Hjälp! Vad behövs? Jakt Tyskland

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Hjälp! Vad behövs? Jakt Tyskland

Inläggav Kruger » 13 okt 2018, 20:59

Har fått erbjudande om jakt i Tyskland från några som jag guidat på älgjakt tidigare.
Har aldrig varit utomlands på jakt så frågor uppkommer.. Vet att det finns kunnande här :)

Inbjudan till jakt har jag, och dom vill ha kopior på vapenlicens och "Chase insurance" vilket jag tror är ansvarsförsäkring!?
EU vapenpass skall sökas har jag förstått, hur är handläggningstiden? Lika som licensansökan?
Vad behövs mer? Hur gör jag och vad händer på flygplatsen?
Finns det mer som ska ordnas?
Brinner lite i knutarna då jakten ska ske i November.
Ytterst tacksam för info i frågorna här :D
/ Kruger
Tikka 695 lyx, 7mmRm, Schmidt & Bender 1.5-6x42
Tikka 658 Varmint, 6.5x55, Meopta 7x50 & Sightron 6-24x42
Tikka T3 ss lite, 9,3x62, Vortex 1-4x24.
Remington 514 Target, 22lr, Weaver T10
Browning 325, 12
Baikal 327 STE, 12
Användarvisningsbild
Kruger

Re: Hjälp! Vad behövs? Jakt Tyskland

Inläggav Tomps » 13 okt 2018, 23:16

EU vapenpass söker du hos polisen https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/europeiskt-skjutvapenpass/
"chase insurance" är jag osäker på - kolla med ditt nuvarande försäkringsbolag vad som gäller för utlandsresa inklusive jakt. Inte säkert du behöver någon extra försäkring utöver vad du redan har. Då är det en kopia på ditt nuvarande försäkringsbrev som efterfrågas.

Du måste också anmäla hos tullverket att du ämnar resa utomlands med vapen, det gör du här https://www.tullverket.se/sv/privat/resa/resamedskjutvapenforjaktellertavling.4.5c3d004415b89fa6ac7adf.html

på flygplatsen gäller alltid särskilda regler för transport av vapen och ammunition - kolla med det flygbolag som du ska åka med. Var beredd på att skaffa en vapenkoffert med låsanordning samt att vital del skall vara avlägsnad (troligtvis kan du ha den i handbagage eller övrigt bagage). Ammunition skall i regel förvaras i originalförpackning eller för ändamålet lämplig låda. Handladdad ammo är bäst att ha i en plastbox - finns många varianter, men den ska inte kunna öppna sig själv av misstag. Du skall även medföra vapenlicens på resan.

Det var det jag kom på för stunden. Handläggningstiden för vapenpass har jag inte koll på, ring och fråga.
Användarvisningsbild
Tomps

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser