Jakt på ripa utan hund

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Jakt på ripa utan hund

Inläggav Blaster86 » 27 aug 2018, 21:32

Jag är ny inom jakt och tänkte höra lite kring att jaga ripa i fjällen under hösten utan hund. Har förstått att fjällripa är svårt på hösten och att man ska jaga den när det finns snö och med kula. Däremot tänkte jag på dalripa med hagel. Har tyvärr ingen hund som är tränad för jakt, bara en flat coat retriver som inte är tränad än. Hur ser möjligheterna ut att gå i par på fjällen och chanserna att få upp någon fågel? Hur ska man gå tillväga med jakten? Tips på metod och hur man rör sig?
Blaster86

Re: Jakt på ripa utan hund

Inläggav Alex123 » 28 aug 2018, 07:30

Är ju betydligt lättare om man har hund, ett alternativ är ju att gå i bredd å hoppas på att stöta en kull. Håll koll på vart dom flyger och ta dem på omgång 2. Dom brukar inte flyga speciellt långt första gången man stöter den så man kan utan problem gå på en gång till.

Ni kan glömma att försöka ta dem på första floget, ni hinner aldrig med ändå, och den kan vara farligt att gå på fjället med laddade bössor
Pointer
Browning X-Bolt 308w
Tikka T3 .223rem
Sauer & sohn 12/70
Nikko 500-II 12/70
Baikal Taiga 94 12/76-.223rem
Zastava 22lr
Användarvisningsbild
Alex123

Inläggav don corleone » 01 sep 2018, 21:09

Alex123 skrev:Är ju betydligt lättare om man har hund, ett alternativ är ju att gå i bredd å hoppas på att stöta en kull. Håll koll på vart dom flyger och ta dem på omgång 2. Dom brukar inte flyga speciellt långt första gången man stöter den så man kan utan problem gå på en gång till.

Ni kan glömma att försöka ta dem på första floget, ni hinner aldrig med ändå, och den kan vara farligt att gå på fjället med laddade bössor

Försök ta dom efter att de rest 1 gång!? är det nån gång de är varska, då är det just då! Även med rutinerade hundar kan en sådan sak vara ,om jag ska vara positiv, jävligt svårt, ofta är kullen då lite mer spridd och har inte slappnat av, ungfåglarna är lite vilsna och försöker man då gå på brukar det oftast bli skit!
Går man med bruten bössa kan jag inte förstå det farliga, men att skjuta ripa på uppflog är i vilket fall "utmanande" lite som Speedy Gonzales (västerns snabbaste skytt), om honom finns det många historier, några mindre rumsrena, så jag avhåller mig från de pga. risken att bli "bannlyst".
Gokväll!
don corleone

Inläggav gynner » 01 sep 2018, 21:35

I år när fjället kryllar av ripa kan det nog var rätt effektivt men det kräver ju att man kan sina marker och biotop.
Dock tyckte jag att kullarna tryckte väldigt dåligt i år där vi jaga, inte lätt att komma till skott trots att hunden visade vägen.
Dock hade vi extremt stora kullar där alla var fullvuxna, alltid någon som kände sig lite orolig. Ibland satt dock någon fågel kvar och den fick följa med hem.

Dock krävs väl apporterande hund enligt lagboken.

Har bössan bruten på axeln när jag jagar dock med patroner i speciellt när jag jagar skogsfågel då de har oförskämdheten att ibland sitta i träd.
Men skall man gå utan hund gäller det nog att vara van att få kontakt med målet snabbt om man skall ha en rimlig chans att peta ner fågel.

I Norge är det inte helt ovanligt att man jagar ripa utan hund så det borde väl fungera även i Sverige.
Men att åka upp i okända marker är nog tyvärr inte så effektivt men efter några år så lär man sig markerna och kan nog var rätt effektiv

Hälsningar Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav älg » 02 sep 2018, 09:03

Det går, även om det är svårt. Dalripa kan trycka så hårt att man nästan kan trampa på dem innan de sticker. Men det är bara att prova. Det har lyckats för mig ett par gånger, även om det inte blir många fåglar med hem. Kantzoner är bäst, enligt min erfarenhet. Om ni är två så kan det vara ett tips att gå i kanten av skogsdungar, en av er går nån meter in i skogen och den andra ute på öppen mark några meter bakom. Den som går inne bland träden stöter då upp fågel som flyger ut över myrarna där den bakre personen kan få skottchans. Se upp så ni inte skjuter varandra bara. Stöter ni upp fågel så var beredda på att det kan komma fler. Ofta sänker man garden när fåglarna har stuckit och när man tar ett steg så lyfter några till.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Arctic » 02 sep 2018, 09:42

Vi hade två säsonger under min uppväxt i Kiruna där vi var mellan hundar.

