldigt nöjd med. På sommaren finns det ju chans att åka med mindre båtar längs fjärdarna, då behöver man inte gå lika långt.
JoakimB

Inläggav JoakimB » 31 maj 2018, 18:07

Karre skrev:Trevlig resa!
Hade du en hemsida med priser?

Tack! Ingen hemsida tyvärr, jag hittade det här genom några jag jagat med tidigare. Kan förmedla kontakten om du vill.
Tror att priset låg på 4800 euro.
JoakimB

Inläggav White hunter » 04 jun 2018, 18:07

Trevlig läsning.
Blir det bogmontage?
Blaser R93 Luxus Safari cal. 375HH
Blaser S2 luxus cal. 470NE
Beretta 682 silverpigeon cal. 12
Sako quad range cal. 22lr
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav JoakimB » 04 jun 2018, 21:49

White hunter skrev:Trevlig läsning.
Blir det bogmontage?

Tack så mycket! Ja, det blir bogmontage och en fäll av det som blir över.
JoakimB

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser