Jakt från kanot/kajak

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Jakt från kanot/kajak

Inläggav Villrådig » 26 apr 2019, 23:37

Finns det någon här som jagar sjöfågel från kanot eller kajak och kan dela med sig av erfarenheter?
Villrådig

Re: Jakt från kanot/kajak

Inläggav malx » 27 apr 2019, 07:39

Jagat rätt mycket från kajak i flera år nu även om det bara blev en tur ifjol. Jagade första åren från havskajak men har nu bytt till en stabilare fiskekajak (dock av en snabbare modell än de flesta) med specialbyggt bösställ de sista två åren. Fördelen med fiskekajaken är att även hunden kan hänga med och sitta bakom mig. Bösstället håller bössan stabilt framåtlutad men snett uppåt så jag kan ha den laddad utan att någonsin peka på någon oavsett riktning på kajaken.

Min första småviltsjakt någonsin var faktiskt i en rank havskajak med lånad hagelbössa jag aldrig testat innan. Dessutom med en näve patroner av alla olika typer och när en magnumpatron blev laddad utan misstanke så slutade den turen blött trots att jag tävlat med kajak på elitnivå... Med halvautomat och fiskekajak är det dock mer eller mindre omöjligt att gå runt ofrivilligt och man skjuter mycket bättre/tryggare.

Taktiken i sjön där jag jagar är att paddla inne i "vassen" (Heter nog inte vass utan är den där lägre gröna vattenväxten som är uppdelad i massor av sektioner och lätt går av när man rycker i dem) och trycka upp de få gräsänder som håller till där. Tyvärr så finns det bara 2-4 kullar om året i sjön så därav har jag inte jagat så hårt. Var tydligen betydligt mer tidigare men nån förändring av vattenkvaliteten eller något sådant gör att de inte häckar där på samma sätt längre.

Finns en tråd på jaktsidan om jakt från kanoter/kajaker. (Kajak är en typ av kanot)
malx

Inläggav Villrådig » 27 apr 2019, 10:43

Du nämner att du har med dig hund vid jakterna. Apporterar den? Hur får du i så fall upp den i kajaken igen?

Säkrar du upp bössan på något sätt så den inte kan sjunka?

Det är inget jag tänkt på men jag inser att det är födel med vapen med låg rekyl, framförallt vid sidoskott.

Har du någon erfarenhet av trampkajak? Tycker det verkar ha sina fördelar när man "smyger" och kan ha bössan I händerna.
Villrådig

Inläggav malx » 27 apr 2019, 11:56

Villrådig skrev:Du nämner att du har med dig hund vid jakterna. Apporterar den? Hur får du i så fall upp den i kajaken igen?

Enda gångerna jag behövt den har varit vid kanten och i intilliggande träsk så då är det ju inga större problem för den att ta sig upp igen. Mest paddlar jag några meter in i grönskan men skjuter först när fåglarna kommit ut över öppet vatten och då finns det ju ingen anledning att blöta ner hunden. Jag har haft lånad vuxen hund fram till nu men nu skaffat en egen bretonvalp, valpen kommer nog att få flytväst med handtag till att börja med. Som sagt ganska stabilt att röra sig och lyfta hundar m.m. i en fiskekajak.

Villrådig skrev:Det är inget jag tänkt på men jag inser att det är födel med vapen med låg rekyl, framförallt vid sidoskott.

Undvik sidoskott helt tills du känner dig bekväm och har testat ordentligt. Blir ju lätt att skottet blir snett uppåt också och har du inte tänkt efter så är man ju redan lutad lite fel i det läget.

Villrådig skrev:Säkrar du upp bössan på något sätt så den inte kan sjunka?

Rekommenderar det ja, en lina till en minikarbinhake i bakre rembygel fungerar bra på min bössa. När jag gick runt på premiärturen med den lånade bössan så fick jag söka länge trots grunt vatten...

Villrådig skrev:Har du någon erfarenhet av trampkajak? Tycker det verkar ha sina fördelar när man "smyger" och kan ha bössan I händerna.

Fungerar ej där jag jagar, på tok för grunt i intilliggande bäcksystem/träsk där jag redan nu får dra mig fram på vissa ställen och jag är ju mest inne i grönskan i sjön. Saknar nog mer trampor när jag använder kajaken just till fiske. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna vara en fördel i vissa lägen, visst tappar man nån sekund på att lyfta bössan. Änder inne i vass/grönska lyfter dock ganska brant och tar någon sekund på sig innan de får fart så jag upplever det inte som ett jättteproblem.

Jag skulle framförallt kunna tänka mig att man kan tjäna på att fortsätta trampa framåt till man kommer på skott om man har sinnesnärvaro och kontroll att göra det, ofta lyfter det fler fåglar i närheten några sekunder senare och då har ju jag tappat all fart i min båt då jag släppt paddeln. (Absolut merparten av alla fåglar man ser lyfter alltid utom skotthåll oavsett)

Trampkajaker befäster ju också problemet som de flesta fiskekajaker har att de är tunga. Biltransporterna är betydligt otrevligare numera än när jag körde med havskajak och då har jag ändå valt en modell som ska vara relativt lätt (men ändå lite längre båt för fart i vattnet)

Ett annat tips jag har är vadarbyxor, svårt med kapell när man jagar från båten så man blir lätt blöt från paddel iallafall (om man nu inte har paddelkajak)
malx

Återgå till Fågeljakt