Åldersbestämning tjäder

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Åldersbestämning tjäder

Inläggav colape » 28 jan 2019, 20:02

Hej,

Vad tror ni om åldern på denna herre?

Jag hittade nånstans att näbbens höjd på en ungfågel är 20-22 mm, 23-25 på en ettåring och 25-30 på en gammtupp.

Jag mätte 26 mm vid det blåa strecket.

Tjädernäbb.JPG

Tuppen var 96 cm lång, 110 cm spännvidd och vägde 4,3 kg.

På jägarförbundets hemsida står det

"...Näbben har först en klar gulbrun färg och en längsgående rand. Slitage leder till att randen går förlorad i tvåårsåldern och samtidigt blir den växande näbben alltmer fårad och grå. Stjärtfjädrarna är från början smala och avrundade i spetsen, men har vid fyra års ålder blivit tvärskurna i änden och bredare i formen. "

Hur tvärskurna ser fjädrarna ut? Vad tror ni? Är den seg?

Tjäderstjärt.JPG
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
colape

Re: Åldersbestämning tjäder

Inläggav malx » 28 jan 2019, 21:14

Visst har olika vilt och exemplar olika förutsättningar men huruvida den är seg när den väl hamnar på tallriken är 100% beroende på dig och absolut inget annat.
malx

Åldersbestämning tjäder

Inläggav Max » 30 jan 2019, 16:46

Bild
Denna herre vägde in på 5,3 kg. Jag har inga mått på den men reagerade på den kraftiga näbben. Jag har aldrig haft med mej en tupp hem med så grov näbb förut & han var då inte seg, jag hänger mina fåglar 2-3 dygn i 12-15 grader.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh//Max
Användarvisningsbild
Max

Inläggav dråparn » 02 feb 2019, 17:31

colape skrev:Hej,

Vad tror ni om åldern på denna herre?

Jag hittade nånstans att näbbens höjd på en ungfågel är 20-22 mm, 23-25 på en ettåring och 25-30 på en gammtupp.

Tjädernäbb.JPG

Tuppen var 96 cm lång, 110 cm spännvidd och vägde 4,3 kg.

På jägarförbundets hemsida står det

"...Näbben har först en klar gulbrun färg och en längsgående rand. Slitage leder till att randen går förlorad i tvåårsåldern och samtidigt blir den växande näbben alltmer fårad och grå. Stjärtfjädrarna är från början smala och avrundade i spetsen, men har vid fyra års ålder blivit tvärskurna i änden och bredare i formen. "

Hur tvärskurna ser fjädrarna ut? Vad tror ni? Är den seg?

Tjäderstjärt.JPG
är en ung tupp ca året
dråparn

Inläggav dråparn » 02 feb 2019, 17:33

Max skrev:Bild
Denna herre vägde in på 5,3 kg. Jag har inga mått på den men reagerade på den kraftiga näbben. Jag har aldrig haft med mej en tupp hem med så grov näbb förut & han var då inte seg, jag hänger mina fåglar 2-3 dygn i 12-15 grader.

En fin gammeltupp grattis
dråparn

Inläggav Max » 02 feb 2019, 23:00

[/quote]
En fin gammeltupp grattis[/quote]

Tacka. Den va stöddig, de är så här i efterhand man ångrar lite att man inte tex tar ett mått på näbben/vingbredd eller liknande.

Mvh//Max
Användarvisningsbild
Max

Inläggav colape » 03 feb 2019, 13:26

dråparn skrev:
colape skrev:Hej,

... näbbens höjd på en ungfågel är 20-22 mm, 23-25 på en ettåring och 25-30 på en gammtupp.

...
är en ung tupp ca året

Tack för inlägget, men du får gärna motivera mer, för vart finns isåfall randen på näbben som det pratas om? Och är inte dessa fjädrar tvärskurna?
colape

Inläggav dråparn » 04 feb 2019, 09:46

Näbben är ”spetsigare” på ungfåglar , stjärtfjädrar har jag inte bedömt efter. Nu vet jag inte hur många du skjutit men spara en skalle och jämför den mot en gammeltupp så syns en rejäl skillnad. God fortsatt jakt/dråparn
dråparn

Återgå till Fågeljakt