Norsk Kråkfälla.... Tjöt!

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Norsk Kråkfälla.... Tjöt!

Inläggav Jakt/Strävhårstax » 06 apr 2010, 12:55

Tycker det låter som om du bara ska göra en rijäl inmatning nu med mtk mat så borde du fånga fågel!
Som du säger så blir det säkert bra fångst sen när dom blir lovliga igeng har haft den där nu i 1.5 år utan att mata i den, så fåglarna är ju "vana" vid att den står där. Jag har den enligt gällande mått, jag har inte vart där när de vatt ljust det senaste året, och jag tror ingen annan vart där heller, jag matar med börd, och det är ju eftertraktat.[/quote], då är kråkungarna hungriga :)
Jakt/Strävhårstax

Inläggav TikkaPower » 06 apr 2010, 17:11

Jakt/Strävhårstax skrev:
TikkaPower skrev:Snygg fälla, har en fråga angående nätet, är det godkänd maskstorlek på det nätet, tycker att det ser litet ut på bilden.

Kan faktiskt hålla med om att det ser smått ut på bilden, men det är utav godkänd maskstorlek.

Då vill jag gärna veta vad det är för nät, för jag har letat överallt tycker jag och det jag kan hitta som är godkänt vad gäller maskstorlek och trådtjocklek är Gunnebo.
TikkaPower
Hyltrimmer Min modell av WFT2 beställ på hylstrimmer@gmail.com
Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka M590 RH Interjakt .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Bar Light 9,3*62
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav Jakt/Strävhårstax » 06 apr 2010, 19:43

Det är 50mm maskor, 0.9 nät, 6-kants. Köpt på lantmännen, jag behövde ca 26m och det kostade 480kr.
Jakt/Strävhårstax

Inläggav TikkaPower » 06 apr 2010, 21:49

Ok, tack, jag ska kolla på Granngården som det gamla Lantmännen heter i stan. De nät jag har hittat och tittat på har jag kommit upp i pris på mellan 1000-1500 kr.
TikkaPower
Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav Telgetok » 06 apr 2010, 21:52

TikkaPower skrev:Ok, tack, jag ska kolla på Granngården som det gamla Lantmännen heter i stan. De nät jag har hittat och tittat på har jag kommit upp i pris på mellan 1000-1500 kr.

Bra att du hittar billigt nät, för du kommer inte fånga nåt ändå....
Köp massor av trapammo istället....
"Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt"
Användarvisningsbild
Telgetok

Inläggav TikkaPower » 06 apr 2010, 22:07

Telgetok skrev:
TikkaPower skrev:Ok, tack, jag ska kolla på Granngården som det gamla Lantmännen heter i stan. De nät jag har hittat och tittat på har jag kommit upp i pris på mellan 1000-1500 kr.

Det är ju alltid bra med råd.

Vet inte om jag har skrivit om den fälla som farsan har haft en gång i tiden. Den är inte godkänd idag, och förmodligen upprostad. I vilket fall som helst, en kub på 1x1x1 meter, indelad i fyra lika stora burar i buren. Varje bur har en fjäderbelastad lucka (taket för varje avdelning) som gillras i öppet läge med en sittpinne. När skatan sätter sig på pinnen så ramlar pinnen och skatan ner i buren och luckan stängs. Jag har vid ett flertal tillfällen tagit full pott i den fällan för många år sedan och visat mig där dagtid, gillrat om och fångat efter nån timme igen.

Så min fråga är då, varför skulle inte kråkfällan funka? Jag har aldrig använt en kråkfälla, men jag har hört historier om folk (obekräftade) om att de tog 20 fåglar vid varje laddning...
TikkaPower
Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav Telgetok » 06 apr 2010, 22:14

TikkaPower skrev:
Telgetok skrev:

Det är ju alltid bra med råd.

Vet inte om jag har skrivit om den fälla som farsan har haft en gång i tiden. Den är inte godkänd idag, och förmodligen upprostad. I vilket fall som helst, en kub på 1x1x1 meter, indelad i fyra lika stora burar i buren. Varje bur har en fjäderbelastad lucka (taket för varje avdelning) som gillras i öppet läge med en sittpinne. När skatan sätter sig på pinnen så ramlar pinnen och skatan ner i buren och luckan stängs. Jag har vid ett flertal tillfällen tagit full pott i den fällan för många år sedan och visat mig där dagtid, gillrat om och fångat efter nån timme igen.

Så min fråga är då, varför skulle inte kråkfällan funka? Jag har aldrig använt en kråkfälla, men jag har hört historier om folk (obekräftade) om att de tog 20 fåglar vid varje laddning...

Tikka.. Bara för jag misslyckats behöver inte du göra det. Jag hatar när andra lyckas och jag inte...
Jag retas lite bara med dej fattar du väl..

Skatfälla !! Det har jag en här hemma på tomten i fårhagen. Skator är för nybörjare. Dessa är skitlätta att fånga i jämförelse med kråkor.
Har fångat så många skator i min fälla att jag inte ens vill tala om det.
Problemet är som alltid avlivningen. Detta med avlivningen måste du ha i åtanke. Det är lätt att bygga en fälla i jämförelse.
Användarvisningsbild
Telgetok

Inläggav TikkaPower » 06 apr 2010, 22:22

Ok, kråkan är en smart en, men det är skator jag har problem med. Tror att det utan vidare alltid uppehåller sig 30 skator på gården, ibland fler...snart ska dom ju dessutom ha skränande ungar i varenda buske.

Avlivningen ja, det är ju inte det roligaste, på en skata har jag i den gamla fällan gjort som så att jag har tagit skatan i vänster hand över ryggen och vingarna, med en kraftig plattång har jag sen klämt åt snabbt och kraftigt runt halsen på skatan så att man knäcker nacken på den, snabbt och effektivt men inte så trevligt kanske. Det är iallfall snabbt och kladdfritt, otrevligheten i att avliva ingår liksom i projektet med att fånga fågel.
TikkaPower
Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav Telgetok » 06 apr 2010, 22:30

För att fånga skator behövs inga kråkfällor. Skatfällor kan vara betydligt mindre.
Typ en 3 meter lång 1.5 meter bred snedsluttande tak mot mitten av fällan ovan och tre ingångar typ en ryssja.

I kastar man bröd och fiskrens. Vill man fånga nötskrikor lägger man i vattenmelon
Användarvisningsbild
Telgetok

Inläggav TikkaPower » 06 apr 2010, 22:34

Telgetok skrev:För att fånga skator behövs inga kråkfällor. Skatfällor kan vara betydligt mindre.
Typ en 3 meter lång 1.5 meter bred snedsluttande tak mot mitten av fällan ovan och tre ingångar typ en ryssja.

I kastar man bröd och fiskrens. Vill man fånga nötskrikor lägger man i vattenmelon

Och den fällan är godkänd? Finns det kanske ritningar även på en sådan fälla? Låter ju onekligen billigare.

Tack för tipset.
TikkaPower
Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav Jakt/Strävhårstax » 08 apr 2010, 09:19

Verkar inte som nån här har någon glöd i att våga testa norsk fällan :wink:
Jakt/Strävhårstax

Inläggav TikkaPower » 08 apr 2010, 11:02

Det verkar inte bättre.

Någon som har testat denna?

http://www.jaktguiden.se/fallor/L10-leu ... fallan.pdf
TikkaPower
Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav Günter » 08 apr 2010, 11:35

TikkaPower skrev:Det verkar inte bättre.

Någon som har testat denna?

http://www.jaktguiden.se/fallor/L10-leu ... fallan.pdf

Jag hade en sådan för några år sedan. Har man inte ofantliga mängder kråkor så kan man lika gärna bygga en sådan fälla istället för den norska kråkfällan. Den är mindre än hälften så stor och fångar lika bra om inte bättre. Sedan min Leufstabruksfälla var tvungen att kasseras har jag haft en norsk kråkfälla. Men den har inte fångat nått vidare och det är förbannat tungt och otympligt när man är själv och ska ta bort och sätta dit takhalvor och stege. Leufstabruksfällan är mycket lättare och smidigare och har för mig fångat bättre än den norska. Den går dessutom också snabbare att bygga och det går åt mindre med material.
Günter

Inläggav Jakt/Strävhårstax » 08 apr 2010, 18:02

Leufstabrukfällan ser ju ut att vara väldigt lik den norska kråkfällan, samma fångst princip iaf. Klart den är väll mycket mindre och smidigare att flytta m.m. men jag håller fortfarande på Norsken därför att den är just större :wink:
Jakt/Strävhårstax

