Trädskällarjakt

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Trädskällarjakt

Inläggav Villrådig » 15 mar 2019, 11:30

Jag har länge drömt om att jaga med en duktig trädskällare. Några gånger har det varit nära men i sista minut har det ställts in på grund av väder, skadade eller akut avlivade hundar.

Jag har tittat runt lite på nätet för att köpa en jakt men inte funnit det jag söker. Jag skulle vilja jaga på bra marker, med duktiga hundar och tillgång till enkelt boende. Ju längre söder över festa bättre. Kan antingen tänka mig att betala eller köra bytesjakt.
Villrådig

Re: Trädskällarjakt

Inläggav MatsT » 15 mar 2019, 17:40

Hur långt söder söker du ? Och vad söker du ?
45BLASER
Användarvisningsbild
MatsT

Inläggav Villrådig » 15 mar 2019, 21:33

MatsT skrev:Hur långt söder söker du ? Och vad söker du ?

Inget är hugget i sten gällande avstånd men det är ju roligare att spendera tid i skogen än i bilen.

Vad jag söker? Fina naturupplevelser, bra hundjobb, sotpanna, spännande ansmygningar och med lite tur nån fågel med hem.
Villrådig

Inläggav Canta » 15 mar 2019, 21:45

Ja 'alla' borde pröva trädskällarjakt nån gång. Fick hänga med ett par år med några proffs o här lite iakttagelser. Trädisar är väl främst Norrbottenspets el Finnspets. Trevliga smarta hundar. Finnisen mest röd i pälsen o tas lätt för räv :shock: Jagar gör man prick 25 aug o några veckor framåt som bäst dvs när ungfågel inte är så där jätteflygga. I gryning ska man ut dels för att ev få se fågel på skogsvägarna eller bara för att vittringen är starkast i daggen före solens uppgång o lyfter sen snabbt i värme. Iofs så rör sig visst fåglarna inte så mycket första timmen men ändå.

Hunden söker ut och föraren står kvar. När hund hittat löpa då kan det bli så att fågeln reser i närmaste träd el med gammalfågel till annan dalgång :D
Isf när ståndet är fast då kan man börja smyga på. Gäller att ha koll på vindriktning o sånt för hönan kan sitta o vakta. När man är nära då ska ansiktsmask o handskar på. När man ser hunden under ett träd då bäst att åla sig fram. Sen tar man nåt stöd av nån stubbe el rygga. Jättesvårt för en som inte är van att se fågel i träd i augusti. Kikaren får jobba så klart. Får man till skott då slutar hunden skälla (oftast) så gäller att pricka in rätt träd när man ska börja leta.

Iaf så är jakten både lättsam och enormt krävande (för mig iaf). Man kan vissa gånger gå flera mil i brant o stenig terräng så god kondition krävs liksom lätta dojor o kläder. Bra med en vandringskäpp också. Vattenflaska viktig o även för hunden. Mitt på dan inte så värst mycket aktivitet o då pausar man. Seneftermiddag kan vara ok på sensommaren.
Iaf så är trädskällarjakt lite lättare iom kartpejl numera. Förr fick man lita på hörseln o jägarnas öron ju inte alltid 100 %. Med Garmintyp behöver man inte kuta hela tiden men går ändå inte att söla för hunden el fågeln kan ju ledsna.
Har bäst erfarenhet av norra Hälsingland o Ångermanland dvs blånande berg, typ. Borde finnas folk där som ställer upp men alltid svårt att planera i förväg för regnar det vecka då kan man stanna hemma. Sen det där med björn också. Trädskällarpremiär o björntid sammanfaller väl numera så man måste ha koll. Såg björn 2 ggr.
Kanske man kan ta kontakt med Nobs/Finnklubb o via den vägen få följa med. Sorry över detta tugg men folk söderut har nog bara lite halvkoll på jaktformen :mrgreen:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Pes1 » 13 jun 2019, 20:36

Tar du en tur upp till Västerbotten i höst är du välkommen att följa med mig på några svängar.
Min hund är ung men rätt lovande, vill du prova båda hundraserna så har min far en jävligt bra finne också, för en flaska whisky kan du nog gå en dag med han också.

Det är utan tvekan min favoritjakt.
Jakten är rätt så svår, men skyttet är enkelt.
Jakt från 25augusti till ca 30cm snö, ifjol jagade jag hela december. Bara från första måndagen i sept och en vecka framåt, sen två-tre helger man får lämna plats åt älgjägarna så slipper man trängas. Första veckorna är enklast för kycklingarna sitter väldigt hårt i träd. När lövet faller är det som svårast.
Det är väldigt tvärjagat också, kan jaga 20 min, 3 timmar eller heldag, då hundarna har så korta sök.
Användarvisningsbild
Pes1

Inläggav Ragnarsson96 » 13 jun 2019, 21:26

Jag finns i mitten av Dalarna och kan eventuellt erbjuda träskällarjakt med den rätta rasen, nobs alltså :wink:
Har även gäststuga på gården.
Skicka pm om de låter intressant
https://www.youtube.com/user/Ragnarsson96
Ragnarsson96

Återgå till Fågeljakt