Robsofts Duvjägargille

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Robsofts Duvjägargille

Inläggav J.Tännström » 17 aug 2018, 16:13

Mycket bättre med ringduva i år här i Dalarna(Borlänge)än katastrof året 2017.
Jag har känning på att det har gått till bra i år med alla fågelsorter, längesen jag såg så mycket av Stare till exempel.

Blev 50st ringduva på premiären och nu har de tröskat ärtåkern så nu blir det nog magiskt i morgon.

/J
aka Janne T
J.Tännström

Inläggav finnjägarn » 17 aug 2018, 18:52

Lycka till
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav J.Tännström » 18 aug 2018, 20:32

Resultat för dagen 68st ringissar och en del gråtrut/fiskmås och stadsduva!
En bra dag trots riktigt blåsigt.
Mina nya floaters funkar kalas bra och de skall de f'n göra med det priset

/J
aka Janne T
J.Tännström

Inläggav Krågejägarn » 31 aug 2018, 15:06

J.Tännström skrev:Resultat för dagen 68st ringissar och en del gråtrut/fiskmås och stadsduva!

/J

Vad är det för floaters du köpt och var? :)
Krågejägarn

Inläggav malx » 31 aug 2018, 16:14

Lekte runt lite på nätet och hittade den här:
https://www.decathlon.se/hjalm-plast-du ... 76826.html

Att den är oumbärlig för duvjakt förstår jag ju från beskrivningen... :)
Men vad använder man dessa till?
malx

Inläggav J.Tännström » 31 aug 2018, 17:02

Krågejägarn skrev:
J.Tännström skrev:Resultat för dagen 68st ringissar och en del gråtrut/fiskmås och stadsduva!

/J

Vad är det för floaters du köpt och var? :)

https://www.youtube.com/watch?v=VF8GiIL2dE8
50 sek in i klippet så har du dessa floaters.
Jag köpte direkt från dem i England.

/J
aka Janne T
J.Tännström

Inläggav culot » 01 sep 2018, 09:49

Jag vill ha en duv snurra , var köper jag den bäst ?? Floaters har jag men tycker dom inte funkar så bra.
Men det är i elfte timmen då jag ska till plattlandet skaune 18-21 sep för duvjakt.

/P
culot

Inläggav Krågejägarn » 03 sep 2018, 07:59

culot skrev:Jag vill ha en duv snurra , var köper jag den bäst ?? Floaters har jag men tycker dom inte funkar så bra.
Men det är i elfte timmen då jag ska till plattlandet skaune 18-21 sep för duvjakt.

/P

Rygården har i lager, så bör inte vara några problem att få den innan den 18e. Har en själv och fungerar utmärkt!
http://www.rygarden.se/produkt/2-armad- ... ra-Magnet-
Krågejägarn

Inläggav Fritz Kraut » 03 aug 2019, 22:55

Hur har er duvjakt varit de första dagarna av säsongen?

Här i Sydnärke har duvorna inte börjat sträcka än, eftersom bönderna ännu inte mejat sädesfälten. Jag har ändå varit ute två gånger, men har bara lyckats knäppa en enda vilsekommen duva som slog i ett träd intill. Det har varit i stort sett lugnt, även om jag tidigare sett en del duvor ute i markerna.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav birk0323 » 03 aug 2019, 23:05

Jag har inte tagit mig ut än, men imorgon ska jag upp till passet. Hoppas det levererar i år också !
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Canta » 04 aug 2019, 10:50

Här i Uppland 15 aug första pangen men skyddsjakt finns iof. Duvor sitter nu i långa rader på telefon/elledningarna över el nära ärtfälten men inget riktigt 'duvsurr' ännu. Iaf bra tid att reka med handkikaren. Gäller att ha koll på vilka träd/dungar dom valt ut i år o inflygningsriktningar så klart.
Rätt bra artikel av Lindroth i senaste Svensk Jakt men mest kända fakta för de 'inbitna'. Intressant dock att han menar att duvsnurra många gånger kan skrämma iväg duvor mer än att locka ner dom.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav birk0323 » 05 aug 2019, 22:28

Jag kan ingenting om duvjakt men mitt pass verkar iaf vara värdelöst i år, inte en fjäder.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Canta » 06 aug 2019, 09:17

Om man har blåbärsskogar kan man skjuta duvor på uppflog ett par dar så här års. Rätt krävande jakt o kräver viss skicklighet men kan ibland ge dubbléer.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav birk0323 » 06 aug 2019, 11:13

Canta skrev:Om man har blåbärsskogar kan man skjuta duvor på uppflog ett par dar så här års. Rätt krävande jakt o kräver viss skicklighet men kan ibland ge dubbléer.

Det stämmer det, gjorde jag vid ett tillfälle som grabb när jag indian-jagade tjäder, sköt en duva på uppflog. Ska ta och fara och försöka muspipa in en räv i eftermiddag/kväll får se om man hittar igen något duvsträck, någonstans flyger de ju till och från träden. Får för mig att de vill till björkar och lövträd, tycker mig ha fått den erfarenheten till mig men jag vete tusan om jag sett det själv eller läst det någonstans. Lika bra att passa på nu att försöka få sig några duvor, sedan blir det annan jakt.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Canta » 06 aug 2019, 13:48

Mitt på dagen ser man få duvor o så ska det vara. Då håller dom siesta inne i storskogen. Sen fram på eftermiddagen drar dom igång igen. När dom spanat in nåt ätbart ställe surrar dom dit o vill då ta utsiktsplats först. Har nog inget med trädslag att göra men högt träd eller dunge ska det vara. På en bra duvplats här svärmar dom mest runt en gammal torrgran invid ärtfälten.

