Muntjacjakt i England

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Muntjacjakt i England

Inläggav Minken » 18 aug 2008, 20:36

Hej alla!

Så är man nu tillbaka efter sex dagar i England där jag hälsade på några familjevänner och jagade en hel del.

Efter att ha landat på morgonen på Stanstedt och efter dryga en två timmars bilfärd kommit fram till mina bekanta och packat upp tillbringades övriga dagen med att hjälpa Will, deras gamekeeper, med lite utsättning av rapphöns samt provskjuta de vapnen som han tillhandahöll mig. Den ena av dessa bössor var en Brno 452 American i kaliber .17 HMR toppad med ett 3-12 sikte på som sköt grupper om cirka 2,5 cm på 100 m och en "custom"-tillverkad .243 Winchester som jag sköt 10 mm grupper med på 200 m.

Dag två följde jag med ut vid 5:30 på morgonen och fodrade fasanerna. Under denna lilla runda sköt jag dryga 10-talet kaniner med .17 HMR och effekten var inget att klaga på vid träff bakom bogen eller vid huvudskott. Dock upptäckte jag under de sex dagarna jag var i England och sköt bla. kaniner att denna kaliber med V-max kulan visade sig vara lite för explosiv till och med för kaniner. Tre gånger hände det att skott i bogen bara slog upp en stor "krater" på ingångs sidan och inte ens splitter nådde in till de vitala organen så att kaninen lunkade iväg och behövde ett uppföljningsskott.
Senare på dagen var vi över på en "granngård" och pratade med jägaren/"gamekeepern" där. Han hade tidigare jobbat hos de som jag bodde hos nu och hade mött mina föräldrar där för flera år sedan. Vi snackade på lite om allt möjligt, mestadels om jakt och handladdning dock. Efter att ha pratat en stund så nämnde Will att jag vare sig aldrig hade sett eller skjutit en muntjac. Detta tyckte Jonathan (den andra yrkesjägaren) var mycket konstigt och han kunde inte riktigt förstå att vi inte hade dem i Sverige. I England räknas muntjacen som ett skadedjur och det finns ingen klart reglerad säsong på dem utan det är fritt fram året runt, detta är inte så konstigt som det låter eftersom de inte heller har någon fast parningssäsong utan precis som kaniner föder året runt. Detta ses även hos bockarna som kan ha basthorn hela året runt, fejningen är alltså inte reglerad till någon brunstperiod.
Jonathan erbjöd sig då att jag skulle komma och skjuta några på det gods han jobbade på, detta eftersom de hade en bättre stam och årligen sköt mellan 100-150 muntjac, de flesta på drevjakt med hagel då så många som 50 djur kunde fällas på en dag. Som en bonus hade han en skjutstege utställd på ett vanligen "hett pass" där ingen skjutit på 8 månader.

Senare på kvällen gav vi oss iväg till passet. Vi var på plats vid 7-tiden och klättrade upp i skjutstegen. Det blev lite trångt men jag och Will lyckades precis få plats och jag matade in en patron i loppet och ställde siktet på 16x förstorning. Efter bara några minuter såg vi ett 20-tal fasaner komma ut ur skogen på en lilla "åkerremsan" som vi satt på. Naturen och jordbruket i England är verkligen annorlunda från hemma, de små skogsdungar som finns är alla en salig blandning av olika trädsorter, barr och löv om vartannat. Den lilla åker som vi nu satt på var inte mer än dryga 20 m rakt över och låg som gamla tiders skogsängar insprängt mittemellan två "skogar".
Efter ytterligare en halvtimme eller så ser jag något röra sig i skogen rakt emot oss på andra sidan åkern. Will som också sett rörelsen frågar om jag ser den. Ja svarar jag och börjar ytterst ytterst långsamt att flytta bössan åt det håll där vi senast såg muntjacen. Trots att jag rör mig aldrig så långsamt och vi sitter dryga 2 m upp så anar muntjacen oråd och fryser i skogskanten dryga 25 m bort. Detta är något som är specifikt med muntjacen, den är otrolig nervös, flyr vid minsta misstanke och står aldrig heller stilla utan rör sig hela tiden. Muntjacen fryser till i dryga 5 sekunder och står och tittar rakt emot oss, jag vågar knappt ens andas. Sedan vänder den sig om och visar den korta sekund jag behöver bredsidan till. "Pjoff!" säger det om den ljuddämpade .243:an och den unga bocken faller på stället. Otroligt glad över att ha fällt min första muntjac (för övrigt ett av mina topp 5 att skjuta, varav jag har 2 "avklarade" nu) sitter Will och jag och pratar lite då Will ser ytterligare en muntjac på dryga 200 m håll. Jag kan dock inte se den på grund av att en av ekens grenar som vi sitter lutade emot hänger ner just där. Inom en minut har Will tappat den ur sikte då den åter gått in i skogen.
Vid 20:30-tiden så uppenbarar sig som ur ingenstans ytterligare en muntjac. Denna är 157 m bort men genom Zeissens kraftiga förstorning ser jag att även detta är en bock på det triangulära huvudet och dessutom större än den förra. Då Jonathan uttryckligen bad om att vi skulle skjuta alla vi såg så tänkte inte jag vara den som gjorde honom besviken.
Hårkorset på 234:an letade sig upp till bogen och bössan pjoffade till ytterligare en gång och även denna muntjac föll på stället. Det som slog mig denna gång var hur konstigt en muntjac går, det saknar det där graciösa som de flesta hjortdjur har utan går iställer lite klumpigt med betydligt högre längre bakben än framben i en framåtlutad gångstil.

När vi väl klättrade ner vid 21-tiden för att hämta de fällda bytena så insåg jag först då hur små dessa hjortar egentligen var. Någonstans i mitt sinne trodde jag de skulle vara ungefär som ett rådjur men de låg närmare ungefär en tredje del av dess storlek. Jag kunde relativt enkelt bära de båda bytena med en hand vardera ett hundratal meter, så lätta var de!

Bild

Bild

Bild
Observera de stora "huggtänder" som bockarna har. Denna bock hade rätt stora och dessutom båda kvar, något som är ganska ovanligt då de ofta slår av dem.

Nästa morgon var jag med Will ut och fodrade och sköt även då ett antal kaniner med .17 HMR. Döm av min förvåning när vi närmade oss sista fodringsplatsen då vi genom det täta lövverket såg några solstrålar leta sig ner och ge det där drömska ljuset som bara finns på morgonen och där, mitt i den lilla öppningen stod en muntjac hind. Skjut den väste Will eftersom han fått stående order av Charles att skjuta alla muntjac han ser. Upp med Brnon och ta stöd mot ett träd, lågg hårkorset i nacken/örat regionen och krama av skottet. Den lilla bössan pjoffar till och skjuter iväg en liten 17 grs projektil som välter hinden över ända på stället. Vilken start på morgonen!

De övriga dagarna skjuter jag ytterligare några kaniner, både genom "walk up", pürsch samt "lamping" på natten. Allt som allt fällde jag väl cirka 100-talet kaniner på en vecka, en siffra som dock kunde varit betydligt högre om vädret varit bättre och tillåtit att man tröskat havrefälten. Dessa havrefält får utstå en hel del av kaninerna, längs kanterna såg det ut som man tröskat redan och det tog ett tag tills jag förstod att det var kaninerna och inte en tröska som gått fram. En liten indikator på hur väl kaninerna trivs och fodras är att de på gården de senast fem åren skjutit mellan 3000-4500 kaniner årligen!

Sista dagen så hade Jonathan ordnat så att jag och Will kunde komma över och skjuta av lite spetsar som fanns i "hans" gods hjortpark (att kalla det hägn skulle vara att ge en skev bild). Parken var mer eller mindre en enda stor öppen gräsäng med några få ekar och kastanjeträd här och där. Avskjutningen bedrevs som så att några satt på pass och två-tre man smög sig på hjortarna för att om möjligt skjuta och annars få dem i rörelse mot passkyttarna.
Jag och Will låg upp i en gammal byggställning som nu modifierats lite och fick tjäna som ett högt torn. Will började skjuta och sköt ganska snart en spets. Sedan var det min tur men på grund av kraftig blåst så ville jag inte skjuta på längre håll än dryga 100 meter eftersom det bara var huvudskott som gällde. Hjortarna passerade oss några gånger och till slut så stannade en spets en bit utanför flocken på 90 meters håll och jag lät .243:an skicka iväg kulan. Tack vare ljuddämparen så kunde jag höra innan jag såg mer eller mindre att kulan hade träffat och hjorten låg och sparkade lite svagt.
Totalt sköts 14 spetshjortar denna förmiddag och inte en enda skadeskjutning!
En liten kul anekdot som inträffade var när Will och jag ombads att omplacera oss mitt i parken vid några träd för att där se om vi kunde komma i läge för att skjuta. Vi hann inte mer än halvvägs fram när de, för godset, nyinskaffade vattenbufflarna undrade vad vi var för ena och närmade sig lite väl snabbt och hotfullt för vår smak. En halvtimme senare kunde vi äntligen klättra ner från de träd där vi suttit uppflugna som apor!

Kort och gott var det en underbar vecka och jag har redan börjat planera att komma tillbaka för en ännu bättre muntjac!

Ps. Ber om ursäkt för de inte särskilt bra bilderna, men eftersom en muntjac är en rätt alldaglig händelse där och både Jonathan och Will ville hem och sova så ville jag inte vara för oartig som gäst och domdera och ställa. Det fick helt enkelt bli några snabba kort i slaktboden och inga vackra naturbilder.Ds

MVH/ Minken
Ska det va hund ska det va terrier!
Användarvisningsbild
Minken

Re: Muntjacjakt i England

Inläggav FlasyB » 18 aug 2008, 20:54

Kalasbra! En sån här berättelse skulle göra sig i vilken jakttidning som helst!
SÅ ÄR DET BARA !!!!!! PUNGT SLUT !!!!!!!!!
Användarvisningsbild
FlasyB

Inläggav BLEKINGE BAD ASS » 18 aug 2008, 21:14

Alltid lika trevligt att få läsa om dina bravader, man kanske skulle smygplatera ut muntjac här hemma i skogarna. En snygg lite hjort vill jag påstå.
LISTEN UP LADIES....
If your man doesn't know how to hunt or fish,
You have a girlfriend
Användarvisningsbild
BLEKINGE BAD ASS

Inläggav High_North » 08 dec 2008, 09:48

Sweet!

Tackar för tipset om tråden och som vanligt var det intressant läsning
och ypperlig fotografisk dokumentation.
Blaser offroad professional
Pipa 1: 9,3 x 62, leupold 2-7
Pipa 2: 6,5 x 55, Z6i 5-30 x 50
Sako Vixen 222, Nikko Sterling, 3-12 x 56 belyst
Winchetser supergrade 6,5 x 55 & 12/70
Belgisk liege 12/65
Användarvisningsbild
High_North

Inläggav uproot » 08 dec 2008, 10:00

Mycket trevlig berättelse.
det EXKLUSIVA NORDISKA SAFARISÄLLSKAPET

Och så något för våra jägarsystrarhttp://www.memelie.com PM mig om ni vill handla så kan jag fixa Robsoft rabatt.
Användarvisningsbild
uproot

Inläggav Levon » 20 feb 2015, 17:11

BLEKINGE BAD ASS skrev:Alltid lika trevligt att få läsa om dina bravader, man kanske skulle smygplatera ut muntjac här hemma i skogarna. En snygg lite hjort vill jag påstå.

rävmat deluxe?

sen vattenbuffel? :shock:
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav JDkS » 19 aug 2015, 07:40

Himla trevlig læsning, tack. :)
Ær detta ett stælle som ikke-familjevenner också kan boka sig in på?
Har du i sådant fall en link evt.?
Sauer 202 30-06
JDkS

Inläggav Border » 15 apr 2018, 19:43

Ulovlig å skyte Muntjac med 17 HMR !!!
Minste kaliber 222/223 Rem.
Border

Inläggav Dyngsmäll » 15 apr 2018, 19:54

I Storbritannien? Det lär väl i så fall vara preskriberat vid det här laget...
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Melker » 15 apr 2018, 20:36

Border skrev:Ulovlig å skyte Muntjac med 17 HMR !!!

Den använde han till kaniner.
Muntjac sköts med 243
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Dyngsmäll » 15 apr 2018, 20:42

Melker skrev:
Border skrev:Ulovlig å skyte Muntjac med 17 HMR !!!

Den använde han till kaniner.
Muntjac sköts med 243

Nja, han skriver att han sköt en i skallen med en 17 grs kula och så lätta kulor brukar man väl inte ofta ladda i .243...
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser