Hur går toppjakten???

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Hur går toppjakten???

Inläggav Anders Ö » 21 jan 2019, 18:17

Blev en sväng i dag före jobbet (eftermiddag).
Brukar köra någon kilometer så jag blir varm... , sen blir det frukost i skogen :D
Bild

Sen blev det till att skida runt och försöka se nått...
Till slut på väg hemåt så fick jag ögonen på en Tupp :D , lagomt håll ,178m .

Bild
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Axelenöga » 21 jan 2019, 18:45

Pratade idag med en trovärdig fågeljägare han berättade om en flock på 65 tjädertuppar ett antal mil härifrån, det hade suttit 12 tuppar i en tall! Har ju hört historier om ansamlingar från förr men aldrig själv får se mer än ett 10 tal samtidigt och det var i början på - 90talet..
Och nej det var inte orre, han fick med sig 5st tjädertuppar den svängen...

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav Hellrazor » 26 jan 2019, 23:15

Ni som jagar med 243win, hur upplever ni att den funkar till toppjakt? Vilka kulor kör ni med? Piplängd?

Ska köpa en k95 med 243 pipa.. så.. kanske ppcn får stå hemma nästa säsong

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är inte lätt att va ödmjuk, för den som är felfri som jag.
Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav Max » 30 jan 2019, 16:48

Bild
Min sista sväng för i vinter (söndags), en orre fick följa med hem. Fantastisk dag.

Mvh//Max
Användarvisningsbild
Max

Inläggav Styrbjörn » 30 jan 2019, 17:06

Har haft den näst bästa jakthelgen någonsin förra helgen. Vi var ute lördag, söndag och måndag i ca - 20-26 graders kyla.

Totalt hade vi nog bortåt 25 tjäderobs. Tre följde med hem. En på 200m en på 191m och en på 168m. 222an gör mig aldrig besviken.

Några orrar i topp fick vi aldrig se, däremot tryckte dem under snön tills vi var 5m ifrån dem. Då drog alla 40! Gissa om vi fick byta kalsonger sen.

Måste säga att jag är glad över skytteträningen under sommaren. Att känna sig bekväm med skott ut till 200-220m har verkligen inte varit någon nackdel.

Några mårdar i fällorna hade vi inte. Bild

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Styrbjörn

Inläggav Pes1 » 30 jan 2019, 21:11

Fotat från köksfönstret i morse.
Nu lägger jag om fokuset helt på mård med norrbottningen vintern ut.
Är ingen vidare toppjägare men några blev det ju iallafall.
bild4.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Pes1

Inläggav Örträskarn » 30 jan 2019, 23:54

Avslutar en fantastiskt bra toppjakt med 4 st tjädertuppar på min sista jaktdag för detta jaktår. Man grämer sig nästan över att det blivit så få jaktdagar, men att få avsluta med 8 tjädertuppar och 1 orrtupp på dom 4 sista dagarna får ses som ett bra facit.

Var faktiskt med om en märklig grej på en tupp. Sköt först ett skott som jag hörde träffen på, men tjädern satt kvar så jag sköt ett till med samma resultat. Sen tog det ca 20 sekunder så trillade tuppen ner. Min teori är att helmanteln bara blåste genom utan att ge någon större chockverkan förutom blodförlust som till slut fick tuppen att ge vika. Har någon annan varit med om detta?

C150E97A-18D3-4755-A2EC-AA305DFC7301.jpeg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Örträskarn

Inläggav Pes1 » 31 jan 2019, 10:46

Hade en ungtupp i höst som också satt kvar, den tecknade inget alls. De va ganska risigt så jag sköt fler skott utan att den tecknade särskilt. När jag sedan gick fram och skakade i gran kom den ned. Detta var dock för hund och ej på topp. Den tryckte bara hårt även om alla skott satt bra, hade ej fastnat.
Användarvisningsbild
Pes1

Inläggav Robert.M » 31 jan 2019, 11:41

Har varit med om att tipp trillat ner en stund efter skott. Finns även någon finsk toppjaktssnutt på Utube där det händer.
Robert.M

Inläggav r1no1 » 31 jan 2019, 11:53

Är dom gångerna jag uppskattar "rivigheten" hos Scenar.
Har numera slutat skeda just pga samma beteende vid ett par tillfällen i vinter.
Men är noga med att träffen sitter där den ska OCH att man anpassat farten.

Örträskarn skrev:Avslutar en fantastiskt bra toppjakt med 4 st tjädertuppar på min sista jaktdag för detta jaktår. Man grämer sig nästan över att det blivit så få jaktdagar, men att få avsluta med 8 tjädertuppar och 1 orrtupp på dom 4 sista dagarna får ses som ett bra facit.

Var faktiskt med om en märklig grej på en tupp. Sköt först ett skott som jag hörde träffen på, men tjädern satt kvar så jag sköt ett till med samma resultat. Sen tog det ca 20 sekunder så trillade tuppen ner. Min teori är att helmanteln bara blåste genom utan att ge någon större chockverkan förutom blodförlust som till slut fick tuppen att ge vika. Har någon annan varit med om detta?

C150E97A-18D3-4755-A2EC-AA305DFC7301.jpeg
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav Katjing » 31 jan 2019, 12:36

En gång när jag under trädskällarjakten stod och väntade på hunden mitt på ett hygge så hörde jag att hon drev iväg en kull fåglar ca 400 m bort.

Efter några sekunder kommer det en tjädertupp flygandes och träar i en frötall på hygget där jag står. Ca 80 m från mig.

Efter några minuter kommer hunden. Jag går några steg i riktning mot tuppen för att visa vart vi ska, och hunden sätter mycket riktigt iväg åt det hållet, passerar precis under tuppen, stannar och börjar skälla.

När så spanade in tuppen ordentligt så ser jag att den sitter med ryggen snett mot mig och att träffområdet är skymt av en gren som är tjock som min överarm. Jag ser bara ett par cm av ryggen samt nedre delen av fågeln.

Jag gör bedömningen att det är hit or miss på ryggen, och att risken för skadeskjutning är minimal. Jag lägger hårkorset på min .22 wmr laddad med fmj en cm ner på grenen och trycker av.

Tuppen markerar men sitter kvar. Jävlar. Jag mantlar snabbt om och drar på en extra smäll i bröstet, som jag ju ser mer av. Fågeln kommer ner i skottet men flaxar våldsamt fortfarande när jag är framme vid trädet. Hunden står bredvid och ser rådvill ut.

Jag tar tag i huvudet på fågeln för att avliva den med ett ryck, men när jag gör det så visar det sig att det bara är huden som håller huvudet på plats. Så jag står helt plötsligt där med huvudet i ena handen och resten av den flaxande fågeln i den andra.

Det visade sig vid omhändertagandet att det första skottet mot ryggen träffade längs med benet i vingen som spjälkades hela längden mot vingknogen, kulan vinklade så uppåt och rispade bara ryggen, innan den träffade en halskota ganska nära huvudet. Ganska fantastiskt att den kunde sitta kvar trots att huvudet i allt väsentligt var separerat från kroppen.

Det andra skottet var endast ett köttsår i ena bröstet.
Katjing

Inläggav k-Hornet » 01 feb 2019, 19:35

Jodå, i söndags fick gode jaktkamraten ko-stens skjuta sin första tjäder på toppjakt! :-D

Det tog bara 14 år innan proppen släppte men nu så! :D
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inläggav börje » 02 feb 2019, 03:55

Trägen vinner :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 02 feb 2019, 03:58

Hellrazor skrev:Ni som jagar med 243win, hur upplever ni att den funkar till toppjakt? Vilka kulor kör ni med? Piplängd?

Ska köpa en k95 med 243 pipa.. så.. kanske ppcn får stå hemma nästa säsong

Jag har skjutit en del tuppar med min sako forester i början av min toppjaktsbana. Använde Sako 90gr fmj, funkade fint även på relativt nära avstånd.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav ko-stens » 06 feb 2019, 01:25

k-Hornet skrev:Jodå, i söndags fick gode jaktkamraten ko-stens skjuta sin första tjäder på toppjakt! :-D

Ni år! BARE ni år! :D Høres helt forferdlig mye ut, men det er samtidig bare ni helger...

Fuglen veide 4 kilo blank, og holdet var 126 meter. I år ble det jakt med elgrifla og elgkule, .308 og Hornady GMX 150 grs. Ikke det ideelle synes jeg, men det var det jeg hadde for hånda denne gangen. Traff litt lavt bakfra, så det gikk litt utover brystfiletene, men det ble ikke så ille likevel.

Neste år blir det Howa Mini i 6,5 Grendel ladet med Lapua Scenar 100 grs kule i ca 820 m/s.
Användarvisningsbild
ko-stens

Inläggav Dagl » 06 feb 2019, 13:51

ko-stens skrev:
k-Hornet skrev:Jodå, i söndags fick gode jaktkamraten ko-stens skjuta sin första tjäder på toppjakt! :-D

Ni år! BARE ni år! :D Høres helt forferdlig mye ut, men det er samtidig bare ni helger...

Fuglen veide 4 kilo blank, og holdet var 126 meter. I år ble det jakt med elgrifla og elgkule, .308 og Hornady GMX 150 grs. Ikke det ideelle synes jeg, men det var det jeg hadde for hånda denne gangen. Traff litt lavt bakfra, så det gikk litt utover brystfiletene, men det ble ikke så ille likevel.

Neste år blir det Howa Mini i 6,5 Grendel ladet med Lapua Scenar 100 grs kule i ca 820 m/s.

Jeg må få lov å gratulerer en gammel "kammeret-kjenning" med tiurfall! :-)

Mvh Dagl
Dagl

Inläggav k-Hornet » 07 feb 2019, 19:51

ko-stens skrev:

Säger bara.... .22 Hornet. ;-)
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inläggav marrapirre » 21 feb 2019, 21:36

Min enda toppjakt gav ingenting mer än en fantastisk upplevelse.

Bild

Bild
Remington 700 BDL, 30-06, Vänster
Winchester 9422M
Användarvisningsbild
marrapirre

Föregående

Återgå till Fågeljakt