Första jaktsäsongen skogsfågel

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Första jaktsäsongen skogsfågel

Inläggav Jolmur » 06 nov 2018, 02:20

Hej!

Jag heter Dennis, bor i norra jämtland och tänkte dela med mig av denna min första skogsfågelsäsong hittills.

Jag tog jägarexamen sent i livet, vid 39 års ålder, vilket var för 3 år sedan och har sporadiskt gästjagat som passkytt vid enstaka älgjakter. Fågeljakten har känts mest lockande men har inte blivit av förrän denna höst.

Jag har läst trådar här på forumet, kikat klipp på dutuben och kollat kartor. Jag arrenderar småvilt där jag bor, ca 4500Ha och har smugit runt på stora delar. Gått med min 22wmr och stött upp marktryckande orrar och tjädrar, gått med hagelbössan och sett träande fåglar jag inte kunnat smyga på. Haft med mig båda bössorna och alltid haft fel bössa i handen. Jag har gjort misstaget att smyga i sidled, jag har börjat smyga försent och slutat smyga för tidigt. Alla fel man kan tänka sig och ändå bara hunnit en bråkdel hittills.

Jag köpte mig en present, en Tikka T3x Lite i .222 rem, gängad och med en Vortex viper 6,5-20x50. Fick hem den i fredags, glad som en snorgärs på julafton.
Sköt in den lite snabbt på 50 m och justerade upp några klicks överslag med tanken att finjustera på lördagmorgon och sen försöka jaga lite.

Lördagmorgonen kom och jag var trött men klev ändå upp. Allt började jävlas och humöret var känsligt. Småsaker på småsaker inträffade. Tröjan avig, kallingarna bak och fram och såna saker. Jag for till skjutbanan. Började på 80m. Bössan gick nästan rakt på och med ett överslag som kändes rimligt för att va rätt på korset vid ca 150m. Jag justerade i sidled 2 klick och gick sen ut till 150m. Sköt 8 skott och de satt klockrent direkt. Jag for hem gjorde vapenvård och rafsade ned jaktkort och en te termos i gunrunnerryggsäcken och gav mig till skogs. Jag hade kvällen innan kikat ut ett område på kartan som bestod av hyggen som angränsade till en rätt stor myr. Dit tog jag bilen, när jag kommer upp mot vändplanen ser jag en orrtupp i en talltopp. Jag kör fram till vändplanen och kliver ur i skydd av en dunge. Solen skiner och värmer redan ordentligt, ingen vind känns eller syns i trädtopparna. Jag packar på mig ryggsäcken, matar i 4 skott i magasinet och trycker i det i bössan innan den stoppas i ryggan.
Jag börjar min ansmygning på frasande hårda snöfläckar, genom ris och smågranar. Jag kommer inom skotthåll och tar fram avståndsmätaren för att dubbelkolla. Så jag känner mig säker på skott. Men det är ris i vägen, så jag kan inte få fram något avstånd. Jag kollar av terrängen och funderar på hur fan jag ska komma åt utan att röja mig, när den börjar kackla och kuttra. "Pratar den med mig? Vafan pågår?" jag står tyst en liten stund och den flyger iväg.