Då lärde jag mig att det går jaga ripa utan hund, men det är betydligt effektivare och roligare med hund.

Gå i bred med laddad bössa. Se till att vara noggrann med vapensäkerheten och håll linjen någorlunda. Det är lätt hänt att svinga för långt annars.

Du kommer inte att få många skottchanser per dag, om du inte har en osannolik tur med att hitta fågel. Ska du få något gäller det att utnyttja de tillfällen du får. I de flesta fall fick inte mer än en skottchans på dalripa -- du såg inte var de tog vägen efter första stötningen. På högfjället har du större chans att följa flockar, men även där är det rätt vanligt att flocken drar iväg så pass långt att du inte hittar den igen. När du stöter ripan ska du hinna få upp bössan och träffa innan fågeln hunnit flyga för långt. Det kan vara svårt att hålla uppe koncentrationen när du har en fågelkontakt per fyra timmar eller så...

I värsta fall är ripjakt utan en hund en dags vandring i fjällen. Det är inte heller så illa. :wink:
Arctic

Inläggav Blaster86 » 03 sep 2018, 14:07

Tack för alla tips! Låter ändå som det kan vara värt att prova, om inte får man en trevlig tur på fjället. Vilka biotoper ska man söka? Ungefär vilka höjder, nedom eller ovan trädgränsen?

Ang hund, enligt lagen krävs det väl bara apporterande hund vid jakt efter solnedgång på just ripa?
Blaster86

Inläggav don corleone » 03 sep 2018, 14:47

Blaster86 skrev:Tack för alla tips! Låter ändå som det kan vara värt att prova, om inte får man en trevlig tur på fjället. Vilka biotoper ska man söka? Ungefär vilka höjder, nedom eller ovan trädgränsen?

Ang hund, enligt lagen krävs det väl bara apporterande hund vid jakt efter solnedgång på just ripa?

Inne i fjällbjörkskogen lär du vara chanslös, det är nog så jävligt med hund. Var du ska söka? ja, säg det, men titta efter där bären finns, eller om det är snustorrt, där det finns fuktigare partier. I år fanns de ta mig fan överallt, men det fanns gott om bär överallt också
Eftersom jag alltid jagar med hund, så vet jag inte riktigt regelverket om eftersökshund. En sak vet jag, det kan va näst intill omöjligt att hitta en ripa även på kalfjället utan hund. I år "lyckades" jag "vinga" en ripa, eftersom min hund jobbade med resten av kullen ville jag inte kalla in, istället fick jag kalla på den andra hunden för eftersök, det skulle ju vara enkelt (unghund) ripan landade ju "där", men inte fan fanns den där och inte 20-30 m därifrån heller, mitt uppe på kalfjället med 10 cm bärris och stenar som enda skydd när den löpte i väg. Nä den fanns ca 70/80 m ifrån nedslagsplatsen!! Iofs. bra träning för unghunden, men det talar sitt tydliga språk om hur jävligt det kan va. Så skaffa hund om du skall syssla med detta i framtiden.
Den här egenskapen de har att löpa undan utan att du ser det, den använder de också när de har landat efter en resning, de är sällan där DU tror att de ska va, men övning ger färdighet och inte minst erfarenhet.
don corleone

Inläggav älg » 03 sep 2018, 15:34

Blaster86 skrev:Tack för alla tips! Låter ändå som det kan vara värt att prova, om inte får man en trevlig tur på fjället. Vilka biotoper ska man söka? Ungefär vilka höjder, nedom eller ovan trädgränsen?

Inga krav på hund när det gäller ripa så länge solen är uppe (ungefär). Släpp inte fågeln ur sikte efter skott. Faller den ner så gå direkt och ta den.

Angående biotop, så pröva er fram. Myr med insprängda sjok av fjällbjörk är det enda jag har jagat i. Norrmännen brukar öppna kråset på första ripan de fäller för att se vad de äter just den dan, och sen jagar de vidare i den biotopen.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Hallen » 17 sep 2018, 15:37

För flera år sedan var vi 3 jägare som jagade i vuogga 1:a veckan i oktober i några år. Vi flög ut mot några fjäll och sov i tält och hade en kanonjakt utan hund, vissa dagar sköt vi fullt alla 3. Vi kom på att om man jagar uppe på kalfjället denna årstid så har både dal och fjällripa samlats på topparna pga av att det var snö där uppe och när vi skrämde fåglarna så flög de alltid upp på fjället igen då det var barmark nedanför topparna. Då fågeln blivit vit söker den skydd i snön, enkelt. :D
Robsoft. 243 klubb
Hallen

Inläggav Banjo69 » 26 sep 2018, 11:45

Det funkar hur bra som helst att jaga båda dal och fjällripa utan hund. Det har jag gjort i 30 år nu (har i år införskaffa Jakthund inför nästa år). Normalt brukar vi i laget ha med fler ripor ned än de som har gått med hund.

För dalripa lönar det sig att vänta till mitten slutet september. I början på säsongen så trycker de så sjukt hårt att de är i det närmsta omöjliga att hitta. Men väder påverkar mycket. Mycket vind, regn och dimma gör de enklare att hitta men skotten blir sjukt snabba. Det fina är att hittar du dem så sitter normalt alla dalripor på samma höjd.
För Fjällripa är det bättre tidigare på säsongen innan de börjat samla sig och bli för vita. Då lättar de på lååångt håll.

För båda arter gäller att alltid gå med bössan laddad och redo. Öva mycket innan så du får ett bra anlägg och räkna med ett antal bommar. och håll koll på vart dina kompisar är.

Men det viktigaste är nästan att fatta vart du skall leta och ha rätt tempo och spårval. Så sjukt viktig att inte gå för snabbt och aldrig gå i rätta linjer för lång tid. Du vill att ripan skall bli så osäker att den tar till vingarna och inte springer på marken. Har sällan hittat dalripor i torra områden förutom när det spöregnar. En mix av bär, myr och stenar och gärna norrost lutning av någon konstig anledning verkar vara något de gillar.
Banjo69

Inläggav Arctic » 26 sep 2018, 11:54

Nu kommer jag med en kommentar som kan uppfattas som lite elak -- så ta det inte så allvarligt. :wink:

Om jakt utan hund på ripa är mer effektivt än jakt med ställande hund så säger det mer om kvaliteten på hundarna än vad det säger om själva jaktformen. En bra hund hittar mer fågel än du gör själv, och det kommer att vara lättare att förvalta skottchanserna när hunden "tryckt" fast fåglarna. En dålig hund kan se till att det är kliniskt rent med fågel inom hagelhåll från föraren, så då kan jag se att det är bättre att jag själv.
Arctic

Inläggav don corleone » 26 sep 2018, 12:48

Arctic skrev:Nu kommer jag med en kommentar som kan uppfattas som lite elak -- så ta det inte så allvarligt. :wink:

Om jakt utan hund på ripa är mer effektivt än jakt med ställande hund så säger det mer om kvaliteten på hundarna än vad det säger om själva jaktformen. En bra hund hittar mer fågel än du gör själv, och det kommer att vara lättare att förvalta skottchanserna när hunden "tryckt" fast fåglarna. En dålig hund kan se till att det är kliniskt rent med fågel inom hagelhåll från föraren, så då kan jag se att det är bättre att jag själv.

+++
Har själv jagat med hund/hundar i över 30 år och som du säger "det skiljer på hund och hund", men att ge sig ut på fjället för att jaga ripa utan hund? ja då behöver man ett sjujädrans självförtroende och dessutom orädd för "gåing".
Det där med att de ligger i NO, ja då vart det helt fel i år, för alla kullar ställde hundarna från NV !? För att hitta en förklaring till det är förmodligen att vinden kom mesta dels från S eller SV och en normalt funtad hund går gärna MOT vinden. För att utveckla mina simpla erfarenheter beror det med all säkerhet på väder o vind och inte minst födotillgång.
don corleone

Inläggav Banjo69 » 26 sep 2018, 15:19

Kan hålla med om att med samma effektiv jakttid så kommer De med hundar hitta mer fågel.. MEN utan hund så går vi hela dagen och då jämnar det ut sig ifall man då inte har flera hundar.

EN typisk dag är att vi går ut kl 0700 och är hemma 30 minuter efter solnedgång bara avbrutet av 1 timme lunch. Det betyder ca 10 - 12 timmar jagande.

Som iår då vi gjorde 25 + 25 + 20 + 30 km och ca 5000 Höjdmeter. Visst sjukt jobbigt och kroppen bara skrek efter vila varje morgon men det funkar. Det var full kvot varje dag (4 stk pr dag) Däremot skogsfågel kan man ju nästan glömma utan hund.

Men jag inser att det är lättare med hund och nästa år blir det med egen hund (en Vizsla) bara jag lyckas få henne fatta att hon inte skall tugga sönder huvuden på apportviltet :)

OCh ang att hitta ripor på NE så var det när jag går utan hund. Kan vara att det är lite fuktigare i backen där. Vad vet jag.

Sugen på en oktober tur till fjällen . Någon som har några tips där man inte behöver att gå flera timmer för man är på högfjäll... Offerdalsfjällen? Skäkerfjällen?
Banjo69

Inläggav don corleone » 26 sep 2018, 15:46

Banjo69 skrev:Kan hålla med om att med samma effektiv jakttid så kommer De med hundar hitta mer fågel.. MEN utan hund så går vi hela dagen och då jämnar det ut sig ifall man då inte har flera hundar.

EN typisk dag är att vi går ut kl 0700 och är hemma 30 minuter efter solnedgång bara avbrutet av 1 timme lunch. Det betyder ca 10 - 12 timmar jagande.

Som iår då vi gjorde 25 + 25 + 20 + 30 km och ca 5000 Höjdmeter. Visst sjukt jobbigt och kroppen bara skrek efter vila varje morgon men det funkar. Det var full kvot varje dag (4 stk pr dag) Däremot skogsfågel kan man ju nästan glömma utan hund.

Men jag inser att det är lättare med hund och nästa år blir det med egen hund (en Vizsla) bara jag lyckas få henne fatta att hon inte skall tugga sönder huvuden på apportviltet :)

OCh ang att hitta ripor på NE så var det när jag går utan hund. Kan vara att det är lite fuktigare i backen där. Vad vet jag.

Sugen på en oktober tur till fjällen . Någon som har några tips där man inte behöver att gå flera timmer för man är på högfjäll... Offerdalsfjällen? Skäkerfjällen?

Det jämnar aldrig ut sig hur mycket du än går, för hunden går uppemot 10 ggr.(enl. en gammal undersökning från Umeå universitet) så långt som en människa gör under en jaktdag och dessutom har den en näsa och ett nedärvt systematiskt sök som vi bara kan drömma om. Du kan tex. nästan trampa på en ripa utan att den lyfter, kanske bara löper undan nåra tiotal meter utan att du ens märker att den är där. Detta funkar inte för den om du har hund, men då menar jag en fungerande hund. Sen det där att gå typ 20-25 km/dag, ja det gör vi hundjägare också, men vi kanske kan bespara oss en onödig sväng om hunden redan har varit där. Att ni "hundlösa" skjuter lika mycket ripa som de med hundar är väl lite relaterat vad för hundar som ni jämför er med och i vilka områden som jagas.
Du nämner att du skall jaga med hund framöver, varför? om det funkar lika bra utan hund (hund kostar pengar). Du nämner vidare att du har satsat på en Vizsla, det tycker jag du gjorde rätt i, om du nu har fastnat för den rasen, men enl. min mening har du ett "strongt" jobb innan den rasen kommer i nivå med Vorsthe, Pointer och Eng.Setter (märk väl vilken setter) men som den optimist jag är så säger jag LYCKA TILL.
don corleone

Inläggav Banjo69 » 26 sep 2018, 16:29

don corleone skrev:
Det jämnar aldrig ut sig hur mycket du än går, för hunden går uppemot 10 ggr.(enl. en gammal undersökning från Umeå universitet) så långt som en människa gör under en jaktdag och dessutom har den en näsa och ett nedärvt systematiskt sök som vi bara kan drömma om. Du kan tex. nästan trampa på en ripa utan att den lyfter, kanske bara löper undan nåra tiotal meter utan att du ens märker att den är där. Detta funkar inte för den om du har hund, men då menar jag en fungerande hund. Sen det där att gå typ 20-25 km/dag, ja det gör vi hundjägare också, men vi kanske kan bespara oss en onödig sväng om hunden redan har varit där. Att ni "hundlösa" skjuter lika mycket ripa som de med hundar är väl lite relaterat vad för hundar som ni jämför er med och i vilka områden som jagas.
Du nämner att du skall jaga med hund framöver, varför? om det funkar lika bra utan hund (hund kostar pengar). Du nämner vidare att du har satsat på en Vizsla, det tycker jag du gjorde rätt i, om du nu har fastnat för den rasen, men enl. min mening har du ett "strongt" jobb innan den rasen kommer i nivå med Vorsthe, Pointer och Eng.Setter (märk väl vilken setter) men som den optimist jag är så säger jag LYCKA TILL.

Allt du skriver är sant och jag håller med. Bara observerar så det har varit och de jag har pratat med som jagar med hund. Nu gick vi ju inte på samma områden och inte under samma tid och väder och det spelar ju roll med.

Ju hund har jag gått till inköp av då jag är så sjuuukt less på att inte hitta dalripan när de trycker . Dessutom det tar på att gå 100km på 4 dagar :)

Ju Vizsla'n är inte lika "bra" som settrarna och pointer men en mycket trevlig familjehund som är lite lugnare på hemmaplan. Min morfar hade uppfödning på Gordon Setter och de var ju sjövilda jamnt!

Ang trampa på ripor så har det hänt flera gånger. Senast sista dagen på jakten nu där vi står och pratar i 5 minuter , tar ett steg framåt och då flyger det upp en tupp på en meter. Självklart Bom. sen lite mer prat och plötslig kommer resten av kullen. 7-8 stk i vild flukt.. Första gången jag har varit med om att det på sen eftermiddag först lättar en tupp och inte resten. Som oftast sitter ju tupparna själva och passar på sitt revir.
Banjo69

Inläggav don corleone » 26 sep 2018, 16:38

Banjo69 skrev:
don corleone skrev:

Allt du skriver är sant och jag håller med. Bara observerar så det har varit och de jag har pratat med som jagar med hund. Nu gick vi ju inte på samma områden och inte under samma tid och väder och det spelar ju roll med.

Ju hund har jag gått till inköp av då jag är så sjuuukt less på att inte hitta dalripan när de trycker . Dessutom det tar på att gå 100km på 4 dagar :)

Ju Vizsla'n är inte lika "bra" som settrarna och pointer men en mycket trevlig familjehund som är lite lugnare på hemmaplan. Min morfar hade uppfödning på Gordon Setter och de var ju sjövilda jamnt!

Ang trampa på ripor så har det hänt flera gånger. Senast sista dagen på jakten nu där vi står och pratar i 5 minuter , tar ett steg framåt och då flyger det upp en tupp på en meter. Självklart Bom. sen lite mer prat och plötslig kommer resten av kullen. 7-8 stk i vild flukt.. Första gången jag har varit med om att det på sen eftermiddag först lättar en tupp och inte resten. Som oftast sitter ju tupparna själva och passar på sitt revir.

Du glömde nämna Vorsthe, idag klart jämförbar med vilken Pointer som helst, så var inte fallet för 30 år sedan, personligen undviker jag settrar pga. deras "enerverande" uppförande + den långhåriga pälsen.
men som sagt, har du fastnat för din ras, så gör det bästa av det, mer går inte att göra.
don corleone

Inläggav jh » 28 sep 2018, 21:13

I någon av mina norska ripböcker står om en jämförande studie av något slag där man över tid sköt lika många ripor med som utan hund. Stökkjakt heter det väl i Norge. Själv har jag jagat en del ripa med min spaniel men tröttnade helt, det är ganska segt att gå med bössan redo i timmar utan att se fågel.
Användarvisningsbild
jh

Inläggav don corleone » 30 sep 2018, 17:01

jh skrev:I någon av mina norska ripböcker står om en jämförande studie av något slag där man över tid sköt lika många ripor med som utan hund. Stökkjakt heter det väl i Norge. Själv har jag jagat en del ripa med min spaniel men tröttnade helt, det är ganska segt att gå med bössan redo i timmar utan att se fågel.

Förstår att du tröttnat.
Vill man använda ripjakten till träningsläger för Stockholm Maraton, lidingöloppet eller nåt liknande, skaffa då en spaniel!
Vill man använda ripjakten till en ökenvandring, skaffa ingen hund!
Vill man få ut så mycket som möjligt av både jakt och naturupplevelser, skaffa då en stående!
don corleone

Återgå till Fågeljakt