Säkerhetsavstånd vid fågeljakt med klass 4

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Säkerhetsavstånd vid fågeljakt med klass 4

Inläggav Centrinos » 13 sep 2017, 01:23

Hej!
Här släkt som driver jordbruk och har problem med stora mängder kajor. Tänkte åka och skjuta in min nya klass 4 imorrn och sen åka dit och knäppa några. När man skjuter kajor som sitter i träd, hur långt säkerhetsavstånd bakom trädet bör man ha då (med andra ord: hur långt kan kulan färdas om jag bommar)? Hur hade ni resonerat? Svårt att få kulfång på dom då de sitter i träden, tänker att om jag står i rätt vinkel kan jag få ganska bra avstånd till närmsta bebyggelse, men hur långt behöver man med klass 4?
Centrinos

Re: Säkerhetsavstånd vid fågeljakt med klass 4

Inläggav älg » 13 sep 2017, 07:13

Långt! Ett par kilometer åtminstone. Det finns några trådar om detta. Tänk även på att kulor kan vinkla. Har du hus i relativ närhet så är hagel ett bättre alternativ.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav kumpe » 13 sep 2017, 07:33

En snabb uträkning med CCI Mini-mag som exempel ger ett längsta avstånd på ca 2100 meter vid 30 graders vinkel. Jag skulle nog vilja ha bra marginal till detta om jag skulle känna mig säker. Skulle även vara minst lika orolig att någon skulle råka befinna sig närmre än så i kulans färdväg, om den skulle råka ta i en gren eller liknande och vinkla mot marken tidigare. Men det där har du säkert koll på.
Bra camo och hagel brukar vara mer effektivt på kajor om man vet var dom brukar hålla hus.
Användarvisningsbild
kumpe

Inläggav Mille » 13 sep 2017, 10:16

Som kumpe skriver så är hagel att föredra av flera anledningar.
Ett alternativ är att du spanar ut en annan plats på gården där kajor och skator brukar landa och där det finns vettigt kulfång,
så kan du sitta gömd med bra stöd och knäppa dem en och en.

mvh Mille
Användarvisningsbild
Mille

Återgå till Fågeljakt