Hur går toppjakten???

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Hur går toppjakten???

Inläggav pininhakan » 18 sep 2018, 08:16

På min älgmark längs vindelälven sades att ingen nu levande mäniska har sett så mycket tjäder som iår.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Ingvar » 18 sep 2018, 10:24

pininhakan skrev:På min älgmark längs vindelälven sades att ingen nu levande mäniska har sett så mycket tjäder som iår.

Nu du Börje är det nog bäst att du tjärar dina skogsskidor om det inte redan är gjort.
Här utanför Umeå finns åtminstingen tjäder
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Ryggscott » 22 sep 2018, 15:54

Efter älgjaktsveckan hemma i Västerbotten så kryllade det av fågel på markerna, såg Orre, tjäder, ripa och järpe. Riktigt roligt. Jagade lite på eftermiddagen fast hade bara 9.3 an med mig. Fick några lägen men dålig skottvinkel och avstånd. Sugen på ladda en 9.3 subsonic och ta med mig nästa gång, för gick på tjäder varje morgon påväg ut på passet. Riktigt pepp för toppjakten i vinter!
Ryggscott

Inläggav Axelenöga » 22 sep 2018, 20:07

Har Inte sett så här mycket fågel sedan - 90 talet, även vid norrbottenskusten finns det gott om kullar, fantastiskt roligt för dom med fågelhundar, för min del så får dom vara ifred tills topp/tuppjakten

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav Anders Ö » 01 okt 2018, 11:16

Dagens skörd :D
Bild
En minnesvärd morgon :idea:

Hade skjutit 2 Orrar vid orrmyren när det kom en Tjäder och flög rakt över mig på myren och satte sig bakom mig på 128m :mrgreen: 8)
Skjöt sedan en orre till från samma ställe .
Sedan 2 till när jag va på väg fram att leta på de första.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav malx » 22 okt 2018, 10:45

Ja, nu börjar det verkligen visa sig hur mycket fågel det finns i år.

I lördags blev det en gammeltjädertupp och 5 orrar på rörlig "barmarkstoppjakt".
FM-turen gjorde jag en dummis och tog bara mitt magasin med 4 skott med mig och lämnade resten av ammon i bilen. Jag menar, hur ofta får man chansen att skjuta egentligen... 3 orrar och 1 tjäder senare så bevittnar jag en tjädertupp passera 5-10m ifrån mig på ett hygge för att sätta sig i en den ensamma tallen jag just passerat. Så där står jag och tittar på tuppen på mindre än 10m där den sitter, sånt händer bara när man har slut ammo. Tog ett foto men svårt att se då jag är under trädet och mobilkameran är usel. Bara lyfta på hatten och vara nöjd med det man fått.

Sen tog jag en tur till på em och skrämde upp ett klart tresiffrigt antal orrar på ett kalhygge, har aldrig sett i närheten så många samtidigt tidigare. Förföljde en av de splittrade subgrupperna och fick ner två till.

I morse skulle det bli lockjakt på orre men fick aldrig upp bulvanerna dit jag ville så det blev mer sitta och hoppas de skulle komma till myren ändå. Ett sånt här år funkar det, sköt två tuppar på 80m och fick sen bevittna 15-20 fåglar som spelade mitt på myren 300m bort (dock lite knapphändigt, det var väl 2-3 tuppar som verkligen spelade och de övriga gick mest omkring)
malx

Inläggav börje » 23 okt 2018, 06:27

Får fösöka komma iväg på lite toppjakt i vinter bara jag hittar nån som ger vovvarna mat.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Tommygun » 23 okt 2018, 16:32

Vart lite toppjakt i helg mellan hundsläppen.
Såg första dagen en tjäder tupp i topp men den var inte mkt större än en orrtupp kändes det som så den fick vara.

Vilket måste gett plus på karma banken för i förrgår vart det 2 orr tuppar och en tjädertupp i topp på 5.1kg
Bild
Bild
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav Test005 » 24 okt 2018, 16:54

Avståndsmätare, är det leica crf som gäller eller finns andra bra alternativ? Behöver inte ballistikprogram.
Har insett att man 'måste' ha en mätare.

Bomskjutit ett par ggr i höst och lånade då en kinamätare av svågern. Den är av tveksam kvalitet och mäter endast i riktigt bra ljus och även då känns den lite tveksam.

Sköt en tupp idag på 211m på ett ställe jag bedömt (och missat) till ca150m så jag behöver verkligen lite teknikstöd i vinter :)
Mätte väl en 25ggr tills mätningen var konsekvent 211m. innan gryningsljuset blivit nog bra pendlade mätaren på allt mellan 4m och 360m :)
Breton.
Strömforsens Love. "Eero"
Test005

Inläggav Robert.M » 24 okt 2018, 20:00

Finns nog en hel del alternativ. Sök efter tester men visst är det "safe" att gå på en Leica.
Robert.M

Inläggav Anders Ö » 24 okt 2018, 20:16

Leica är en av de bättre pga laserstrålen är väldigt tunn och precis.

De billigare kinamätarna har oftast rätt vid stråle och ger lätt mätfel på
för och bakgrunden :idea:

Jag tycker man skall hoppa de billigaste 1000kr-mätarna och ta något från 2500kr och uppåt av något känt märke , Bushnell , Leupold , Nikon , edy .
Man får även bättre optik ju dyrare den är :idea:
Har själv en Leica 1200 och använder den även som handkikare på toppjakten med bra resultat , tycker jag ... särskilt till det lilla behändiga formatet :idea:

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Lagomski » 24 okt 2018, 20:32

Har en Kina "bushnell". Optiken är väl ingen höjdare men snabb och exakt mätare i litet format. Skitbra helt enkelt.
Lagomski

Inläggav Anders Ö » 24 okt 2018, 20:42

En annan sak med avståndsmätare....
Står det 600m så betyder detvi verkligheten oftast 400m... om man skall mäta på naturlig mål som träd och stenar...

Har avverkat ca 5-6 billigare mätare , så jag vet... :roll:

Leican därimot....den mäter till 1200m en klar höstdag :mrgreen:

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Tommygun » 24 okt 2018, 21:18

Störta skillnaden på avståndsmätare upplever jag på ripjakten när man mäter på snötäckta kullar.
Många av dom billigare kräver ca 10 mätningar innan du får svar och det kan räcka med 70m..
Polarens leupold ligger nog runt 2500-3000kr och den har mkt problem att mäta på snö. Med träd etc funkar bra!

Sen är det inte alla dagar värstingarna klarar över 600m om man nu vill mäta så långt. Dimmigt eller andra saker påverkar väldigt mycket.

Sen ska man ju fundera på om man bara är ute efter att mäta avstånd eller även spana med den.
Testade flera olika innan jag köpte min.
Smidigast att bara mäta med så är lilla leican klockren. För att spana så är zeissen vassast och efter den swarovskin men vet inte om den tillverkas längre? Tror den hette laser guide.
Varför jag gillar dom bästa att spana med är helt enkelt efter ergonomi och inte funktion så det är väll olika från person till person.

Jag använder min så mycket att jag borde slantat upp till en riktig kikare med avståndsmätare när jag väl köpte men det är ju lätt att veta i efterhand.

Känner mig handikappad utan den och den gör allt så mycket lättare. Avstånd på toppjakt är ruggigt svårt att bedömma med olika öppna miljöer som myrar och hyggen. Tex en tjäder i topp där stammen inte syns pga att halva trädet är täckt av en kulle 100m bort och trädet är 150m bakom kullen.

Jag gissar alltid innan jag mäter för att bli bättre själv men när dom sitter i en topp är det ruggigt svårt och jag anser att man får mer träning på sin avståndsbedömning när man har en och kan kontrollera.

Mvh Viktor
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav Test005 » 24 okt 2018, 21:30

Tack för svaren. får kika runt lite.
Lutar lite mot en leica crf då kanske.
Breton.
Strömforsens Love. "Eero"
Test005

Inläggav malx » 25 okt 2018, 06:53

Har också en leica (2000b) och tycker den fungerar bra. Skulle ibland vilja att den kunde visa mer än första bästa träffen då det är många träd samt blev lite besviken på den i snöfall men totalt sett så har jag inte haft många problem med den och även om jag inte pangar längre än 250m så är det rätt trevligt att kunna ta ut längre avtstånd och planera smygvägar. Att ha den för att spana skulle jag dock inte rekommendera, då är en god handkikare fullständigt överlägsen.

