Lite funderingar kring Dovhjort

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Lite funderingar kring Dovhjort

Inläggav tjuröga » 19 okt 2019, 17:04

Tjena, jag fick idag reda på att en dovhjort blev påkörd 5km fågelvägen från våran jaktmark. Och att en har setts till 10km åt andra hållet.

Vi jagar på en 700ha ren skogsmark med kanske 5ha åker alltså en ren skogsmark med bara tall och gran.
Dessa dovhjortar är strö hjortar och det finns inte ett bestånd i närheten vad jag vet. Ingen har skjutit någon dovhjort i en 20km omkrets.

finns det chans att de etablerar sig? Hur gör man i så fall för att gynna dom? Hur smakar dov? :D :D
Användarvisningsbild
tjuröga

Re: Lite funderingar kring Dovhjort

Inläggav potatiskastare » 19 okt 2019, 17:17

Chans finns det väl alltid men det låter inte så troligt.

Dov är ganska annorlunda än våra övriga hjortvilt. De är snarast gräsätare medan de andra äter mer busk och knopp. Man brukar alltså se dem mest i det rena odlingslandskapet där de naturligtvis kan vara i skogen för att söka skydd. Sedan äter de även lite ollon mm men är det ren barrskog tror jag det blir svårt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav pininhakan » 19 okt 2019, 17:20

Vad jag har förstått sprider sig dovvilt olidligt sakta..
Det kan vara tätt bestånd på en trakt och en kulsmäll bort helt tomt fast där är bättre betingelser.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav tjuröga » 19 okt 2019, 17:36

Tråkigt att höra. Är de hela tiden ute på åkrar när de äter? Borde vara väldigt lätta att jag i så fall.

Nej i vår skog är det inte mycket gräs, bara träd, hyggen och buskar. Massa sjöar om det nu hjälper :D
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav win307 » 19 okt 2019, 17:48

Dov är väldigt lokala.Gillar skogar med mycket ekollon tex.Tät skog med angränsande åkermark där dom kan beta uppskattas.Dovbrunsten är nära förestående och då kan dom synas där dom normalt inte brukar vara.Dovhjort är det godaste köttet enligt mig.Smakar som rådjur fast mera...
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
win307

Inläggav tjuröga » 19 okt 2019, 20:14

Jag kommer fortsätta hoppas även om chansen är väldigt liten som det ser ut.....

Rådjursmak gillar jag inte så mycket faktiskt.
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav J f n Fjollträsk » 21 okt 2019, 11:01

Kommer med lite motbud här; dov är inte gräsätare, de är viltstammarnas getter, de äter allting. Till skillnad från finsmakare som ex rådjur, som är urvalsätare. Ser du ett hägn med dov, titta på träden i det så kommer du att se att de är avätna så högt upp doven når, ungefär som träd är betade på savannen i Afrika. Hyggen funkar bra som foderkälla.

Sen stämmer det att de sprider sig långsamt, viktigaste att se är att man har en flock, dvs hondjur med kalvar. Enstaka djur så är det inte lönt att bry sig, men det räcker med fem stycken på den egna marken dvs två hindar med kalv och sedan en spets eller smaldjur), så har man något att bygga på, då har de "vandrat in" och kommer antagligen att vara något så när stationära. Och då är det verkligen stationära jag menar, vet du var de uppehåller sig, så kommer de att vara i de faggorna. Sen kan de vandra långt till någon hjorts brunstplats i samband med brunsten, men så återvänder de. Det innebär att det så klart blir viktigt att inte störa för mycket i det området.

Utfodring under sommarhalvåret behövs så klart inte, de är "getter", men vintertid är det istället extra viktigt ju längre norrut man är, brunsten kommer sent och eftersom näringsinnehållet i växtligheten gått ned när brunsten är slut en bit in i november, så riskerar man att många hjortar (handjur) dör, då brunsten tagit på krafterna och de inte kan bygga upp fettreserver med naturligt bete.

Med anledning av det - skjut inte hjortar (handjur), inte ens spetsar, om ni börjar jaga innan ni har egna brunstplatser i området och rejäla "herrklubbar" som hänger ihop. De har som nämnt en tendens att stryka med, vilken kan sabba en etablering.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav tjuröga » 21 okt 2019, 12:23

Tack Fjollträsk för nyttig information.

