Jaktreseberättelse Namibia

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Jaktreseberättelse Namibia

Inläggav 7mm är lagom » 08 jun 2017, 10:33

Vill man att jakten ska vara som hemma är det bäst att jaga hemma.
Man får ta seden dit man kommer. Det är det som är kul med att jaga utomlands.
Att det är annorlunda. Man kan ju lära sig ett och annat också! :D
Det faktum att ett vapen är tillverkat är anledning nog att vilja ha det.
Användarvisningsbild
7mm är lagom

Inläggav Richard_den_lortige » 08 jun 2017, 15:41

Håller med Annorlunda & uppleva andras jaktkultur.

Det som är sämre än hemma (notera rent JAKTLIGT) är en jäkla massa bilåkande (som iofs är kul safari). Man hittar inte i markerna utan är "nybörjare", man väljer inte vilt själv utan skjuter anvisat djur. Man gör just ingenting själv utom att avlossa skottet.

Väldigt trevligt att bli uppassad och få service men det är ju inte för den skull bra jakt.

Jag hade väldigt trevligt i Namibia och är glad att jag åkte dit men rent jaktligt är min erfarenhet att jakten är bättre här hemma.

Särskilt i N Norrland där man kan jaga 4v och inte stöta på en enda människa annat än jaktkamraterna. Man anpassar sig till naturen/vädret och inte till "kalendern". Att det är viltfattigt gör inte jakten sämre.

Här på Ekerö skulle jag sannolikt kunna skjuta 4-6 rådjur på 3 dar från torn (16-18 aug) men skulle inte uppleva det som bra jakt (mer boxfyllning).

Att krypa på knä med yngsta sonen och hjälpa honom skjuta bock på premiären det är bra jakt för mig.

Eller efter många timmar i skogen (helst egen) höra hunden få upptag och komma mot en. Höra älgens horn slå i träden och försöka gissa vart den kommer. Skjuta en oxe och dela glädjen men kusiner och morbröder. Koka rygg, dra några bärs och höra gamla jakthistorier (och dra några egna). Bra jakt.

Jag jagade myskoxe i NWT i Kanada för ca 10 år sen. OTROLIGT spännande och roligt att åka med inuiter & indianer som guide. 11h sträckkörning på skoter längs Ishavet. Tälta i -30C med kraftig vind. Men sen själva jakten var att valla myskoxarna med skoter och skilja ut en tjur, kliva av skotern och ta geväret och skjuta en trött oxe som stod still och flåsade. Inte bra jakt rent jaktligt.

Åkte 10 dgr med fraktkanot på floderna i Yukon och kom till slut till Dawson city. På vägen tältade vi och lockade älg. Oxen kom kluckande på lock. Styckade den och tog med i kanoten. Bra jakt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Richard_den_lortige

Inläggav Richard_den_lortige » 08 jun 2017, 20:19

Bild

Bild

Några bilder från NWT
Richard_den_lortige

Inläggav Luger6 » 09 jun 2017, 01:27

Förstår vad du menar RdL, men när man börjar närma sig 60 så har jag inget direkt behov av några långvariga strapatser vad det gäller jakt. Enkelt uttryckt, en skottchans på gris eller till och med rå utnyttjas inte längre alla gånger om man är för långt från farbar väg. Jaktresor där man får kämpa i veckor för en skottchans är inte heller så intressanta längre, därför åker jag inte till BC tex. Jag erkänner gärna att jag har blivit bekväm med åren, en dusch och en pilsner är värt ganska mycket efter en bra jaktdag. Förbi är tiden då man tältade på marken den 15/8 för att kunna smyga iväg först, riktigt så sugen är man inte längre.
När jag hade gjort mina tio månader som signalist i en jägarpluton lovade jag mig själv att aldrig äga ett par skidor, en ryggsäck eller en cykel. Sen blev man äldre och klokare och många av kunskaperna från lumpen kom till nytta som jägare också, bland annat att bo i skogen under primitiva förhållanden med begränsade resurser. Känns som jag har kommit över det stadiet.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav Richard_den_lortige » 10 jun 2017, 08:48

Att komma till skott på t ex ett rådjur men låta bli att skjuta är många gånger en fin jaktupplevelse.
Richard_den_lortige

Inläggav Melker » 10 jun 2017, 12:43

Det där med bilåkande i afrika väljer man ju själv. Senast jag var nere så åkte vi bil ut, blev avsläppta och gick/spårade ca 5h till lunch. Sedan en något kortare promenad på em fram tills det var mörkt.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav börje » 11 jun 2017, 21:16

Dom två gånger jag har varit nere på jakt har vi åkt ut i gryningen med bil för att sen jaga till fots fram till "siestan". Sen ut med bil igen för att jakt till fots fram till mörkrets inbrott. Enda vi sköt från bilen var schakaler i.o.m att farmens ägare vill bli av med så många som möjligt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Richard_den_lortige » 12 jun 2017, 13:43

Det var första gången för mig när åkte åkte till Namibia.

Hade jag vetat det jag vet nu hade jag, likt er, begärt mer jakt till fots.