Tog en semesterdag igår då vädret såg grymt ut och det var precis så bra som jag hoppats på. Några minusgrader, vindstilla och strålande sol. Började trögt men tog sig snabbt, skrämde 4 tjädertuppar från backen och hittade en i topp när jag följde flyktvägen och den fick hänga med hem. Sen blev det några orrar ur mindre flockar innan jag tänkte till stället där jag såg jättemånga i lördags. Tänkte att om jag åker dit vid ett-tiden så sitter de kanske på backen i solen och går upp i träden nån timme senare. Så var inte fallet...

När jag parkerar bilen där jag tänkt så ser jag ett gäng sitta 200-250m bort i träden så sätter mig och fikar i förhoppning att de ska dra längre bort så jag kan få gå min tänkta runda och känna det som riktig jakt. Orrarna tänkte annorlunda där också. När jag till slut ger upp väntandet och stiger ur bilen och börjar packa ur så kommer det fler flygande...och fler...och fler. Står där i solen lutad mot bilen och bara förundras. Det är fåglar ÖVERALLT! Har bl.a.20 fåglar inom 50m, närmsta inom 15m. Men det sitter fåglar på typ varenda träd jag kan se, då de hoppade lite upp och ner på marken så är det svårt att göra ett överslag men återigen klart tresiffrigt. Intressant var att det var en mycket stor majoritet hönor, skulle gissa 80-90%. Står där säkert i tio-tjugo minuter och njuter av upplevelsen, går inte göra så mycket mera. Även om jag parkerat på den innan tilltänkta platsen, suttit och fikat o.s.v. så känns det inte rätt att jaga på dessa i denna situation. Jag menar, om inte för annat så skulle man ju vara chanslös om de fick för sig att hämnas ;).

Började frysa så valde till slut att försöka skrämma iväg dem och med lite ansträngningen så for de flesta. Stålsatte mig och tog den tänkta promenadrundan och hittade givetvis fågel ändå. Valde ändå att skjuta lite restriktivt, prioriterade nån nötskrika vid tillfälle och skonade en och en annan dum orrhöna.

Känns som liten kompensation för alla år och alla mil jag gått utan att få se en fågel men man undrar om man någonsin kommer få uppleva något liknande igen?
malx

Inläggav GrevenAfGefle » 09 nov 2018, 07:00

Sitter nu mör hemma efter en påfrestande jaktsekvens på tjäder.

Morgonen startade med en ändrad starttid i sista sekund, en lånad .243 som "ska" skjuta spikers ~200m samt en avståndsmätare med nytt batteri...
Kommer ut på markerna och märker fort att automatavstängning ej var en funktion på avtåndsmätaren, vi får köra utan.

Knaller efter en härlig grusväg och hör tjäder en bit in i skogen, The hunt is on!
Efter 40-50min smyg genom två myrar och Sveriges i särklass kanske snårigaste granskog påträffar jag äntligen lite öppna vidder och en härlig tjäder uppe i talltopparna.
Bild
GrevenAfGefle

Inläggav Anders Ö » 09 nov 2018, 10:56

GrevenAfGefle skrev:Sitter nu mör hemma efter en påfrestande jaktsekvens på tjäder.

Morgonen startade med en ändrad starttid i sista sekund, en lånad .243 som "ska" skjuta spikers ~200m samt en avståndsmätare med nytt batteri...
Kommer ut på markerna och märker fort att automatavstängning ej var en funktion på avtåndsmätaren, vi får köra utan.

Knaller efter en härlig grusväg och hör tjäder en bit in i skogen, The hunt is on!
Efter 40-50min smyg genom två myrar och Sveriges i särklass kanske snårigaste granskog påträffar jag äntligen lite öppna vidder och en härlig tjäder uppe i talltopparna.
Bild

Grattis !
Skjöt du den i dag ?

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav GrevenAfGefle » 09 nov 2018, 12:11

Anders Ö skrev:
GrevenAfGefle skrev:Sitter nu mör hemma efter en påfrestande jaktsekvens på tjäder.

Bild

Grattis !
Skjöt du den i dag ?

Denna påträffades igår runt 11 tiden
GrevenAfGefle

Inläggav Hellrazor » 09 nov 2018, 17:30

Vilka inskjutnings avstånd skulle ni köra på BTn till toppfågel? 100-200-300-400?Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det är inte lätt att va ödmjuk, för den som är felfri som jag.
Användarvisningsbild
Hellrazor

FöregåendeNästa

Återgå till Fågeljakt