Nåväl, jag kliver fram och mäter avstånd, 83m. Sen börjar jag traska mot myren som ligger 3-4 hundra meter bort. Inte smyga utan traska. Efter kanske 40m så flyger såklart 8-10 orrar iväg från olika träd runt om mig. Det här visste jag ju, ser jag en så finns det fler... Jag muttrar tyst för mig själv medan jag ser på när de lämnar mig ensam på hygget. Men jag hinner inte ta ett steg så kommer 3 orrar som från ingenstans och landar i ett par tallar rakt framför mig. Jag står helt stilla och bara tittar. De verkar inte bry sig alls om mig. Jag mäter avståndet, 100m. Försiktigt smyger jag fram bössan, klickar 4 klickar moturs på tornet, det ska vara mitt i på 100m. Jag tar sikte men stående utan stöd fixar jag inte detta skott så jag ser mig långsamt omkring. 1 meter bakom mig är en stubbe, jag backar sakta dit, tar försiktigt av mig ryggsäcken och lägger den över stubben. Smyger saaakta ned bakom, lägger mig på mage. Börjar ta sikte, men vad i helvete, solen i ögonen, jävla sattyg. Inte genom siktet utan mellan öga och sikte. Första tanken ör att ta av mig kepsen och lägga den över, men då lyser min nyrakade skalle kritvit och skrämmer väl både orrar och rymdstationen Mir.... Jag flyttar om mig och bökar runt där bakom stubben några minuter men till sist får jag till det. Jag matar in en patron i loppet, siktar, trycker av och orrtuppen gör ett hopp och faller sen rätt ned. De andra två flyger iväg. Jag kliver upp, tar med mig mina saker och går fram. På väg ditt känner jag av ett smärre adrenalinpåslag. Det känns otroligt spännande. Jag kommer fram och det ligger en fin ungtupp 2 meter från trädstammen. Mitt första vilt, jag känner mig lycklig, mallig, ja som en kung helt enkelt. Jag hänger upp fågeln på ryggsäcken och går de sista 30 metrarna ned till myrkanten. Spanar några minuter men får ingen lust att utforska myren just den dagen. Vänder om för att gå tillbaka, men hinner inte ta ett enda steg förrän några nya orrar kommer och träar mitt framför mig. Jag mäter igen. 90m. Lägger mig ned, tar lugnt sikte och trycker av. Tuppen hoppar till faller först rätt ned men fäller sen ut vingarna och glider iväg längs hygget. Den tog nästan en timme att finna på. Den hade glidit ca 150m och landat stendöd. Fanns inga tecken på rörelse efter nedslag. När jag väl funnit den var jag sjukt nöjd och det fick räcka för den dagen. I morgon bär det av igen!

/En inbiten nybörjare.
Jolmur

Re: Första jaktsäsongen skogsfågel

Inläggav sevehem » 06 nov 2018, 08:06

Stort grattis och väldigt trevligt skrivet!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Kronhjorten » 06 nov 2018, 08:25

Grattis och lycka till i fortsättningen från en annan nybörjare.

Rekommenderar dig förresten att läsa tråden om att hitta fågel med Google Maps.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav greyling » 06 nov 2018, 09:24

Grattis

Det där är i närheten av mina tassemarker låter det som. Dessvärre bara på sommarstugebasis

Bra med fågel i år

Prova att locka järpe - sjukt mycket av dem i år
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Jolmur » 06 nov 2018, 23:07

sevehem skrev:Stort grattis och väldigt trevligt skrivet!

Tack så mycket! =)

Kronhjorten skrev:Grattis och lycka till i fortsättningen från en annan nybörjare.

Rekommenderar dig förresten att läsa tråden om att hitta fågel med Google Maps.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack så mycket, och detsamma till dig! I mina småviltsarrenden har jag fått riktigt bra kartor, och studerar satellitkartor, men jag föredrar hitta.se´s variant då de fotokartorna är mer aktuella härikring än google maps. Hyggen, vägar mm är mer uppdaterade än google. Jag har alltid gjort så, dels när jag flugfiskar, för att spana åar, flyar, forsar mm. När jag kör snöskoter för att lägga upp rutter för att lära mig hitta och nu vid jakt för att se hyggen, myrar osv samt vilka vägar dit. Nu sitter man på kvällarna och drömmer om tänkta skidturer. Klickar man fram och mäter avstånd, så ser man ju även vilken tid det tar att promenera den uppmätta sträckan. Bara att avrunda åt lämpligt håll efter skidåkningsförmåga. ;)

greyling skrev:Grattis

Det där är i närheten av mina tassemarker låter det som. Dessvärre bara på sommarstugebasis

Bra med fågel i år

Prova att locka järpe - sjukt mycket av dem i år

Jag bor en mil öst om Strömsund, och det är sjukt med fågel i år. Järparna behöver inte ens lockas på kan jag säga. De verkar ibland inte ens det minsta skygg, utan mer nyfikna.

Jag gick av arbetspass vid 8-tiden i morse, bara hem och byta om och ge mig ut. Blev runt 4 timmar ute. Dimmigt, men fåglarna verkade bara trivas bättre med det. Såg nog totalt ca 40-50 orrar idag. Men majoriteten av dem flög utom håll.