Som sagt bästa kollsättet är att ge sig ut i bilen el på cyckeln vid 15 tiden o kikarspana. Rätt snart ser man ett mönster dvs nån linje på flogen o kanske stället dom slår på. Nästa dag mitt på dagen riggar man så kamonät o pepprar med duvbulvaner framför. Man riggar skjutplats så att man tar duvorna just före trädet dvs när dom 'reser sig' som det heter efter gammalt.
En udda jaktform är annars vattenhål. Sista duvorna gör för dagen är att tanka upp vätska. Då kommer dom längs åar o raviner o slår oftast direkt, utan mellanstopp alltså. Den här jakten är väl mest för slättbygder typ Skåne med sina få sjöar men även här i Uppland på sina håll.
Jo, man kan åtla också el iaf krydda nån plats en tid. Ut med ärtor på nåt ställe på stubbåker där dom synts till ...
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav birk0323 » 06 aug 2019, 16:42

Canta skrev:Mitt på dagen ser man få duvor o så ska det vara. Då håller dom siesta inne i storskogen. Sen fram på eftermiddagen drar dom igång igen. När dom spanat in nåt ätbart ställe surrar dom dit o vill då ta utsiktsplats först. Har nog inget med trädslag att göra men högt träd eller dunge ska det vara. På en bra duvplats här svärmar dom mest runt en gammal torrgran invid ärtfälten.

Som sagt bästa kollsättet är att ge sig ut i bilen el på cyckeln vid 15 tiden o kikarspana. Rätt snart ser man ett mönster dvs nån linje på flogen o kanske stället dom slår på. Nästa dag mitt på dagen riggar man så kamonät o pepprar med duvbulvaner framför. Man riggar skjutplats så att man tar duvorna just före trädet dvs när dom 'reser sig' som det heter efter gammalt.
En udda jaktform är annars vattenhål. Sista duvorna gör för dagen är att tanka upp vätska. Då kommer dom längs åar o raviner o slår oftast direkt, utan mellanstopp alltså. Den här jakten är väl mest för slättbygder typ Skåne med sina få sjöar men även här i Uppland på sina håll.
Jo, man kan åtla också el iaf krydda nån plats en tid. Ut med ärtor på nåt ställe på stubbåker där dom synts till ...

Jag tackar för den informationen, värdefullt ! Ska testa att spana av, få se vad man kommer fram till.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav finnjägarn » 10 aug 2019, 09:00

jag var ute imorse. Fick 6st + 2st till som jag tyvärr inte hittade i en ungskog med långt gräs :oops:. nu på tills mitt på dagen har jag spanat ut ett annat stråk som jag tror bra på :D . även om det låter som ett dåligt resultat för många av er så är det bästa resultatet hittills. :lol: . var så kul då dom slog för bulvanerna :). en till borde jag haft men stod och skickade med en kompis om hur jakten gick och då plötsligt uppenbarar sig bästa läget för dagen och så skjuter man bom :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Min livstil
finnjägarn

Inläggav birk0323 » 10 aug 2019, 10:24

Igår efter jag varit ute med hunden så satt det sig en duva i en kvarlämnad asp på hygget bortanför huset, sköt den med 6,5án så nu har jag en duva hängande snart för frysen men vete fasen om det kändes som jakt egentligen men men jag bor i skogkanten mitt i jaktområdet och då blir det så här ibland, av få laga till en duva eller två tar överhanden :D . Har ätit fabrikskött i snart två månader, längtar efter vilt. Hade tänkt att titta efter duvsträck idag och kanske kombinerat det med ett rävvak men jag är bortbjuden och bör inte tacka nej så jag får ta det en annan kväll.

Lät som en fin kväll Finnjägarn´ ! Låter som ett strålande resultat för mig som inte hittat åt duvorna alls..ännu.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav finnjägarn » 10 aug 2019, 14:43

blev 7st till. hade 3bommar. två vid samma tillfälle :oops: . var så inställd på att ta double så att jag sköt sittandes ur en konstig ställning :roll:. men en kul dag har det varit. nya tag imorgon bitti. för ikväll ska jag rasta 222an efter gås :lol:
Min livstil
finnjägarn

Inläggav J.Tännström » 19 aug 2019, 16:08

Borlänge igår 80st på 2 bössor och då är ärtåkern ca 10 hektar ännu inte tröskad!
Vi skulle bara ut o reka men hade alla attiraljer med.
Tror det kan bli riktigt bra i år :mrgreen:

4 kg duvbröst att avnjutas till höst/vinter med lite gott rödvin!

/Janne
Senast redigerad av J.Tännström 19 aug 2019, 16:10, redigerad totalt 1 gång.
aka Janne T
J.Tännström

FöregåendeNästa

Återgå till Fågeljakt