Inläggav Günter » 08 apr 2010, 18:22

Störst är inte alltid bäst :wink:
Günter

Inläggav Jakt/Strävhårstax » 08 apr 2010, 18:52

Haha :mrgreen: Nae det är väll kul att andra testar lite olika fällor. När man får tjock plånbok kan man kanske bygga en sådan också :)
Jakt/Strävhårstax

Inläggav m98_jom » 08 apr 2010, 18:59

Den här norska kråkfällan snickrade jag och farsan ihop i början av juni 2009.

http://80.88.126.98/viltvetande/docs/no ... nr_402.pdf

Det som är lite jobbigt är dels att sätta upp det attans nätet, sparsam som jag är så återanvände jag begagnade nät som jag hittade i hönshuset och andra uthus. Det är frågan om det nätet är lite för grovmaskigt. Dels är det lite trickigt att kapa stegpinnarna, de ska vara "skarpa" för att inte kråkorna ska kunna slå runt klorna och krypa ut. Men det beror ju på vilka snickerimaskiner man har, jag hade bara en vanligt handhållen cirkelsåg.

Fällan åtlades med hundmat och ketchup men fåglarna lät vänta på sig.
Även bröd och potatiskal och andra matrester lades i den men inget resultat.
Dörren var öppen och stegen avplockad.
I augusti skör jag en råbock och avfallet åkte in i fällan.
Inte heller det gav någon tillströmning av vad jag kunde se på avstånd i kikaren.
I oktober sköt jag en råget, och det avfallet drog i alla fall till sig nötskrikor och en liten hök som satt i fällan, men jag brydde mig inte om att gillra den för jag ville se mer av kråkorna och skatorna.

I januari sköt jag ett vildsvin, och nu kom det fåglar vill jag lova, såväl kråkor som skator och nötskrikor.
Efter två dagar drog jag igen dörren och lade på stegen, när fällan vittjades på kvällen satt där tre kråkor.
Jag vet inte om skatorna lyckats ta sig ut på något sätt eller om det någonsin varit några inne i fällan.
Dessa tre kråkor avlivade jag med några blyhagelpatroner utan problem.

Sedan har det varit tunt med fågel igen.
Slutsatsen är att betet är mycket viktigt.
Endast färskt kött har funkat för mig, och helst då vintertid när det är ont om andra födoämnen.

Vi får se hur det går i framtiden.

http://www.jagarnasriksforbund.se/bdh_f ... orsk_1.doc

http://www.jagarnasriksforbund.se/bdh_f ... orsk_2.doc

http://www.jagarnasriksforbund.se/bdh_f ... orsk_3.doc
m98_jom

Inläggav Rovanjarn » 08 apr 2010, 21:51

För att lyckas med den norska kråkfällan är inåtling viktig, sen är det till stor fördel om det är snö på backen så dom inte kan få tag på annan mat. Desto hungrigare kråka desto lättare är det att få den i fällan. När man sedan ser att det är bra aktivitet i fällan så kan man lägga på stegen. Avlivning är lätt gjort med en fiskehåv att fånga dom i sen ett slag med en käpp i huvudet. Har för mig att det var i januari för ett par år sedan en kompis skulle vittja sin fälla och det var helt fullt med kråkor så den funkar nog bara man ger den tid och matar in noga.
Jaktlabbe
CG 3000 30-06 Zeiss 3-12x56 och Aimpoint
Beretta 686 S

Robsofts Rävlockarsällskap
Rovanjarn

Inläggav Rovanjarn » 08 apr 2010, 21:53

Jaktlabbe
CG 3000 30-06 Zeiss 3-12x56 och Aimpoint
Beretta 686 S

Robsofts Rävlockarsällskap
Rovanjarn

Inläggav Jakt/Strävhårstax » 11 apr 2010, 13:08

Har fått tag i en väldig massa bröd o grönsaker som jag åtlar norsken med nu. Ganska bra aktivitet redan nu! Tanken är att åtla lite lagom hela sommaren för att senare till hösten stänga igen den och börja fånga. Blir lagom när det blir slaktrester ifrån skogen.

Och nu när man börjat tycka det är roligt med fällfångst så skulle jag gärna vilja höra vilka som testat "Trolleby-ljungby" fällan, hört att den skall vara effektiv på skator?
Kmr säket bli att man bygger en rävfälla också :wink:
Jakt/Strävhårstax

FöregåendeNästa

Återgå till Fågeljakt