Har jaktet to mindre pass på ettermiddager med mine Gordonsettre.
Første gang var vi borti flere enkelt fugler, men de satt veldig tett. De to skuddsjansene som ble, gikk rett i trær.
Igår var jeg ute andre gang, og nå fant vi kull.
Først stand på orrekull i tett blandingsskog. De to første som gikk opp hadde jeg ikke sjanse på, men den tredje mente jeg å klare. Jeg monterte hagla, ventet i åpningen, men den svingte og kom ikke ut. Jeg dro på lell da det ikke var mye kvist i veien. Men det ble bom, og NÅ dro den over glenna. Jeg ble for sen med andreskuddet, og det gikk i barheng. Bom igjen.
Vi knallet på, men fant ikke fugl på lenge. Begynte å mistrøste litt...
Men så - ble det fart i bikkja. Hun dro på nedover i terrenget, og vi havnet ett sted jeg har vært før.... og blitt lurt av tiur...
Det ble stand i tett og gammel skog, og akkurat som jeg skulle komme opp til hunden så hørte jeg det knepp i vinger som slo i kvist... Pokker, der dro den!
Bikkja jobbet seg videre, og 100 meter unna ble det ny stand mot en åpning i skogen. Nesten framme ved hunden, lettet en tiur (tjädertupp) - og den var voksen! Men jeg så den bare såvidt, det var for tett til å skyte. Fankern heller!
Men bikkja ga seg ikke, og nøstet videre.. 50 meter til, og der stod hun på nytt. Mot en veldig liten myr som dannet en åpning i den tette skogen. Jeg nærmet meg nå forsiktig. Kunne det være fler her?
Joda, plutselig gikk det opp fire-fem fugler! Men jeg fikk ikke fritt skuddfelt på noen. Sprang ut på den lille myra for om mulig å få en skymt av dem. Men nei, de var borte.
Plutselig lettet en fugl i kanten av myra, en gjenligger!
Hagla ble svingt, skuddet gikk, og jaggu datt den!
En svært liten tiur kylling..
Men tiur er tiur, og for min del er jeg fornøyd med starten på høsten.
https://photos.app.goo.gl/mfhoDRonyexXJq5s6
mvh Dagl