Hur smarta är skator? (Fällfångst)

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Inläggav kumpe » 19 nov 2019, 23:31

Har lyckats ta min första skata i fälla. Finns dock väldigt gott om dom och det vart ju ett jäkla liv på dom andra runt omkring när en hamnade i fällan. Hur smarta är dom, har dom koll på sånt där länge? Är det ens nån idé att ha fällan framme på ett tag?
FN/Browning Trombone .22LR
FN/Browning Auto-5 12g
FN/Browning 1900 .35 Remington
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Browning BBR 300WM
Användarvisningsbild
kumpe

Re: Hur smarta är skator? (Fällfångst)

Inläggav Velcro Fly » 19 nov 2019, 23:36

Mycket smarta är de. Duktiga på att samarbeta med.
Därmed inte säkert att fållan inte funkar nån gång till innan de lär sig. Vi har rejäl problem med Kajjor o Skator iom Frugans hobby med Brevduvor så man har följd deras beteende en hel del :-)
Smarta jävlar som sagd var ..

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Kronhjorten » 19 nov 2019, 23:36

Dom är väldigt revirhävdande så det är väldigt effektivt med ”lockskata”.
Du kan absolut ta fler på samma ställe.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav kumpe » 20 nov 2019, 00:03

Funderade på det där med lockfågel men bestämde mig för att bygga en mindre variant av fälla utan möjlighet till detta, dels på grund av att jag har väldigt liten yta att jaga på, och dels för att jag vill hålla det diskret då jag inte riktigt vet vad grannarna skulle säga om mina aktiviteter. Med tanke på livet som uppstod idag när en gick i fällan tror jag inte att jag vill ha en sittande där konstant. :)

Det behövs dock tas bort några, hela området är invaderat av skator och man ser knappt några småfåglar förutom några talgoxar längre. Får se om dom visar intresse imorgon igen.

Följdfråga? Vad är lämpligt att beta med? Det som tog skruv denna gång var några avgnagda kycklingben. Bättre alternativ eller går dom på vad som helst?
FN/Browning Auto-5 12g
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Browning BBR 300WM
Användarvisningsbild
kumpe

Inläggav Kronhjorten » 20 nov 2019, 00:07

kumpe skrev:Funderade på det där med lockfågel men bestämde mig för att bygga en mindre variant av fälla utan möjlighet till detta, dels på grund av att jag har väldigt liten yta att jaga på, och dels för att jag vill hålla det diskret då jag inte riktigt vet vad grannarna skulle säga om mina aktiviteter. Med tanke på livet som uppstod idag när en gick i fällan tror jag inte att jag vill ha en sittande där konstant. :)

Det behövs dock tas bort några, hela området är invaderat av skator och man ser knappt några småfåglar förutom några talgoxar längre. Får se om dom visar intresse imorgon igen.

Följdfråga? Vad är lämpligt att beta med? Det som tog skruv denna gång var några avgnagda kycklingben. Bättre alternativ eller går dom på vad som helst?

Ägg, bröd är också bra men då får du kanske småfåglar också.

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Velcro Fly » 20 nov 2019, 00:19

Stämmer bra med Ägg. En tom upprufsad Mc Donalds papperspåse brukar funka utmärkt med om du bor någorlunda nära en McD. :-)
Sant !!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav marlin1895g » 20 nov 2019, 00:45

Jag brukar ställa en plastpåse fylld med ölburkar brevid fällan, här är skatorna vana att rota i soptunnorna och sedan ett par ägg i fällan. Tänk på att vittja fällan när skatorna inte ser dvs på kvällen när domtsgit nattkvist annars ser dom vsd som händer detas kompis ...

Användarvisningsbild
marlin1895g

Inläggav Mårrden » 20 nov 2019, 17:22

Jag tog 6 skator första morgonen(en dubblé, resten en och en) efter ca 2v daglig inmatning i öppen liten fälla, "Kråkbåset". De avlivade jag alltså och plockade ut i gryningsljuset med övriga i närheten utan att de tog särskilt mycket lärdom. Mest ungfågel men i Tornedalen långt från stadsmiljö. Under veckan därpå fick jag 5-6 till. Åtlade och gillrade fällan med småfisk.
Mårrden

Inläggav kumpe » 20 nov 2019, 17:58

Mårrden skrev:Jag tog 6 skator första morgonen(en dubblé, resten en och en) efter ca 2v daglig inmatning i öppen liten fälla, "Kråkbåset". De avlivade jag alltså och plockade ut i gryningsljuset med övriga i närheten utan att de tog särskilt mycket lärdom. Mest ungfågel men i Tornedalen långt från stadsmiljö. Under veckan därpå fick jag 5-6 till. Åtlade och gillrade fällan med småfisk.

Det är Kråkbåset jag kör med också. Min har stått framme i två veckor men bara varit öppen dom stunder jag varit hemma, vill inte att en går i fällan när jag inte är där eftersom allt väsen som uppstår kommer avslöja vad jag gör för grannarna. Bor i radhuslänga. :D Den står dessutom på min altan väldigt nära huset för att inte synas för mycket för förbipasserande. Inte optimalt helt enkelt.
Skatorna har varit intresserade och till och med inne i fällan men det finns mycket annat som lockar i området så är inte förvånad att det inte blivit fler än. Tog som sagt den första igår och hade skator som var där och var intresserade idag igen, dock ingen som gick in i fällan. Verkar dock inte som att dom är rädda för den efter gårdagen. Hoppas kunna ta några fler snart.
FN/Browning Auto-5 12g
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Browning BBR 300WM
Användarvisningsbild
kumpe

Inläggav kumpe » 20 nov 2019, 18:04

marlin1895g skrev:Jag brukar ställa en plastpåse fylld med ölburkar brevid fällan, här är skatorna vana att rota i soptunnorna och sedan ett par ägg i fällan. Tänk på att vittja fällan när skatorna inte ser dvs på kvällen när domtsgit nattkvist annars ser dom vsd som händer detas kompis ...

Ditt tips om påsen bredvid var bra, dom är jävliga här också på soppåsar som man kanske ställt utanför dörren några minuter innan man hinner iväg till tunnan. Ställde ut en bredvid fällan idag, får se om det hjälper. Att vänta med att vittja fällan lär jag dock inte kunna göra, med tanke på allt väsen som uppstår och att detta är en "covert operation" för att inte grannar ska störa sig på det. :)
FN/Browning Auto-5 12g
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Browning BBR 300WM
Användarvisningsbild
kumpe

Inläggav Mårrden » 27 nov 2019, 12:11

Jag tror du vinner mycket på att låta fällan stå öppen även när du inte är hemma, men då uppstagad med käpp eller bara utan agn på gillerkroken. Då vänjer sig skatorna efter ett tag att gå in och äta i lugn och ro, från början är de annars ofta på helspänn och släpper agnet om de känner ett litet motstånd eller rycker den "i farten" och är halvvägs ute innan luckan fallit ner! Jag fångade ett par stycken på altanen i ett trångt villakvarter med fällan dold bakom utemöbler, problemet var dock att avliva dem utan skjutvapen...
Mårrden

Återgå till Fågeljakt