Bra att det kommer upp här så andra kan, om de vill, lära sig av "misstagen".
Richard_den_lortige

Inläggav Luger6 » 13 jun 2017, 19:29

När jag var i Sydafrika åkte vi i princip till och från marken, sen var det till att gå. Det var mitt val. På denna resa var markerna så pass mycket större, vet man att en skock med djur har sitt favorittillhåll i ena hörnet på dom 8000 ha så finns det ju ingen anledning att dit. Man har begränsad tid så det måste ju vara upp till var och en hur man vill utnyttja den. Jag drar gränsen vid att skjuta från bilen. Med tanke på hur allt vilt sätter iväg när man närmar sig i bil är det nog inte särskilt ovanligt att det skjuts från bil i både Sydafrika och Namibia. Olika länder olika seder.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav börje » 13 jun 2017, 21:41

Där jag jagade i Namibia så fick man inte skjuta nåt annat än schakaler från bilen, inte ens ormar :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav salt » 13 jun 2017, 22:16

börje skrev:Där jag jagade i Namibia så fick man inte skjuta nåt annat än schakaler från bilen, inte ens ormar :wink:

i SA sköt jag en red hartebeest från bilen, rätt i rumpan, texas hart shot

den var döende, skadad och fästingarna var minst 500
TJT Salt
R8 succes leather 308 atec z6i 2,5-15x56 BT/1-6x24
375H/H rc carbon z6i
merkel drilling, 20-20- 7x57r aimpoint
merkel dsd 8x57 irs / 20 med z6i 1-6x24
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
blaser K95 stutzen lyx 7x57r z4i 3-12x50
salt

Inläggav börje » 13 jun 2017, 22:22

Ok, det är ju en helt annan sak när man avlivar skadat vilt, det räknar jag inte som jakt. Ungefär som när man skjuter skabbräv här hemma.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav macggu » 18 jun 2017, 18:24

börje skrev:Där jag jagade i Namibia så fick man inte skjuta nåt annat än schakaler från bilen, inte ens ormar :wink:

Får man skjuta ormar? I så fall hade jag mer än gärna skjutit den puffadder som sa "SCCCHHHH" från 3 meters avstånd - otäckt så det förslog.
macggu

Inläggav börje » 18 jun 2017, 20:28

Matte sköt en "puffis" med sin fjollsexa när vi var i namibia, den gick av en bit bakom skallen :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav macggu » 18 jun 2017, 20:40

börje skrev:Matte sköt en "puffis" med sin fjollsexa när vi var i namibia, den gick av en bit bakom skallen :wink:

En välgärning - med den giftighetsgraden den har. Det tog mig en god stund att komma ned med fötterna på jorden igen efter det mötet.
macggu

Inläggav Luger6 » 19 jun 2017, 02:37

Tur att PH går före :mrgreen: !
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav Luger6 » 30 jun 2017, 18:53

Bild

TSX 250 gr cal 366. Vänstra från Zebra, 100% restvikt. Högra från Hartebeest restvikt 200gr
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav Luger6 » 30 okt 2017, 05:46

Då kom min låda med trofeer efter knappt fem månader! Detta är ju den tråkiga biten där många förstagångare får sig en obehaglig överraskning. När jag hade varit i Sydafrika hämtade jag mina grejor själv på Landvetter men jag fick ju lägga en hel dag på det.
Nu flögs lådan till Kastrup där Speditören i Namibia http://www.namsaf.com.na/imprint.html hade en samarbetspartner. Dom http://gtltrophy.com/en/ skeppade då dom sju skallarna och ett Zebraskinn till mig för det facila priset av 1600 euro. 758 euro var för flygfrakten och ca fyra hundra av dom resterande 842 var skatt o moms.
Nu ska det sågas och monteras på sköldar. Skinnet gick till Flygfors för beredning.
Jag betalade 700 euro på farmen för dip o pack så jag räknar med att slutsumman hamnar på ca 30 papp. Det ursprungliga jaktpaketet gick på 2800 euro så man kan ju säga att det tillkommer en del kostnader innan allt är färdigt. Nästa gång blir det ett cullingpaket!!
Senast redigerad av Luger6 31 okt 2017, 04:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav macggu » 30 okt 2017, 09:45

Luger6 skrev:Då kom min låda med trofeer efter knappt fem månader! Detta är ju den tråkiga biten där många förstagångare får sig en obehaglig överraskning. När jag hade varit i Sydafrika hämtade jag mina grejor på själv på Landvetter men jag fick ju lägga en hel dag på det.
Nu flögs lådan till Kastrup där Speditören i Namibia http://www.namsaf.com.na/imprint.html hade en samarbetspartner. Dom http://gtltrophy.com/en/ skeppade då dom sju skallarna och ett Zebraskinn till mig för det facila priset av 1600 euro. 758 euro var för flygfrakten och ca fyra hundra av dom resterande 842 var skatt o moms.
Nu ska det sågas och monteras på sköldar. Skinnet gick till Flygfors för beredning.
Jag betalade 700 euro på farmen för dip o pack så jag räknar med att slutsumman hamnar på ca 30 papp. Det ursprungliga jaktpaketet gick ju på 2800 euro så man kan ju säga att det tillkommer ju en del kostnader innan allt är färdigt. Nästa gång blir det ett cullingpaket!!

Gratulerar!
Mina, som jag sköt sommaren 2016 (alltså för 15 månader sedan) sägs komma till Danmark den 2 november.
Nästa sats, från iår, hoppas jag kommer snabbare. Men de kommer då att vara helt färdiga när de kommer - de från 2016 skall till konservator en runda också.
macggu

Inläggav A-born » 07 dec 2017, 17:24

Luger6 skrev:.... Nästa gång blir det ett cullingpaket!!

Ursäkta en dum fråga, men vad innebär Cullingpaket?
Användarvisningsbild
A-born

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser