Hur går toppjakten???

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Hur går toppjakten???

Inläggav Foppa » 10 nov 2018, 01:00

405 WCF skrev:...
Ett minimalt fel på avfyring så klipper ni benen på orren som sitter i fjärran, eller sprättar upp magen på tjädern....

Kan bara tala för mig själv men det är precis tankar som dessa som motiverar mig att försöka ha stenkoll på kulbana, träffläge å allt det där som tydligen enbart hör banskyttet till.
Fördelen med att justera på tornet och alltid hålla där man vill träffa istället för att syfta och hålla över, är ju att man istället för att fundera så mycket på OM man ska träffa kan planera VAR i fågeln man vill träffa. Givetvis pratar jag inte om några regelmässiga skott på 300 meter för att jag ska klara av det men jag justerar på tornet från 120 meter och uppåt och strävar i möjligaste mån efter att sätta kulan på ett så kötteffektivt men ändå säkert sätt som möjligt, t.ex undvika skott bakifrån som går ut genom bröstet eller låga träffar som mest tar i bröstmusklerna eller tarmarna.
På de senaste 18 fåglarna jag bokfört som är skjutna under toppjakt (barmark samt vintertid på skidor, 80% orre å 20% tjäder) har jag ett medelavstånd på 163 meter som kanske inte är jättenära men ändå inte speciellt långt egentligen, i många fall hade det säkert gått att komma ännu närmre. De tre senaste tjädrarna är alla skjutna inom 110 meter efter idogt smygande just för smygandets skull. Det är tre år sedan jag senast sköt på en fågel jag inte fick med mig hem och jag kan inte för mitt liv se hur jag hade klarat av det utan avståndsmätaren och noggrant justerande på ballistiktornet.
Långhållsskytte på fågel där det chansas och ska tas rekord är inget som faller mig på läppen men hur andra jagar låter jag vara upp till dem, däremot försöker jag väcka en tanke hos andra genom att skriva hur jag jagar och värderar de hjälpmedel som trots allt finns.

Nu lär jag väl förstås gå ut å skjuta bort nästa fågel bara för att jag skrivit hur bra det gått men förr eller senare ska det ju att hända så....
Det hände iaf betydligt oftare på den tiden då jag syftade och höll i överkant då det kändes långt.

//F

Editerat lite grammatik och stavning.
Foppa

Inläggav Kronhjorten » 10 nov 2018, 08:30

Vi har ju redan flera trådar som handlar om etik och långhållsskytte så jag försöker återgå till hur toppjakten går med att konstatera att på 5-6 jagade timmar så har det blivit 4 orrar och 1 tjäder.

Jag vet att det varit uppe förr, men är det någon som kan länka till lämpliga skidor för vinterns toppjakt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Hellrazor » 10 nov 2018, 10:07

Kronhjorten skrev:Vi har ju redan flera trådar som handlar om etik och långhållsskytte så jag försöker återgå till hur toppjakten går med att konstatera att på 5-6 jagade timmar så har det blivit 4 orrar och 1 tjäder.

Jag vet att det varit uppe förr, men är det någon som kan länka till lämpliga skidor för vinterns toppjakt?

Jag kör med olskogens galav.. riktigt fina.. beställt östergrenare men lång leverans :-)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det är inte lätt att va ödmjuk, för den som är felfri som jag.
Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav Robert.M » 10 nov 2018, 11:50

Tack för den 405WCF men när du ändå är igång kan du väl starta en egen tråd om jaktetik/moral & fortsätta döma ut drevjakt, säljakt eller varför inte någon bergsjaktsform. Att döma mig utan att ha koll på mig, mina förtjänster, akilleshälar leder ingen vart & säger nog egentligen mer om dig än vad det gör om mig.

Mvh
Robert
Robert.M

Inläggav MattiR » 10 nov 2018, 13:44

Kör med 330cm Östergren som tyvärr är svåra å få tag i. Galav tillverkar nu också 330 så nu finns dom plagiaten som alternativ om man vill ha längre skidor
MattiR

Inläggav 405 WCF » 10 nov 2018, 14:09

Robert.M skrev:Tack för den 405WCF men när du ändå är igång kan du väl starta en egen tråd om jaktetik/moral & fortsätta döma ut drevjakt, säljakt eller varför inte någon bergsjaktsform. Att döma mig utan att ha koll på mig, mina förtjänster, akilleshälar leder ingen vart & säger nog egentligen mer om dig än vad det gör om mig.

Mvh
Robert

Ville inte vara otrevlig, men du band ju ris åt din egen rygg med ditt uttalande.
Förtydligar igen, man MÅSTE aldrig ta skott på oskadat vilt, och tänker man så är man ute på djupt vatten.
Nog med gnäll nu från mig, ber om ursäkt om jag grisat ner tråden, men jag kände att jag var tvungen att få ventilera vissa tankar.
405 WCF

Inläggav malx » 10 nov 2018, 15:36

Även jag kör med 3m Galav-skidor. Funkar finfint, ingen toppfinish men helt ok och milsvidd bättre än de Östergrenare jag inte sett till sen jag beställde dem för 4 år sedan. (Alltså jag klagar inte på finish/kvalite på Östergrenarna men ickeexisterande skidor fungerar allmänt dåligt).

Kör med riktig skidbindning (bc) och Lundhags trevliga Guide Expedition BC skridskopjäxor/-kängor. Tyvärr visade det sig vara en dålig kombo till längre/tyngre skidor. Pjäxorna viker sig över tårna med smärta som följd när jag åker. Har inga sådanna problem med samma kängoroch fjällskidorna till ripjakten. Riktigt synd då kängorna i övrigt är helt underbara och jag vill verkligen inte nedgradera till nå andra bindningar. Måste fundera ut något till i vinter.
malx

Inläggav Anders Ö » 10 nov 2018, 17:40

Foppa skrev:Du har ju fem lägen att använda, om du nollar på hundra och sätter varvstoppet där, sedan triangeln och de tre färgplupparna på väl valda avstånd.
Annars röstar jag på Anders förslag om en tape där du märker ut avstånden så slipper du fundera.

Jag kör med en lite seriösare variant av tejpremsan, 3D printad ring som ersätter de tre ringarna med färgmarkeringarna samt en självhäftande remsa som NickeF har ordnat som matchar den här laddningen. Har även plockat bort varvstoppet så att jag kan justera över ett varv vid behov, 600 UNL t.ex.

image_id: 25304

Den där 3Dprintade ringen ...var får man tag på en sådan till en Z6i ....?
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Foppa » 10 nov 2018, 19:47

Anders Ö skrev:Den där 3Dprintade ringen ...var får man tag på en sådan till en Z6i ....?

Skiljer diameter och kuggar mot de på Z5 så passar de nog inte, det var lite bök med att få någorlunda bra passning eftersom toleranserna blir lite sådär med plasten i en 3D skrivare.
Om du tror det är samma torn så kan jag kan skicka dig en så får du prova, har lovat bort ett par men kan nog avvara en till iaf. Har inte någon egen printer annars hade jag ju kunnat labba lite och skrivit ut fler (tips till er som har...).
Foppa

Inläggav pow » 11 nov 2018, 12:48

Skaffade Galav, BC Magnum och Crispi Tiur till förra säsongen. Kommer aldrig att byta tillbaka till tegsnäs, kabel och vinterstövlar.
Efter 1,5-2 mil är man inte ens trött numer, fötterna är varma och torra trots - 25°C.
Användarvisningsbild
pow

Inläggav Hellrazor » 11 nov 2018, 12:51

pow skrev:Skaffade Galav, BC Magnum och Crispi Tiur till förra säsongen. Kommer aldrig att byta tillbaka till tegsnäs, kabel och vinterstövlar.
Efter 1,5-2 mil är man inte ens trött numer, fötterna är varma och torra trots - 25°C.
Vad gav du för detta? Här oxå galav.. men kabel och vinterstövlar

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det är inte lätt att va ödmjuk, för den som är felfri som jag.
Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav Kronhjorten » 11 nov 2018, 13:15

pow skrev:Skaffade Galav, BC Magnum och Crispi Tiur till förra säsongen. Kommer aldrig att byta tillbaka till tegsnäs, kabel och vinterstövlar.

Nu har jag försökt googla lite här och Crispi Tour är alltså skon, bc magnum är en bindning från rottefella och då är alltså Galav skidorna?

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav MattiR » 11 nov 2018, 15:41

MattiR

Inläggav capercaillie » 11 nov 2018, 17:08

Var finns Crisp Tiur att köpa Pow? Hade först tänkt mig Lundhags guide expedition bc, men crispia verkar verkligen bra. För övrigt nöjd med mina Galav. Knäckte ett par men fick nya av fabrikören:-)
capercaillie

Inläggav malx » 12 nov 2018, 00:45

capercaillie skrev:

Var finns Crisp Tiur att köpa Pow? Hade först tänkt mig Lundhags guide expedition bc, men crispia verkar verkligen bra. För övrigt nöjd med mina Galav. Knäckte ett par men fick nya av fabrikören:-)

Vill poängtera att guide e bc är helt underbara kängor att ha på sig och möjligheten att torka innerskorna kanon (har två uppsättningar sådanna för ripjakten från tält). Men måste se om jag kan fixa vikningen över tårna, kan ju tänkas att det är något med min teknik på de långa skidorna som inte är helt bra också då det som sagt fungerar bra med mina Nansenskidor på fjället.
malx

Inläggav Tommygun » 12 nov 2018, 08:20

Även jag har ett par crispi tiur som jag använt ca 3 säsonger toppjakt/ripjakt.
Polaren köpte ett par samtidigt som jag och hans har väll gått lika mkt.

Otroligt nöjd med pjäxorna. Dom inbyggda gaiters är helt underbara för att slippa att snö kan komma in ibland.
Jag köpte mina från någon tysk sida för 129 euro.

Körde mkt på alpina förut men då fick jag nästan byta pjäxa varje år då dom vart ganska utslitna efter en säsong.
(Ca 30 dagar toppjakt och 14 dagar ripjakt)
Har ofta problem med mina hälar som är väldigt spetsiga och brukar nöta på mina skor. För att inte tala om hur mina hälar brukar se ut..

Crispi passar min fot betydligt bättre om än inte riktigt perfekt.

Dom ända pjäxorna jag skulle köpa om jag inte tog ett par crispi igen är nog ett para alfa.
Mvh Viktor
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav pow » 12 nov 2018, 08:26

Crispi kan man köpa hos alla handlare som för Backcountrys sortiment. Jag köpte mina grejer genom jobbet men jag skulle tro att hela kalaset kostar någonstans runt 7500kr.
Användarvisningsbild
pow

Inläggav malx » 14 nov 2018, 20:19

Ännu en osannolik dag! Såg att det skulle bli vindstilla så tänkte ta en heldag på nytt område. Åkte ut så jag kom fram ca 20 min före soluppgång och gick och satt mig på ett gigantiskt kalhygge och blåste lite i orrpipan. Ingen aning om det var p.g.a. eller trots mitt blåsande men jag tror världens alla orrar bestämde sig för att komma dit i morse. De kom inflygande i små flockar och satt sig i små träddungar runt om mig. När jag pangade ner en så flög de andra vidare och en ny flock kom in. Efter skjutit 4 så kände jag att det fick vara bra ett tag och markerade skott istället. (la mig ner, siktade in och skrek pang så de flög :) ). Kunde relativt bekvämt haft åtminstonde 10 fåglar nere före kl. 9.

Lugnade ner sig med inflygnar strax därefter så jag bestämde mig för att gå och se om man kunde hitta nån tjäder. Ingen tjäder i topp hittade jag trots strålande sol och nån minusgrad men på vägen tillbaka hittade jag vart alla orrar samlats allt eftersom jag skrämt dom. Inte första gången i år men man lessnar inte på att se ett helt kalhygge lyfta samtidigt... De drog inte långt och många landade inom skotthåll men bestämde mig för att träna insmygningar istället och se hur nära man kan komma om man väljer "dumma" vägar. Många misslyckade approacher blev det men avslutade dagen med att ta ner en tupp på 71m iallafall.

Vars går gränsen när man ska börja skämmas för att man skjuter för mycket? Har man en lyckad dag i fjällen så känns 8 ripor helt ok men känns värre att skjuta samma mängd orrar av någon anledning trots att det verkar finnas oändligt av dem i år. Fast å andra sidan så tycker jag smygandet är bland det roligaste så skottmarkering fungerar det också. Framförallt så träffar man ju alltid rätt med fejkskott :). Man vill ju gärna ha mycket fågel när den riktiga toppjakten börjar också.
malx

Inläggav börje » 15 nov 2018, 06:13

Gränsen går där man själv anser, tycker du skötte dej exemplariskt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Tommygun » 15 nov 2018, 07:39

På hemma marken jag jagar skulle jag inte tycka det var konstigt att skjuta 5 orrtuppar. Vid 7 kanske jag skulle tycka att det börjar vara lite girigt och att jag eldar ljuset i båda ändar då det egentligen bara är mig själv jag "förstör" för.
Däremot tjäder tuppar går min gräns vid 2st på hemma marken per dag. Dom dåliga åren så riktade jag helt om jakten till orre om jag fick en tjäder tupp.

Tycker ingen överhuvidtaget kan dömma dig får vad du skjuter då faktiskt folk inte vet hur tillgången ser ut på dina marker!

När jag var ung och började med toppjakt så sköt jag dom fåglar jag kom över på en jaktdag vilket nån gång resulterade i en väl hög avskjutning på orre. Dock fanns det sjuka mängder orre då.

På äldre dagar har jag insett att en dag med 2 orrtuppar ger lika mkt lycka som en dag med 8 orrar.

Samma att jag är lika nöjd med dagen när jag skjutit en tjäder tupp som en dag när jag skjutit 2!
Numera är det att det är så jäkla gott med vilt fågel som gör att jag kan bli girig! :twisted:
Mvh Viktor
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

FöregåendeNästa

Återgå till Fågeljakt