Sätta ut egna fåglar, vad behövs?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Sätta ut egna fåglar, vad behövs?

Inläggav pearl » 07 jul 2019, 22:09

Har en bekant som köpt en mindre gård, där finns bl.a. hönsgård.
Om man leker med tanken att man skulle sätta ut lite fåglar själv, vad ska man tänka på då? Rapphönor är väl kanske mest aktuellt, samt kanske även fasan.

Finns det någon bra guide vad man behöver tänka på? Är helt novis.
Vad kostar fåglarna? Foder?

Om man tänker att man ska göra det så enkelt som möjligt för att kunna träna med sin hund på marken, vad behövs?
Området som är tänkt är ca 5-6 hektar, blandat lite skog och öppen mark.

Detta är i Uppland. Hur klarar fåglarna vintern?

Alla tips mottages tacksamt
pearl

Re: Sätta ut egna fåglar, vad behövs?

Inläggav börje » 07 jul 2019, 22:11

Kolla ifall jägarförbundet ordnar kurser om uppfödning o utsättning av rapphöns o fasan.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Re: Sätta ut egna fåglar, vad behövs?

Inläggav Mac12 » 09 jul 2019, 11:01

Du missade detta tillfälle, men det kommer säkerligen fler: https://jagareforbundet.se/mitt/uppsala ... rusenberg/

Min erfarenhet är att fasanerna är lättare att få ha kvar än rapphönsen. Rappisarna är väldigt störningskänsliga och drar vidare till lugnare trakter om det blir lite för mycket för dem. Fasanerna har vi inte haft det problemet med, men det ska väl erkännas att vi också har exceptionellt lämplig biotop (givetvis delvis tack vare medveten insats).

Om du vill få vilda kullar så måste det finnas häckningsbiotop, kycklingbiotop och vinterskydd (här finns säkert mycket att läsa, jag är inte proffs). Det är absolut minimikrav för att de ska ha en chans att överleva och dessutom trivas tillräckligt för att stanna.

Jag tror fåglarna kostar sisådär 50-100 pengar styck. Är inte säker på den punkten dock.

Jägareförbundet har material och kurser för de som funderar på utsättning av fågel :)
//Marcus
Mac12

Återgå till Fågeljakt