Skogsfågeljakten 2018, nödår?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Skogsfågeljakten 2018, nödår?

Inläggav Dagl » 13 sep 2018, 11:54

Har jaktet to mindre pass på ettermiddager med mine Gordonsettre.
Første gang var vi borti flere enkelt fugler, men de satt veldig tett. De to skuddsjansene som ble, gikk rett i trær.

Igår var jeg ute andre gang, og nå fant vi kull.
Først stand på orrekull i tett blandingsskog. De to første som gikk opp hadde jeg ikke sjanse på, men den tredje mente jeg å klare. Jeg monterte hagla, ventet i åpningen, men den svingte og kom ikke ut. Jeg dro på lell da det ikke var mye kvist i veien. Men det ble bom, og NÅ dro den over glenna. Jeg ble for sen med andreskuddet, og det gikk i barheng. Bom igjen.

Vi knallet på, men fant ikke fugl på lenge. Begynte å mistrøste litt...
Men så - ble det fart i bikkja. Hun dro på nedover i terrenget, og vi havnet ett sted jeg har vært før.... og blitt lurt av tiur...
Det ble stand i tett og gammel skog, og akkurat som jeg skulle komme opp til hunden så hørte jeg det knepp i vinger som slo i kvist... Pokker, der dro den!
Bikkja jobbet seg videre, og 100 meter unna ble det ny stand mot en åpning i skogen. Nesten framme ved hunden, lettet en tiur (tjädertupp) - og den var voksen! Men jeg så den bare såvidt, det var for tett til å skyte. Fankern heller!
Men bikkja ga seg ikke, og nøstet videre.. 50 meter til, og der stod hun på nytt. Mot en veldig liten myr som dannet en åpning i den tette skogen. Jeg nærmet meg nå forsiktig. Kunne det være fler her?
Joda, plutselig gikk det opp fire-fem fugler! Men jeg fikk ikke fritt skuddfelt på noen. Sprang ut på den lille myra for om mulig å få en skymt av dem. Men nei, de var borte.
Plutselig lettet en fugl i kanten av myra, en gjenligger!
Hagla ble svingt, skuddet gikk, og jaggu datt den!
En svært liten tiur kylling..

Men tiur er tiur, og for min del er jeg fornøyd med starten på høsten.

https://photos.app.goo.gl/mfhoDRonyexXJq5s6

mvh Dagl
Dagl

Inläggav Karelskjämte » 19 sep 2018, 09:48

I nedre tornedalen finns det riktigt gott om skogsfågel!
Skulle bara haft en fågelhund så man fick skjuta sig en tjäder, då ryggen är så dålig så jag inte kan gå med bössan i händerna och stöta fågel.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
1640. 6,5×55 Zeiss HD5 3-15×50
1640. 8×57 Vortex viper pst 1 - 4x24
Ruger 77 s / s 338wm Zeiss HD5 3-15×50
Brno 22LR Weaver Grand slam 3-10×40
Bettinzoli 12ga
Brno 104 12/7x57r Weaver 3-9×38
En arbetsdag är en förlorad jaktdag= en skit dag!
Användarvisningsbild
Karelskjämte

Inläggav Tommygun » 19 sep 2018, 13:37

Karelskjämte skrev:I nedre tornedalen finns det riktigt gott om skogsfågel!
Skulle bara haft en fågelhund så man fick skjuta sig en tjäder, då ryggen är så dålig så jag inte kan gå med bössan i händerna och stöta fågel.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jag jagar älg lite norr om övertorneå och jag har aldrig sett så mycket fågel som i år.
Men jag började jaga fågel runt -00 så har inte varit med om värsta fågel explosionerna.

Stöter så mkt fågel när jag går med hunden så det är ganska mycket lägen då dom sätter sig så man kan ta dom med kula.
Så man behöver inte ens indian jaga med hagel fär att få fågel !

Brukar inte börja jaga fågel först när älg jakten är slut men det blir nog rolig jakt i år!
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav malx » 19 sep 2018, 13:53

Vi stötte en "flock" på typ 15 tjädrar igår i närheten av jokkmokk. Började med att två startade från en liten plätt på ca 15x15m, tre sekunder senare fyra-fem till, sen fem till, sen två och till sist en. Trodde aldrig de skulle ta slut... Samtliga inom skotthåll men gick med en lånad hund som inte riktigt vill stå så jag kan inte skjuta då hon inte gjorde ett korrekt arbete men mäktigt var det!

Så mycket fågel som det är i skogen just nu så undrar jag inte om indianjakt är klart effektivast men effektivitet är ju inte hela nöjet. Min bössa var aldrig ur kogret men det stöttes säkert 25-30 tjädrar, 20+ ripor och lite järpar under dagen. Enda som var lite knapphändigt på just denna tur var orrar, endast 1 märkte jag av.
malx

Inläggav greyling » 19 sep 2018, 16:21

Ja något nödår är det då inte. Varit i Kirunafjällen (nordväst om) under helgen och det är inte så att jag vet vad som är normalt där. Vi såg en hel del ripa men ibland låååångt mellan kontakterna. Kullarna vi stötte på var inte många men de som fanns var stora med 5-7 i varje. Känslan och hörsägen var att det inte är ett toppår där. Ett ok år är det och bättre än på länge.

I norra jämtland är det dock rena hönsfågelfarmen bitvis. Där kan man kanske oroa sig för bristen på blåbär och lingon. Kråkbär är det förvisso gott om så det är nog inte ett problem.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Husqvarna30-06 » 25 sep 2018, 10:11

Premiärmorgon. -3 grader, klart och vindstilla.

Var i början ingen aktivitet på mossen jag gick till men hörde kutter från en annan mosse på grannmarken. Gjorde upp en brasa och hann precis få tänt när det börjar spela en orre på min mosse, fick syn på den mellan talltopparna och kom i håll och sköt men tuppen flög glatt vidare. Underskattade nog avståndet.. Annars var det en riktigt fin morgon.
Bild
Bild
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inläggav Dagl » 16 okt 2018, 13:31

Hei!

Hadde en fin helg med skogsfugljakt med mine gordonsettre.

Først på lørdags formiddag fikk vi ei orrhøne etter fin stand, bare en halvtime ut i slippet:
Bild

På ettermiddagen på lørdag tok jeg yngste bikkja, og hun ville ikke være semre. Det ble ei røy ganske tidlig her også. Vi så noen til, blant annet en tiur (tjädertupp) som jeg ikke var årvåken på, og misset sjansen.
Bild

Egentlig fornøyd med gårsdagen, tok jeg en runde på søndags formiddag. Det var flere jegere i terrenget denne dagen, og en del vind som gjorde at fuglen lett tok til vinger. Vi hadde en stand på orre, men de så jeg bare såvidt. På vei hjem ble det stand i svært kupert og bratt terreng, og etter en justering kom jeg meg opp til hunden. Idet jeg stod ved siden av gikk det flere fugler opp, blant annet en orrhane. Jeg svingte på og skjøt på refleks. Men så at det sprutet granbar idet skuddet gikk. Så jeg tenkte at skitt - dette gikk til h...te.
Men hørte vingeslag under ei buske, og fant den der. En stor og fin orrhane, blå over ryggen. Min første blåhane. Den skal stoppes ut....
Bild

Veldig fornøyd med helga, selv om vi ikke så veldig mye fugl. Vi var heldige og fikk med oss en ganske bra andel av de vi så..
Så blir det vel nye tak til helga..

Mvh Dagl
Dagl

Inläggav Robert.M » 17 okt 2018, 07:57

Tack för fina bilder & Grattis, Dagl!
Robert.M

Inläggav PerN » 26 okt 2018, 20:27

F_n vad kört det kan vara ibland :(
Återvände till stället jag var i augusti men nu var det svårt.
Försökte först att knalla runt med hunden men det otroligt jobbigt då myren var frusen så att den brast i nästan varje steg.
Alla fåglar tog till flykten långt innan jag kunde komma nära och ingen ville trycka för hunden. Var dessutom orolig för hundens tassar i det vassa underlaget.
Försökte därför sätta mig med studsaren på ett ställe där jag sett orrar tidigare (+50st), naturligtvis flög de vidare och landade på en annan del av myren ca. 300m bort. Den enda orre som landade inom skotthåll, landade bakom ryggen och jag bommade naturligtvis.
6mm181025.jpg

Orrmyrb181026.jpg

PerN
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav Il Cattivo » 27 okt 2018, 20:26

Är uppe i Bergslagen och jagar skogsfågel nu. Trampade runt hela dagen igår med hagel utan att varken se eller stöta upp en enda fågel. Rörde mig i kantzoner mot myrar, ut på uddar i myrar och inne i äldre barrskog.

Idag snöade det på morgonen, besökte en myr vid gryningen med kulvapen men såg inte en enda fågel då heller, smög sedan runt tills 12:00 och då lättade tre orrar från en tall på ett hygge, utöver det så tror jag att jag hörde en orre första dagen.

Någon som kan ge mig lite tips? Ska jag skippa hagelbössan och enbart gå med kulvapen? Imorgon ska det var sol och nollgradigt, ligger knappt någon snö kvar. Det var främst indianjakten jag hade tänkt rikta in mig på från början men som jag förstår så är jag sent ute för det.

Marken är 700ha, barrskog (nästan inga lövträd alls) blandat gammal och ung skog. Två relativt stora hyggen finns på marken i ganska nära anslutning till vissa av myrarna. Totalt 3-4 större myrar på området.
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Föregående

Återgå till Fågeljakt