HJÄLP!Behöver tips om bra svensk konservator för plains game

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

HJÄLP!Behöver tips om bra svensk konservator för plains game

Inläggav Beatless » 04 maj 2017, 07:53

Var i Sydafrika, i norra Limpopo, sommaren -16, och sköt en Zebra, en rejäl Eland samt en Duiker plus lite annat. Tänkte göra bogmontage (Eller kanske "halsmontage", snarare) av Elanden och likaså av Duikern samt ett skinn av Zebran.

Jag behöver hjälp med att hitta en bra konservator för mina montage och skinn för de är redo att skickas från ZA nu, så vill gärna ha tips på svenska konservatorer som är bra.

Jag är dock inte intresserade av Backhaga, som när jag använde deras tjänster sist, med största sannolikhet tappade en Eland-skalle från en hona jag skjutit, som de skulle göra ett europeiskt montage av, i marken så att den gick i flera bitar, och sedan ljög om förloppet.

Ena dagen var det ingqa problem och alla mina grejor var klara för leverans och mina kollin skulle skickas från Backhaga till mig inom en vecka, sedan hörde jag inget på en (dryg?) månad och efter upprepade påstötningar per email och sen till sist sist hot om anmälan till ARN svarade Svante på Backhaga mig att att han inte svarat eftersom han "försökt få tag i en ny Eland-skalle till mig" eftersom den jag skjutit "varit trasig vid ankomst" till honom. WTF?

Vill inte snacka för mycket skit, så har aldrig nämnt det på något forum, men känner mig tvungen att berätta nu så att ni förstår att jag absolut inte är intreserade av Backhaga.

Så tips på bra konservatorer (pris är inte jätteviktigt, men inte helt utan betydelse, om det nu skiljer något mellan olika konservatorer - resultatet är absolut viktigast) mottages mycket tacksamt.

/Beatless
Senast redigerad av Beatless 04 maj 2017, 08:25, redigerad totalt 1 gång.
- Ruger .223
- T3 6.5x55 McM A3-5 + SL5 - Bushnell Elite 3.5-21x50
- Remington 700 BDL .308 B&C Medalist Shilen trycke
- Remington 700 Custom .338-06 Riktad låda Lothar-Walther 24" B&C Medalist/Weatherby Shilen trycke
- Remington 870 S.M. 12g
Användarvisningsbild
Beatless

Re: Behöver tips om bra svensk konservator för plains game

Inläggav WestCoast » 04 maj 2017, 08:21

Konservatorn Bo Nilsson eller han i Brastad utanför Uddevalla... Bo är dyrast men bra och stor erfarenhet av Afrikanska vilt....
Användarvisningsbild
WestCoast

Re: HJÄLP!Behöver tips om bra svensk konservator för plains

Inläggav Luger6 » 05 maj 2017, 03:21

Mina bäverskinn har Bäckhaga också tappat------ bort. Varför anlitar du någon här i Sverige när det finns mycket duktiga konservatorer på plats till hyfsade priser om man får fråga?
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav Beatless » 05 maj 2017, 12:00

Luger6 skrev:Mina bäverskinn har Bäckhaga också tappat------ bort. Varför anlitar du någon här i Sverige när det finns mycket duktiga konservatorer på plats till hyfsade priser om man får fråga?

Jag trodde faktiskt att de svenska konservatorerna var bättre. Men det enda jag bygger det på är att det var vad en som jag kände, som var involverad i ett svenskt Afrikajaktreseföretag sa, så jag har egentligen ingen aning om vad jag pratar om. Men nu får det bli ett svenskt, orkar inte hålla på och fösörka få tag i något sydafrikanskt nu. Men ska tänka på det till nästa gång, absolut. Det här var bara andra gången jag var där nere, så det lär bli fler gånger.

Ok, så Bäckhaga slarvade till det med dina saker också. Jag har en sprucken och lagad Eland-skalle på väggen där jag försöker att inte tänka på hur många bitar som fattas och hur asymmetrisk den är varje gång jag tittar på den :wink:

Men du känner inte till några svenska konservatorer som ska vara bra?
- Ruger .223
- T3 6.5x55 McM A3-5 + SL5 - Bushnell Elite 3.5-21x50
- Remington 700 BDL .308 B&C Medalist Shilen trycke
- Remington 700 Custom .338-06 Riktad låda Lothar-Walther 24" B&C Medalist/Weatherby Shilen trycke
- Remington 870 S.M. 12g
Användarvisningsbild
Beatless

Inläggav Luger6 » 08 maj 2017, 00:04

Nej tyvärr, anlitar sällan konservatorer på hemmaplan. När behovet uppstår lämnar jag till en lokal förmåga som har lagt ner sin firma pga alla idiotiska EU-krav.
Kolla med Bonzo här på forat, tror att han anlitade en hemmavid.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav Bonzo » 13 jul 2017, 23:13

Bäckhaga gjorde våra bogmontage mycket bra, men skinn och respons är han värdelös på.
Bo Nilssons jobb har jag bara sett på bild men ser justa ut. Uddevalla firman måste väl vara Roger, hans jobb har jag sett live och träffat några gånger, rekommenderas.
Idag träffa jag Jan Ohlsson på Trofėdepån och han gör oxå fina jobb, rekommenderas.
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Inläggav WestCoast » 14 jul 2017, 09:08

Bonzo skrev:Bäckhaga gjorde våra bogmontage mycket bra, men skinn och respons är han värdelös på.
Bo Nilssons jobb har jag bara sett på bild men ser justa ut. Uddevalla firman måste väl vara Roger, hans jobb har jag sett live och träffat några gånger, rekommenderas.
Idag träffa jag Jan Ohlsson på Trofėdepån och han gör oxå fina jobb, rekommenderas.

Finns ju Roger i brastad och Pettersson utanför Uddevalla så det finns två...

Kan varmt rekommendera rogers
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Bonzo » 18 dec 2017, 13:37

Beatless!
Hur har det gått med dina troféer?
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser