Skogsfågeljakt

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Skogsfågeljakt

Inläggav Villrådig » 05 nov 2019, 18:53

Hur långt från Stockholm måste man åka för att komma åt bra skogsfågeljakt?
Villrådig

Re: Skogsfågeljakt

Inläggav Filfrasen » 05 nov 2019, 19:33

Bror väl lite på vad man menar med "bra".

Generellt i höjd upp mot södra Dalarna är min gissning, men det kan kanske finnas hyffsat bra jakt lokalt längre söder ut med.

Själv försöker jag på Toppfågel strax söder om Dalagränsen, är väl ingen vidare bra Toppfågelbiotop även om det finns skogsfågel.

-"Många av dom värsta handlingarna har utförts i dom godaste intentionerna".......Gammalt Kommunistordspråk.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav Villrådig » 05 nov 2019, 21:07

Jag ska vara ärlig och säga att jag har dålig koll på vad bra skogsfågelbestånd innebär. Mest nyfiken.
Villrådig

Inläggav Filfrasen » 05 nov 2019, 21:10

Om man säger såhär, på vår mark får man vara glad om man får chans till ett skottläge kanske var tredje-fjärde gång man är ute och kämpar sig fram i vinterlandskapet...det är inte något som jag tycker kvalar in på bra.

Det är väl bara för man är lite tokig som man fortsätter att hålla på med tanke på vilket slit man lagt ner.

-"Många av dom värsta handlingarna har utförts i dom godaste intentionerna".......Gammalt Kommunistordspråk.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav jmkhenka » 05 nov 2019, 22:06

västerbotten har bra med fågel...
flock på typ 20 hönor kom som bombplan rakt där jag var.. ser fågel varje gång jag är ute, skottchanser lika ofta.
Inte fått den där stora tuppen ännu, men fågel finns det!

I Norrbotten finns fågeln bara när man sitter på älgpass eller är på väg till/från jaktmarken. Men är man på jakt efter dom, då jävlar ser man inte till dom!
jmkhenka

Inläggav Filfrasen » 05 nov 2019, 22:18

jmkhenka skrev:
I Norrbotten finns fågeln bara när man sitter på älgpass eller är på väg till/från jaktmarken. Men är man på jakt efter dom, då jävlar ser man inte till dom!

Nåja, det är inte bara i Norrbotten kan jag lova. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Filfrasen

Återgå till Fågeljakt