Det finns tyvärr inte så mycket info om dov på nätet. Bara grundläggande. Vi jägare har mycket egna erfarenheter verkar det som, kul att ni delar med er.

Då det är enstaka fall av dov så kanske man inte ska förvänta sig mycket men de ä ju där i krokarna. Skulle vi få in dom hade jag bett jaktlaget att hålla sig i några år :D

Vi jagar för tillfället varje helg med rådjursdrev, vilket kanske är lite störande. Men jaktsäsongen är inte lång.....
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav redtop » 21 okt 2019, 12:25

J f n Fjollträsk skrev:Kommer med lite motbud här; dov är inte gräsätare, de är viltstammarnas getter, de äter allting. Till skillnad från finsmakare som ex rådjur, som är urvalsätare. Ser du ett hägn med dov, titta på träden i det så kommer du att se att de är avätna så högt upp doven når, ungefär som träd är betade på savannen i Afrika. Hyggen funkar bra som foderkälla.

Det är väl t.o.m så att dovhjorten är lika kräsen och väljer helst samma föda som rådjuren, men när den börjar tryta så går doven över på annat medan rådjuret svälter. Det är anledningen till att dov konkurrerar ut rådjur om det börjar bli stora bestånd.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav gren » 21 okt 2019, 13:29

Vi har en ganska utpräglad skogsmark på runt 600 ha i norra Skåne. Det är en ås med främst lövskog och väldigt mycket bok.

Vi har fått en stam som ränner runt mellan oss och markerna runt omkring. Framför allt framåt vintern dyker de upp mer och mer på vår mark. Jag har inte så mycket erfarenhet av dov men halvproffsen i laget säger att doven är väldigt störningskänsliga.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav Berget85 » 21 okt 2019, 18:05

Hur är det generelt med dovhjortar och hästar?
För några år sedan lät markägaren till våra marker en dam uttnyttja ladan och en del gärden runtomkring gården till sina hästar.
Hon rider runt en del i markerna ett par gånger i veckan.
Hur kan detta påverka doven? Kan dom vänja sig vid hästarna och tolerera samkvämet, eller skyr de varandra?
Jag vet inte riktigt hur de vart innan hästarna kom dit då jag e ny på marken.
Berget85

Inläggav nuke » 21 okt 2019, 20:45

Hade omfattande hästverksamhet, islandshästar framför allt, på förra jaktmarken och det inverkade inte nämnvärt på dovviltet.

Har aldrig hört att dov ska vara speciellt störningskänsliga vilket även mina erfarenheter tyder på, förutom hästarna ovan så är det ok att släppa hund varje vecka utan synbar minskning av stammen på marken. Ska vara värre med kron.

/M
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab RIP
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav greyling » 21 okt 2019, 21:51

tjuröga skrev:Jag kommer fortsätta hoppas även om chansen är väldigt liten som det ser ut.....

Liknelse med rå håller jag odelat inte med om. Mindre viltsmak och mer struktur i köttet. Klart gott. Åt senast igår - och förrgår.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav greyling » 21 okt 2019, 21:55

gren skrev:Vi har en ganska utpräglad skogsmark på runt 600 ha i norra Skåne. Det är en ås med främst lövskog och väldigt mycket bok.

Vi har fått en stam som ränner runt mellan oss och markerna runt omkring. Framför allt framåt vintern dyker de upp mer och mer på vår mark. Jag har inte så mycket erfarenhet av dov men halvproffsen i laget säger att doven är väldigt störningskänsliga.

Nej inte alls störningskänslig om man jämför med kron. Vi hade förvisso 8 ulvar på marken i en tät bra dovstam - det störde :D
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav win307 » 23 okt 2019, 19:04

greyling skrev:
tjuröga skrev:Jag kommer fortsätta hoppas även om chansen är väldigt liten som det ser ut.....

Liknelse med rå håller jag odelat inte med om. Mindre viltsmak och mer struktur i köttet. Klart gott. Åt senast igår - och förrgår.

Vi skjuter inte rådjur då vi är totalt nerlusade med dov.Då få rå jag ändå skjutit(3 st under hela min jaktliv!)tycker jag smakar som dov fast mindre viltsmak.Kan kanske vara lokala skillnader beroende på vad dom äter?Vi har mycket ekskogar,åkermark och vall.Allt uppskattas av både rå och dov.Däremot så har dom olika arterna lite svårt att samsas om maten samtidigt även om det förekommer.Dov är godast i köttgryta men inte att grilla tyvärr...
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
win307

Inläggav Tomps » 23 okt 2019, 22:52

Här finns nog väldigt olika uppfattningar om hur dov smakar och hur det tillagas bäst märker jag. Att dov inte skulle vara gott att grilla....då kan du inte grilla, eller så har du valt fel styckdetalj :wink:

Det Jfn Fjollträsk skriver stämmer väldigt bra med mina erfarenheter, har bla jagat på en mark där det tog ca 10-12 år från etablering med enstaka djur till en lokal, jaktbar population som idag består av flera flockar med hondjur och kalvar samt "herrklubbar" i olika åldrar. Det är hög dödlighet på de kapitala hjortarna - förutom jakten så slåss de inbördes och trasslar in sig i all möjlig skit.

Sedan några år har vi märkt en minskning av rådjur, som jag tror är en direkt effekt av att familjegrupper av dov mer eller mindre har parkerat i ganska begränsade områden. I såtar där man normalt hade en handfull rådjur kan det nu bo 10-15 dov, som både nyttjar skogen och närliggande vallar/åkrar till födosök. Då får rådjuren svårt att klara konkurrensen.
Även älg har minskat, men där tror jag det finns andra orsaker
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav potatiskastare » 24 okt 2019, 05:58

Vad jag läst om rå/dov så är det inte mat som i första hand minskar rådjuren utan störningen. Dov har annan dygnsrytm och rådjuren stressas av aktivitet när de normalt vill vila.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav redtop » 24 okt 2019, 08:13

potatiskastare skrev:Vad jag läst om rå/dov så är det inte mat som i första hand minskar rådjuren utan störningen. Dov har annan dygnsrytm och rådjuren stressas av aktivitet när de normalt vill vila.

Intressant! Det har jag inte hört tidigare.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Canta » 24 okt 2019, 09:05

Dov o rå har inga större problem att gå ihop men som skrivs ovan kan det bli problem vid foderplatser. Dov är ju dagaktiva o har en tendens att 'ockupera foderplatser. Ligger en hjortflock runt höbalen då vågar sig inte rådjuren dit. Löses enklast genom att ha separata foderplatser. Rå kan gå ända in ladugården om det skulle behövas. Dov vill helst ha skog nära.

Här en kul bild från i sept. Tyvärr långt håll men man kan zooma på bilden. Såg en råget o två bockar med höga horn som gick tillsammans. Tog några bilder o först efteråt började man tänka … konstigt med två råbockar går så lugnt tillsammans under sen-brunsten. Såg sen i datorn att det var en spetshjort, den ene
https://forumbilder.com/images/2019/10/ ... 5061-2.jpg
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav win307 » 01 nov 2019, 22:12

Canta skrev:Dov o rå har inga större problem att gå ihop men som skrivs ovan kan det bli problem vid foderplatser. Dov är ju dagaktiva o har en tendens att 'ockupera foderplatser. Ligger en hjortflock runt höbalen då vågar sig inte rådjuren dit. Löses enklast genom att ha separata foderplatser. Rå kan gå ända in ladugården om det skulle behövas. Dov vill helst ha skog nära.

Här en kul bild från i sept. Tyvärr långt håll men man kan zooma på bilden. Såg en råget o två bockar med höga horn som gick tillsammans. Tog några bilder o först efteråt började man tänka … konstigt med två råbockar går så lugnt tillsammans under sen-brunsten. Såg sen i datorn att det var en spetshjort, den ene
https://forumbilder.com/images/2019/10/ ... 5061-2.jpg

Kan inte direkt hålla med dig om att dov är dagaktiva.Dom är det delvis men är ju faktiskt mest alerta på kvällen,natten.Dov är flockdjur så det har hänt att dom följt med in i ladugårdar tex.Vi hade en dovkalv som på något vis blivit ensam och den sökte sig till våra kossor/kalvar och hängde med dom dygnet runt.Lekte med kossekalvarna dagligen och åt med kossorna i ensilagehäcken som vilken kossa som helst.Doven brukar äta på nätterna från ensilagen,rådjur har iaf inte jag sett samma beteende hos.Vi har mycket dov i markerna samt ganska tätbebyggt så dom kanske har ett annat beteende än normalt? Störningskänsliga är dom inte,vore dom det skulle dom inte vara så enormt stationära!
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
win307

Nästa

Återgå till Småviltsjakt