Jakt på Irland?

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Jakt på Irland?

Inläggav XLV » 10 okt 2018, 14:08

Nån som jagat på Irland, eller vet nåt om hur det funkar allmänt med jakt där?
.22LR - .22Hornet - .308Win - 12/70

I tried being reasonable, I didn't like it.”
Användarvisningsbild
XLV

Re: Jakt på Irland?

Inläggav JoakimB » 11 okt 2018, 16:12

Jag har varit där ett par gånger, har haft dels riktigt bra jakter men också kanske den sämsta jakten jag någonsin varit på.
Vad är du intresserad att jaga där?
JoakimB

Inläggav XLV » 11 okt 2018, 16:24

JoakimB skrev:Jag har varit där ett par gånger, har haft dels riktigt bra jakter men också kanske den sämsta jakten jag någonsin varit på.

Allmän småviltsjakt, fågel men även gärna hjort (vilka arter finns?) beroende på arrangemang och möjligheter. Allmänt intresserad av
hur det funkar med jakt där borta. Typ som i England? Lagar och regler etc.

Varit på Irland men inte jagat, gillar stället och kommer fortsätta åka dit ibland och kanske jaga om det funkar

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav XLV » 11 okt 2018, 16:29

Har förstås googlat en del men alltid enklare med raka refenser från folk som varit där förstås.

Kollat lite diverse och bla detta
http://www.citizensinformation.ie/en/tr ... ences.html

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav JoakimB » 12 okt 2018, 08:17

XLV skrev:
JoakimB skrev:Jag har varit där ett par gånger, har haft dels riktigt bra jakter men också kanske den sämsta jakten jag någonsin varit på.

Allmän småviltsjakt, fågel men även gärna hjort (vilka arter finns?) beroende på arrangemang och möjligheter. Allmänt intresserad av

Varit på Irland men inte jagat, gillar stället och kommer fortsätta åka dit ibland och kanske jaga om det funkar

Sikahjort (japansk) finns det väldigt gott om, så pass mycket att den betraktas som "pest" och det är jakt året om. Det finns en del kronhjort också, men i vissa delar av landet är den fridlyst.
Min favoritjakt på Irland är definitivt vildget som lever uppe i bergen, så nära ibexjakt man kan komma men det kostar bara en bråkdel av vad en ibexjakt gör, och man kan få troféer på upp mot 70 cm. Det är betydligt enklare att ta in vapen i Irland än vad det är i England, i övrigt har jag tyvärr dålig koll på lagar och regler. Om du är intresserad av jakt på sika och vildget så kan jag skicka kontaktuppgifter till en dansk som har en bra jaktmark där.
JoakimB

Inläggav XLV » 12 okt 2018, 10:00

JoakimB skrev:
XLV skrev:

Sikahjort (japansk) finns det väldigt gott om, så pass mycket att den betraktas som "pest" och det är jakt året om. Det finns en del kronhjort också, men i vissa delar av landet är den fridlyst.
Min favoritjakt på Irland är definitivt vildget som lever uppe i bergen, så nära ibexjakt man kan komma men det kostar bara en bråkdel av vad en ibexjakt gör, och man kan få troféer på upp mot 70 cm. Det är betydligt enklare att ta in vapen i Irland än vad det är i England, i övrigt har jag tyvärr dålig koll på lagar och regler. Om du är intresserad av jakt på sika och vildget så kan jag skicka kontaktuppgifter till en dansk som har en bra jaktmark där.

Tack, det var intressant att höra! Skicka gärna ett pm med lite info, låter spännande :D

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Canta » 19 okt 2018, 20:47

Bland det svåraste som finns öht i hageljakt är nog 1. morkulljakt på uppflog o 2. roost shooting på duvor dvs nattkvistsjakt. Var på en sån jakt på Irland en gång med proffs som Lindom Liljefors o andra dessutom. Iaf. efter första dan började man fundera på att byta hobby till t.ex. golf eller schack eller nåt annat fridfullt. Gick f*n inte att få till det med mindre än 10-15 försök per fågel.

Iaf. så lärde man sig väl en del med tiden eller att man man bara har 1-2 sek på sig sen var det kört. Man var rätt utmattad vid dagarnas slut för vem orkar gå i blötmyrar i färdigställning 6 tim i sträck. Massor av fågel var det i alla fall. Ett par meter framåt ungefär så nya raketer mot horizonten. Egentligen 'våra fåglar' som övervintar där.
Roost shooting är för grymt svårt att ens utveckla ..
Utmaningen finns iaf på Irland o vintertid eller iaf fanns för har nu ingen koll på det där längre.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav XLV » 19 okt 2018, 22:44

Blotta landskapet bjuder mig att vilja jaga där, och folket. Och Guinnes på kvällen förstås 8)

Nå, men klövvilt framför allt för min del men det där med fågel låter om inte annat utmanande nog att vara värt blotta upplevelsen, med
en sida-sida i kaliber 16 helst, smidig och fin gammal bössa med engelsk kolv. Vackert i tanken i alla fall. Fast jaga där ska jag, helt säkert.

Användarvisningsbild
XLV

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser