Fjälljakten närmar sej…nya äventyr

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Inläggav Max » 15 jul 2019, 18:42

Ja då är det snart dax, nytt år nya möjligheter!!
I år ska jag prova något nytt om det inte vankas regn en vecka.
I år ska jag packa ryggsäcken,kläder,mat,triangla, liggunderlag & tält. Sen är tanken att jag jagar mej ut emot det som ser intressant ut för dagen, när kvällen kommer så slår jag upp tältet, vilar, äter & myser med hunden efter en dags upplevelser. Sover gott, fixar frukost å sen jagar vi emot nya intressanta vädersträck. När vi är klar så har vi jagat oss emot en väg (hoppas jag) så jag kan ringa hämtning av sambon.
Är sjukt sugen redan nu
Så, fick jag skriva av mej lite

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh//Max
Användarvisningsbild
Max

Re: Fjälljakten närmar sej…nya äventyr

Inläggav Melker » 15 jul 2019, 23:19

Låter härligt men tänk på att packa lätt om du inte är stålmannen.

Jag brukar gå ut en halv dagsmarsch och slå upp tältet där och jaga runt utan extravikten.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Max » 16 jul 2019, 05:52

Nä Stålmannen ligger lite föreni fysiken.
Men de var nog inget dumt tipps, normalt jagar jag med väldigt lätt packning om jag går ut & tillbaka. Ska provpacka någon kväll tänkte jag och se vad ryggan hamnar på för vikt. Även om det ”bara” är för sej 2-3 nätter ska jag ju ha mat (frystorkat är tanken) med mej & även hunden. Jag är rädd säcken kommer vara tyngre än jag tänkt

Mvh//Max
Användarvisningsbild
Max

Inläggav svj » 16 jul 2019, 06:46

Jag har drömt om en sån jakt i nästan 30år men det har alltid kommit något hinder i vägen. Enda skillnaden är att jag tänkte leva på det man fick (endast nöd proviant) ha med sig ett teleskop spö och få någon öring kanske, plocka lite svamp och bär. Packa väldigt lätt och ha en väska till hunden så han får bära sin egen mat. Kan säkert bli en tuff vecka men jag inbillar mig att det skulle vara fantastiskt trevligt. Nåja drömmen lever vidare :D
svj

Inläggav Max » 16 jul 2019, 07:45

Svj: Lite så började det för mej med.
Vi har pratat om de jag tänker göra i rätt många år, har alltid haft någon ursäkt eller hinder. Nu pratade jag med en kompis för typ en vecka sen om de här & vi kom fram till att de bara måste göras. Nu är vi inte lastgammal men vi kommer inte att bli yngre, jag har bekymmer med ryggen som inte heller kommer bli bättre med åren så…sluta drömma & gör de du drömmer om!
Jag ska göra detta i år om det inte utlovas regn 7 dar i följd. Jag har de nödvändiga utrustningen förutom tält & något super lättvik liggunderlag. Liggunderlaget tänker jag inte köpa något iår, tält är beställt så det kommer nog vilken dag som helst.
Så svj…lev drömmen så slipper du muttra över just den jakten på hemmet, du kommer garanterat ha annat att muttra över endå de kommer jag att ha iaf

Men andra som gjort de jag ska göra, ös på med erfarenheter!!

Mvh//Max
Användarvisningsbild
Max

Inläggav Max » 18 jul 2019, 10:19

Fråga: ni som gjort liknande turer, är det något ni sa till er själv första svängen att ”F…den/det skulle ha varit sjukt bra att ha med”?

Mvh//Max
Användarvisningsbild
Max

Återgå till Fågeljakt