Hur jaga änder

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Hur jaga änder

Inläggav Canta » 01 nov 2019, 12:41

Jodå, hundar fixar kallt vatten f.a. labbar o tollare. Egen hund (jaktspaniel) är lite ung (1,5 år) o vill så mycket så man måste vara varse.

Hur som, inga problem alls egentlgen o kör med frottehanduk mellan apporterna. Värst är väl sjöväxterna dvs de där långa slingrande sakerna som fått många hundar att ge upp.

Nu är dammarna rätt små o man har full koll. I värsta fall får man hoppa i själv. Nån minut fixar man väl.

Väldigt nöjd med vovven o det räcker med att lysa med punktficklampan på ankan o så simmar han dit ut som radiostyrd.
Till sån här jakt ska man egentligen vara två. Man turas om att klappa upp änderna som man först låter slå. Då blir det inte så översvåra skott o nån gång kan man man nypa 3 på raken med halvisen. Vill som sagt ha kraftfull ammo så här års o inte roligt med vingad fågel i mörker o vatten kring fryspunkten. Gåshagel (36 gr) gör jobbet. Tyvärr väldigt lite intresse numera för andjakt verkar det som. Bortglömt på nåt sätt. Svårt att få nån med ut. Äta vällagad and med gräddsås går isf bra .....

Jo, lite kuriosa .. 4: e ankan såg hunden var den föll o kastade sig i. Nöp döda anden men tog genväg till stranden. Där blev det knäpptyst. Blev lite orolig ett tag o lämnade passet o gick ditåt. Hunden sitter så alldeles nära just bakom men utan anka. Ger apportkommando igen o då visar han mig vägen till en stor videbuske i strandkanten o där satt ankan fastkilad med huvud o hals i nån slags rotklyka. Hunden skämdes lite men visade på platsen ...
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav tjuröga » 11 nov 2019, 08:57

Efter lite konstitutioner med jaktlaget så verkar ingen av dessa 10 motsätta sig andjakt medan 2-3st + jag verkar vara intresserade. Troligen blir vi totalt runt 2st om vi får till någon jakt.

Hur som helst, nu söker vi en med apportör som vill jaga med oss, planen är att ha en långsiktig jakt-relation, och de gånger man känner suget så bokar vi in en tid. Nu kan jag inte lova jakt varje helg men några gånger per år, om vi fastnar för den typ av jakt så så blir det mer :D :D :D
Helst ska du bo i närheten av västra Småland eller i närheten av Jkpg (så kan vi samåka) för att det inte ska vara för jobbigt att åka långt varje gång vi jagar.

Vi är ett rätt skönt och avslappnat lag och jag tror du kommer trivas rätt bra med oss, men du kommer ha mycket att lära oss då ingen av oss någonsin jagat änder :D :D :D
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav tjuröga » 14 nov 2019, 16:37

Det var inte många intresserade på den annonsen :D :D

Försöker även på hundpoolen.
Användarvisningsbild
tjuröga

Föregående

Återgå till Fågeljakt