Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
Niels M skrev:Hvor mange af de svenske jægere bruger skydepram? (layoutboat)
Niels M skrev:Hvor mange af de svenske jægere bruger skydepram? (layoutboat)
Jeg syntes at det er meget sjældent at man ser det i Sverige? Fugle jagt i det hele taget(om man ser bort fra gås/top/skovfugl) er vel ikke så vanligt?
I Danmark er jagt fra skydepram rimelig populært, en rigtig kul jaktform.
Tapatalk
culot skrev:
Det där är en fin jakt, jag har 2 jakt roddbåtar model kabåt som jag kan ligga i, dock föredrar jag skårjakt då jag har egna öar och vatten . Oftast knipor men ibland Vigg . Dec -jan är bäst även om nov kan se lovande ut ( sthlms skärgård) .
Det var lite danskar som hängde på ” hagellddning” förr men det var länge sedan man hörde nåt ifrån dom. Laddar man själv längre i danmark ?
Niels M skrev:culot skrev:
Det där är en fin jakt, jag har 2 jakt roddbåtar model kabåt som jag kan ligga i, dock föredrar jag skårjakt då jag har egna öar och vatten . Oftast knipor men ibland Vigg . Dec -jan är bäst även om nov kan se lovande ut ( sthlms skärgård) .
Det var lite danskar som hängde på ” hagellddning” förr men det var länge sedan man hörde nåt ifrån dom. Laddar man själv längre i danmark ?
Det er inte så vanligt at man laddar hagel her, det er mest svartkrutsbøssar, men til riffel/studsarer er det vældig populært! Om man har nogle mindre kendte kalibre i hagel, så kan det godt svare sig at ladda selv. Men det kræver en licens og et kursusbevis for at det er lovligt. I Sverige kan alle jægere vel ladda selv?
Med jagt fra pram skyder vi de fleste slags ænder og gæs. Ved de større kystnære områder er det dog mest hvinand(knipor) og ret meget ederfugl(eider), og det er bedst omkring november/december/januar. En vældig fin jakt med hagel.
Tapatalk
Keffe1 skrev:Någon som varit ute i roslagsskärgården nyligen och vet hur det är med fågel? Kom ut till stugan efter mörkrets inbrott så jag såg inget men ska jaga i morgon bitti.
Morgonpasset avslutat. Var ganska mycket fågel ute men många låg still på vattnet. De var inte så pigga på att fälla för vettarna heller. Vid ett tillfälle skrämde en motorbåt upp ett gäng knipor. Två av dem fällde hos mig. Pangade på den ena men den dök halvsekunden innan skottet gick. Kom sedan upp en bit bort och lyfte så var nog oskadd. Lite senare fällde en annan men utom skotthåll, har blivit mer restriktiv vad gäller både avstånd och flyktskott på knipa pga deras ovana att dyka och försvinna. Sköt ngt enstaka flyktskott men det var av allt att döma totalbom. Så sammanfattningsvis hyggligt med fågel, dålig vilja att fälla och dåligt skytte gjorde att ingen fågel följde med hem. På't igen i morgon.culot skrev:Keffe1 skrev:Någon som varit ute i roslagsskärgården nyligen och vet hur det är med fågel? Kom ut till stugan efter mörkrets inbrott så jag såg inget men ska jaga i morgon bitti.
Du får rapportera sen ! Jag såg iaf Knipor i Vadviken/Dalarö förra helgen söndags.
Keffe1 skrev:Morgonpasset avslutat. Var ganska mycket fågel ute men många låg still på vattnet. De var inte så pigga på att fälla för vettarna heller. Vid ett tillfälle skrämde en motorbåt upp ett gäng knipor. Två av dem fällde hos mig. Pangade på den ena men den dök halvsekunden innan skottet gick. Kom sedan upp en bit bort och lyfte så var nog oskadd. Lite senare fällde en annan men utom skotthåll, har blivit mer restriktiv vad gäller både avstånd och flyktskott på knipa pga deras ovana att dyka och försvinna. Sköt ngt enstaka flyktskott men det var av allt att döma totalbom. Så sammanfattningsvis hyggligt med fågel, dålig vilja att fälla och dåligt skytte gjorde att ingen fågel följde med hem. På't igen i morgon.culot skrev:Keffe1 skrev:Någon som varit ute i roslagsskärgården nyligen och vet hur det är med fågel? Kom ut till stugan efter mörkrets inbrott så jag såg inget men ska jaga i morgon bitti.
Du får rapportera sen ! Jag såg iaf Knipor i Vadviken/Dalarö förra helgen söndags.
Keffe1 skrev:Morgonpasset avslutat. Var ganska mycket fågel ute men många låg still på vattnet. De var inte så pigga på att fälla för vettarna heller. Vid ett tillfälle skrämde en motorbåt upp ett gäng knipor. Två av dem fällde hos mig. Pangade på den ena men den dök halvsekunden innan skottet gick. Kom sedan upp en bit bort och lyfte så var nog oskadd. Lite senare fällde en annan men utom skotthåll, har blivit mer restriktiv vad gäller både avstånd och flyktskott på knipa pga deras ovana att dyka och försvinna. Sköt ngt enstaka flyktskott men det var av allt att döma totalbom. Så sammanfattningsvis hyggligt med fågel, dålig vilja att fälla och dåligt skytte gjorde att ingen fågel följde med hem. På't igen i morgon.culot skrev:Keffe1 skrev:Någon som varit ute i roslagsskärgården nyligen och vet hur det är med fågel? Kom ut till stugan efter mörkrets inbrott så jag såg inget men ska jaga i morgon bitti.
culot skrev:Morgonpasset avslutat. Var ganska mycket fågel ute men många låg still på vattnet. De var inte så pigga på att fälla för vettarna heller. Vid ett tillfälle skrämde en motorbåt upp ett gäng knipor. Två av dem fällde hos mig. Pangade på den ena men den dök halvsekunden innan skottet gick. Kom sedan upp en bit bort och lyfte så var nog oskadd. Lite senare fällde en annan men utom skotthåll, har blivit mer restriktiv vad gäller både avstånd och flyktskott på knipa pga deras ovana att dyka och försvinna. Sköt ngt enstaka flyktskott men det var av allt att döma totalbom. Så sammanfattningsvis hyggligt med fågel, dålig vilja att fälla och dåligt skytte gjorde att ingen fågel följde med hem. På't igen i morgon.Keffe1 skrev:culot skrev:[quote="Keffe1"]Någon som varit ute i roslagsskärgården nyligen och vet hur det är med fågel? Kom ut till stugan efter mörkrets inbrott så jag såg inget men ska jaga i morgon bitti.
culot skrev:ps : du sa morronpasset ? slutar dom flyga sen ? Vi sitter ibland hela dagen ( ca 7-14':00 ) om det flyger bra, men då har vi med oss så vi kan laga käk., vi har dock fasta skårer med justa sittmöjligheter.
/ P
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst