Andjakt på allmänt vatten

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Andjakt på allmänt vatten

Inläggav Magto » 09 maj 2019, 18:54

Hej!

Såg följande avsnitt från passet, där de jagar and från en roddbåt och det såg underbart ut. Vilka regler är det som gäller vid sjöfågeljakt/Andjakt? Jag är skriver i Uppland och har tillgång till några meter strandtomt utanför Östhammar, men det är i planerat område. Vad är det som krävs för att få jaga And på den egna strandtomten? Får jag ro ut med roddbåten och skjuta Änderna om de är på allmänt vatten? Om jag är på vatten som tillhör någon annan, måste jag tala med markägaren för att få skjuta änderna då?

Många frågor, men jag hoppas att det ger någon klarhet i vad jag är ute efter?
Magto

Re: Andjakt på allmänt vatten

Inläggav NiKKEE » 09 maj 2019, 19:10

Ring en handläggare på Länsstyrelsen är mitt tips.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Re: Andjakt på allmänt vatten

Inläggav Magto » 10 maj 2019, 09:22

Följde NiKKEEs råd och fick lite svar. Tänkte att jag kan förmedla vidare vad som sades.

Svaren gäller troligen hela Sverige men framförallt Uppland.

"Man får jaga bland statens kobbar och skär, men då krävs det ett tillstånd. Dessa delas ut på perioden á 3 år och kostar 1350 kr att söka.

På egen mark upp till 100m från strandlinjen får man jaga, se mer i §12 jaktlagen.

Är man del av en samfäldhetsförening får man jaga på samfäldhetens mark efter behov om något annat inte står i stadgarna.

Får man tillåtelse från markägaren gäller samma regler som för den egna marken. "

Frågade även om övningsskytte över vatten. (lerduva) Och inväntar definitivt svar, men kontentan var att det borde vara ok (upp till 5t-10t skott/år) - men prata med grannar etc så att man inte stör allt för mkt. Bra att ha en plan för nedskräpningen av förladdningarna.
Magto

Återgå till Fågeljakt