Lögn och förbannad dikt

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Lögn och förbannad dikt

Inläggav Fiskaren » 27 jun 2019, 21:57

Jag kan inte fatta att vice statsminister Lövin kan stå och vräka ur sig fullkomligt osanna uppgifter om skarvpopulationen utan att behöva göra dubbel storpudel! Fakta finns på bordet men hon blåljuger! Tvi!
www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/inter ... rv_H610271
8 minuter
hann varð døðr í Vinøyu; þá fiór ans uppi, é vá
Fiskaren

Re: Lögn och förbannad dikt

Inläggav Ingvar » 27 jun 2019, 22:14

Fiskaren skrev:Jag kan inte fatta att vice statsminister Lövin kan stå och vräka ur sig fullkomligt osanna uppgifter om skarvpopulationen utan att behöva göra dubbel storpudel! Fakta finns på bordet men hon blåljuger! Tvi!
http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/vide ... rv_H610271
8 minuter
Det heter att fakta "förstör" ofta en bra story.
Nu är det en medlem av regeringen och ingen historeberättare som är i farten men f-n vet om hon vet skillnaden?
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Dansken » 27 jun 2019, 22:32

Fiskaren skrev:Jag kan inte fatta att vice statsminister Lövin kan stå och vräka ur sig fullkomligt osanna uppgifter om skarvpopulationen utan att behöva göra dubbel storpudel!

Vad hade du förväntat dig av den människan eller det parti hon företräder?
.30-06 - 113 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Avatarbild: copyright fotograf Rikako Fujita..
Användarvisningsbild
Dansken

Inläggav börje » 27 jun 2019, 23:01

Exaktemente, när grönfärgen angriper hjärnan försvinner förnuftet :roll:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav greyling » 27 jun 2019, 23:40

Jag tror på allvar att hon är djupt okunnig.

Var hittar de alla dåliga politiker i mp.

Förr var det ordning med Peter, per, Maria mfl. Förvisso en hel del fel i åsikterna men rakryggade och respektingivande
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav robban.jagaren » 28 jun 2019, 00:33

Ja men det är ju dem svenska folket röstat fram! Bara att rätta in sig i ledet och inse att vi får det vi röstar!
robban.jagaren

Inläggav Ogster2 » 28 jun 2019, 01:07

robban.jagaren skrev:Ja men det är ju dem svenska folket röstat fram! Bara att rätta in sig i ledet och inse att vi får det vi röstar!

Om jag inte missminner mig så sålde väl L och framför allt C ut sig totalt och böjde sig för mp+S, att påstå att vi röstade såhär är helt fel.
Tillåmed V som alltid haft konstiga ideer men alltid varit rakryggade tullar ju på allt man lovat enbart för att låta S & MP styra å ställa..
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav robban.jagaren » 28 jun 2019, 11:02

Ogster2 skrev:
robban.jagaren skrev:Ja men det är ju dem svenska folket röstat fram! Bara att rätta in sig i ledet och inse att vi får det vi röstar!

Om jag inte missminner mig så sålde väl L och framför allt C ut sig totalt och böjde sig för mp+S, att påstå att vi röstade såhär är helt fel.
Tillåmed V som alltid haft konstiga ideer men alltid varit rakryggade tullar ju på allt man lovat enbart för att låta S & MP styra å ställa..

Ja och vad lärde vi oss av detta? S, MP, V, L och C inte är att lita på.

Mp miljötalibaner så länge det inte drabbar dem.
S tja enda gången man ser dem med händerna i sina egna fickor är när det är riktigt kallt.
V ja vad ska man säga, finns inget att säga om dem.....
L är bamseklubben som ska vara vän med alla
C blinkar höger och svänger vänster helst unde en massa skrik och skrän.

Gemensamt för dem är att de vill döda landsbyggden. Samt de går ifrån sina egna värdegrunder enbart för att inte släppa fram SD
robban.jagaren

Inläggav gren » 28 jun 2019, 11:55

Kan jag, som oinsatt, få lite bakgrund?

SDaren säger att det finns 200 000-250 000 i den svenska populationen och MParen säger att NVV uppskattar det till 20 000-25 000. Jag tycker 20 000 låter aningen lite baserat på mina egna obs men vad finns det för källor till 200 000? Ska MParen gå på andra siffror än det myndigheten säger eller ljuger hon rakt av förvränger deras siffror?
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav greyling » 28 jun 2019, 12:47

gren skrev:Kan jag, som oinsatt, få lite bakgrund?

SDaren säger att det finns 200 000-250 000 i den svenska populationen och MParen säger att NVV uppskattar det till 20 000-25 000. Jag tycker 20 000 låter aningen lite baserat på mina egna obs men vad finns det för källor till 200 000? Ska MParen gå på andra siffror än det myndigheten säger eller ljuger hon rakt av förvränger deras siffror?

Hon har ju inte en siffra rätt - läs den här artikeln

https://www.jaktjournalen.se/miljominis ... arvdebatt/

Samt vad nvv säger i detalj

https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... v-2014.pdf

40 000 par år 2012 - drygt. Sid 41-45

Nä hon dillar en massa - kanske man kan kalla det killgissa
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav robban.jagaren » 28 jun 2019, 13:51

greyling skrev:
gren skrev:Kan jag, som oinsatt, få lite bakgrund?

Hon har ju inte en siffra rätt - läs den här artikeln

https://www.jaktjournalen.se/miljominis ... arvdebatt/

Samt vad nvv säger i detalj

https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... v-2014.pdf

40 000 par år 2012 - drygt. Sid 41-45

Nä hon dillar en massa - kanske man kan kalla det killgissa

Ja eller kvinnligt känslabaserat tyckande! ;)
robban.jagaren

Inläggav Fiskaren » 28 jun 2019, 20:38

Den där lätt sorgliga förvaltningsplanen har en intressant passus på sidan 40 där man faktiskt stödjer Ch Olburs teori om att P c sinensis är en införd underart och inte den ursprungliga i EU vilket faktiskt fäller hela Lövins resonemang om att den är skyddsvärd enligt EU. För det är ju där allt börjar och slutar: EUs fågelskyddsdirektiv. I länder utan överstatlig reglering är det en invasiv art som gör skada på fiskbestånden, när jag var på studieresa i Schweiz fanns det pamfletter från myndigheterna som i skarpa ordalag uppmanade till jakt på "skarv från EU".

F ö är det mycket irriterande att man från SNVs sida tjattrar om par när man menar bon, en jäkla skillnad. Ett bo har en skarvekvivalent på 4,7 till 5,2 medan ett par kan vara t ex knektar och är en helt värdelös ekologisk term i sammanhanget. Sånt där kan lätt röra till det för okunniga och illvilliga ministrar som inte ids läsa innantill.
hann varð døðr í Vinøyu; þá fiór ans uppi, é vá
Fiskaren

Inläggav greyling » 28 jun 2019, 20:41

Fiskaren skrev:Den där lätt sorgliga förvaltningsplanen har en intressant passus på sidan 40 där man faktiskt stödjer Ch Olburs teori om att P c sinensis är en införd underart och inte den ursprungliga i EU vilket faktiskt fäller hela Lövins resonemang om att den är skyddsvärd enligt EU. För det är ju där allt börjar och slutar: EUs fågelskyddsdirektiv. I länder utan överstatlig reglering är det en invasiv art som gör skada på fiskbestånden, när jag var på studieresa i Schweiz fanns det pamfletter från myndigheterna som i skarpa ordalag uppmanade till jakt på "skarv från EU".

F ö är det mycket irriterande att man från SNVs sida tjattrar om par när man menar bon, en jäkla skillnad. Ett bo har en skarvekvivalent på 4,7 till 5,2 medan ett par kan vara t ex knektar och är en helt värdelös ekologisk term i sammanhanget. Sånt där kan lätt röra till det för okunniga och illvilliga ministrar som inte ids läsa innantill.

Absolut - det är inte ens nåt skit vi ska ha här!

Vargen går att diskutera men skarven är invasiv.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav culot » 14 jul 2019, 10:07

Jag har 250-300st som sitter på ön slottet 700m från min Ö varje kväll, senare på natten är det ännu fler för då
”ser det mörkt ut på Kameruns bänk ” mao total utsålt !!
culot

Återgå till Fågeljakt