Idag kl14. Girjas fick igenom rätten till fjälljakten

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Idag kl14. Girjas fick igenom rätten till fjälljakten

Inläggav Test005 » 23 jan 2018, 15:21

Kommer detta bli prejudikat för andra fjällområden och samebyar?
Vad månne hända med fjälljakten på ripa om/då Länsstyrelsen tar handen ifrån att sköta den?

Förändring lär det bli!
Breton.
Strömforsens Love. "Eero"
Test005

Re: Idag kl14. Girjas fick igenom rätten till fjälljakten

Inläggav Katjing » 23 jan 2018, 15:27

Det ser ut att bli ett fall för HD.

Men så här långt tycker jag att det är förskräckligt. Mina förfäder har jagat och fiskat längs norrlandskusten, i inlandet och till fjälls i urminnes tider, men inte har jag någon jakträtt för det.
Katjing

Inläggav Test005 » 23 jan 2018, 15:30

Tyvärr samma för mig. Ättling till fjällbönder och är skogs/fastighetsägare i fjällby.
Får likväl köpa jaktkort som alla andra Svennar för att gå en ripsväng på fjället.
Breton.
Strömforsens Love. "Eero"
Test005

Inläggav lsjonsson » 23 jan 2018, 15:47

Girjas fick inte helt rätt men mer bestämmande än staten.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6868101

Vi får se hur staten gör nu. Lite rätt fick ju staten.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav frontsvin » 23 jan 2018, 15:48

Test005 skrev:Tyvärr samma för mig. Ättling till fjällbönder och är skogs/fastighetsägare i fjällby.
Får likväl köpa jaktkort som alla andra Svennar för att gå en ripsväng på fjället.

Jag har inte ens rätten kvar att nyttja det nybygge som min släkt skapade för många generationer sedan.
Det är skillnad på folk och folk, men det vet vi ju sedan tidigare.

Den vanliga skattebetalande svensken är alltid sist i ledet.
Utlandsveteran, livsnjutare och realist.
Användarvisningsbild
frontsvin

Inläggav lsjonsson » 23 jan 2018, 16:00

frontsvin skrev:
Test005 skrev:Tyvärr samma för mig. Ättling till fjällbönder och är skogs/fastighetsägare i fjällby.

Jag har inte ens rätten kvar att nyttja det nybygge som min släkt skapade för många generationer sedan.

Det är många konstiga regler uti samerna o nyttjanderätten vad gäller jakt o fiske.
Är du av samisk härkomst? Jag bara undrar. Jag känner samer norr ut.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav don corleone » 23 jan 2018, 16:21

Det ser väl inte riktigt lovande ut för oss som håller fjälljakten varmt om hjärtat, MEN som domen ser ut har ändå staten/lst en viss påverkan och mest troligt kommer detta till att gå till högre instans, fan vore väl annars! Som sörlänning och endast deltidsboende i fjällänen (Jämtland/Härjedalen)så kommer jag/vi inte att drabbas på samma sätt som ni med kommunkort och som bor och arbetar i länet ifråga. Vi som endast kan jaga på "våra" marker(läs svensk skattebetalare)med dagkort är ju redan diskriminerade i den utsträckningen att efter den stora jägarinvasionen i aug, sept. så stängs många områden för andra än de med kommunkort, så Suck, mycket sämre kan det inte bli. Nu får vi bara hoppas att fallet går till HD. I mitt personliga perspektiv så drabbas jag inte nämnvärt, dels har jag ca 4000 ha privat mark i fjällnära terräng och dels är jag så gammal att jag lär kanske inte ens hinna uppleva det slutgiltiga beskedet, men jag tänker mest på den yngre generationen och hur fan ska lands och glesbygden överleva om all jakt och fiske bara skall nås med pengar och MYCKET pengar. Det talas så mycket varje dag om rasism, kränkningar och stackars minoritetsgrupper, men Fan ta mig! nu börjar nog vi SVENSKAR att själva räknas som både kränkta och utsatta för rasism. OCH vem kan bevisa vem som var först? om det nu har nån betydelse. Inlandsisen smälte väl söderifrån, har jag för mig.
don corleone

Inläggav frontsvin » 23 jan 2018, 19:42

lsjonsson skrev:
frontsvin skrev:

Det är många konstiga regler uti samerna o nyttjanderätten vad gäller jakt o fiske.

Nä, tillhör ett nybyggarsläkte ochärinte same.
Utlandsveteran, livsnjutare och realist.
Användarvisningsbild
frontsvin

Inläggav lsjonsson » 23 jan 2018, 19:48

frontsvin skrev:
lsjonsson skrev:
frontsvin skrev:Tyvärr samma för mig. Ättling till fjällbönder och är skogs/fastighetsägare i fjällby.

Nä, tillhör ett nybyggarsläkte ochärinte same.[/quote]

Ok! :D
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav Davvi » 23 feb 2018, 12:11

När Girjas inte fick igenom ensamrätten löste man det genom länsstyrelsen istället.. Ids inte länka allt men varit mycket om det på sistone i lokalmedia.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... vlyst-jakt
Användarvisningsbild
Davvi

Inläggav anle » 23 feb 2018, 13:49

Lite konstigt är det allt, vill stänga områden för utomstående och så även flygtrafik som det verkar iom bråket om flygtrafik med helikopter av jägareförbundet. Men statligt stöd ska de ändå ha, kanske staten ska dra in allt sådan då när de endå verkar vilja avskilja sig från övriga.

Då skulle nog gränserna öppnas upp och jägare välkomnas vid besök.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
anle

Återgå till Fågeljakt