Rapport om tjädern i södra Sverige

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Rapport om tjädern i södra Sverige

Inläggav tanden » 06 mar 2018, 15:58

tanden skrev:Beställde den boken nu den verkade intressant!
En grej jag kom på nu är ju att det är riktigt riktigt gott om mård i de småländska skogarna.
Känner några fler än mig själv som jagar mårdarna men många jägare som bara tittar på dem.

Idag kom boken nu ska här läsas!
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76 12/70 6.5x55/12
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Alpenländische » 07 mar 2018, 22:31

don corleone skrev:
.223 Ack Imp skrev:Det är inte jakten som reglerar tjäderbestånden.

Det är predatorerna, tillgången på insekter och vädret under kycklingarnas första levnadsvecka samt skogsbrukets framfart i de områden där tjäderspelen brukar hålla till.

Men är ju rätt meningslöst att påtala för denna grupp att duvhöken är den största luftpredatorn och tar långt fler tjäderfåglar än vad som skjuts i södern.

RÄTT ! och det är skogsbruket som är den största predatorn. På typ Bruno Liljefors tid fanns både räv, duvhök och jägare, likt förbannat blomstrade tjäderbeståndet, det var innan detta förbannade, giriga skogsbruket satts i verket,

Att tjädern behöver nationalromantisk gammelskog är en riktig skröna, som en skogsbruksmotståndare tillika författare och debattör bankade in i huvudet på allmänheten för några årtionden sedan. Denna falska sanning har sedan varit standard i alla debatter. Tjädern struntar i om träden är gamla eller inte. Jag jagar på en Sveaskogs mark vilket innebär att det avverkas allt som är grövre än en lyktstolpe. (Man får ont i baken om man sitter på stubbarna. Där är mycket gott om tjäder. Mao är det annat som spelar in.
Användarvisningsbild
Alpenländische

Inläggav FredrikJerner » 20 okt 2018, 15:15

Jag jagar i östra Småland och har varit med på många marker genom åren. Tjädern är de flesta år relativt vanlig och vissa höstar har jag sett en eller flera tjädrar vid varje jakttillfälle. Orre upplever jag som lite mer sparsam men den är dessutom sådan att den tar till vingarna tidigare än tjädern, därför syns fler tjädrar även om individantalet skulle vara detsamma på ett område. Årets torka tycks inte ha påverkat negativt utan tjäderkullarna har varit goda där jag håller till. Påståendet att tjäder bara finns i gammal urskog stämmer inte, bland de mest tjädertäta ställen jag jagat på har varit Sveaskogs marker och där vet man att det knappt finns en dunge som får bli mer än 75 år. Det viktigaste är bärris, insektsrika mossar och blandskog men så klart är just blandningen av både äldre och yngre skog bra för många arter. Hönorna går gärna på frodiga hyggen med sina kycklingar då där är mycket insekter. Någon eller några skjuter jag varje år och vi går hårt åt grävling , mård och räv.
Tjädern ökar helt klart. Kollar tjäderspel varje vår och spelplatsen ligger i 40-årig blandskog trots att 90-årig tallskog (privat mark) finns några hundra meter ifrån. Fåglar lever inte alltid upp till ornitologers föreställningar...
FredrikJerner

Inläggav Katjing » 20 okt 2018, 20:44

När det gäller skogsbruk så brukar det väl inte så att tjädern måste ha gammal skog. Man hittar ganska ofta fågel inne i de värsta tänkbara contortasnåren, men vad hjälper det ur trädskällarsynpunkt när det är så tätt att det inte går att smyga på en fågel. Inte för att de sätter sig i träd som är så låga.

Däremot så gynnas räven av skogsbruket, vilket nog kan ha ganska stora effekter på fågelpopulationen. Men håller man efter räven så är ju inte det något problem.
Katjing

Inläggav sevehem » 21 okt 2018, 07:52

Här hemma finns det gott om bilder på min gammelmorfar som sköt både tjäder och orre och min morfar pratade också ofta om jakt på dessa vilt. Det är samma marker jag jagar på och här i Halland finns i princip ingen urskog utan före andra världskriget var det mycket ljunghedar, enesnår och inslag av små skogsdungar av väldigt blandad art. Mina första minnen från skogen är typ när 80-tal blir 90-tal och någon orre har jag aldrig sett här, tjäder typ tre gånger under hela livet. Nu för tiden finns det ordentligt med skog, tyvärr breder granöknarna ut sig men är inte i majoritet. Mossar och myrliknande mark finns det gott om och bärris hittas lätt. Biotoppen borde inte blivit sämmre än förr. Ingen jagar dem heller. Vad var det som hände? Hur stor del har DDT i skadan? Andra arter som tog mycket stryk har ju återvänt?
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Ryggscott » 24 okt 2018, 14:54

Såg en tjädertupp idag på väg till jobbet (Vårgårda) och hade en tupp på besök i vintras på altanen. Så känns som det börjar komma lite mera fågel.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ryggscott

Inläggav greyling » 24 okt 2018, 16:27

Från skogarna i Sörmland (nordvästra) kan det rapporteras goda mängder både tjäder och orre i år. Tjäder ser man varje gång man är i skogen - orre hör man varje morgon men ser inte varje gång.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Föregående

Återgå till Fågeljakt