Jag hade till idag valt ett annat hygge att spana in, från där bilen ställdes så följde jag en maskinstig genom en plantering. Ca 3-4 meter höga träd i den och röjd för något år sen. Det var gott om tjäderspår i snön, gamla spår, men jag har sett tjädrar där tidigare och det var de jag hoppades på. När jag hade ca 30 meter kvar av denna stig så börjar jag se hygget, varav två stora lövträd skymtas, kan vara Alar kanske? är dålig på lövträd som inte är björk eller rönn. jag saktar in och stannar upp, lyssnar. Jag hör orrar, flera. Jag går ned på huk och försöker spana genom mellan de de få träd som skymmer mig från dem. Jag kan i gluggarna mellan träd och grenar räkna till 8 st i ena trädet, och gissar att det sitter några till i det andra. De verkar inte ha lagt märke till mig och jag börjar fundera på hur jag ska komma i skottläge.

Skogsmaskinspåren är täckta med hård knastrig snö och is, skogen är full av röjd sly som ligger och knastrar om man råkar trampa på dem. Jag bestämmer mig för att detta får ta den tid det tar, jag backar några meter och tar fram tikkan ur ryggsäcken. Matar i ett laddat magasin i bössan men matar inte in någon patron i loppet utan nöjer mig med magasin i och gevär framme. Sen ger jag mig av från själva stigen och in i ungskogen. Jag snirklar, varje steg tar flera evighetslånga sekunder, jag spanar av och försöker lista ut vilken sida varje enskilt träd jag ska smyga på för att inte röja mig. Varje steg tar flera sekunder för att det inte ska krasa och knastra under fötterna. Jag tar mig fram till en mossig sten under en lite yvigare gran kanske 15 meter fram, detta tar nog 7-8 minuter. Där lirkar jag sakta av mig ryggsäcken och lägger den försiktigt åt sidan, kryper ned på huk och ålar fram till den mossiga stenen, lägger upp bössan lite försiktigt och plirar genom siktet.

Jag har klart kvistfritt skottläge på 2-3 st orrhönor och kanske en tupp i trädet, men just tuppen har en gren mitt framför kroppen. Jag tar fram avståndsmätaren och mäter 70 meter. Jag lägger märke till ett träd lite längre bort, med en ensam tupp i. Den ser lite mindre ut men sitter bättre till än de närmre, jag mäter på den och mätaren säger 110m. Jag tar fram appen på mobilen som jag ställt in bössa och ammunition i och lägger in avståndet. Klickar 2 klick ned från de nollade 150 metrarna och gör mig redo. Jag håller fingrarna över utkastet när jag matar i en patron i loppet i hopp om att detta ska minska ljudnivån på klicket när patronen matas fram. Jag lägger mig till rätta och tar sikte på orrtuppen, jag känner av hur det känns, jag har bra stöd och korset ligger stumt på fågeln. Jag osäkrar bössan och precis då lyfter samtliga fåglar och ger sig av, kan de anat oråd måntro?

Jag blir lite besviken, men det är som det är. Jag gör patron ur, matar tillbaka den i magasinet och stoppar tillbaka bössan i ryggsäcken. Den åker på och jag går försiktigt ut på hygget. Det är spökligt tyst och tomt. Jag spanar av och vandrar runt någon timme tills jag kommit tillbaka till vägen och börjar leta upp bilen. Jag hade ett till ställe jag tänkt kolla upp där jag inte varit förr, annat än med snöskotern. Där såg jag en tjäder som satt mitt i ett träd, intill stammen, försökte smyga mig i skottläge på den men misslyckades. Hann inte ens med att se när eller var tjädern tog vägen. Den var helt plötsligt bara inte där. Dimman började tjockna på och till slut såg jag inte mer än 60-80 meter framför mig, sen var det helt vitt, och vindstilla så alla ljud hördes otroligt högt, så jag packade ihop och åkte hem. Idag blev jag tomhänt på vilt, men lite rikare på upplevelser och erfarenheter. Nya tag på torsdag! =D
Jolmur

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser