Ska man skjuta grävling eller inte?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Ska man skjuta grävling eller inte?

Inläggav Fk Fjun » 21 mar 2019, 10:40

Mården var ju en stor predator på allt från skogsfågel till ekorre innan någon tittade efter. Det var visst sork och blåbär som vårdades med mårdjakten. Jag tror detsamma gäller för grävling. Mycket gammal kunskap som är just gammal.
Fk Fjun

Inläggav greyling » 21 mar 2019, 10:53

Fk Fjun skrev:Mården var ju en stor predator på allt från skogsfågel till ekorre innan någon tittade efter. Det var visst sork och blåbär som vårdades med mårdjakten. Jag tror detsamma gäller för grävling. Mycket gammal kunskap som är just gammal.

Intressant om Mården. Att den kan äta annat har jag förstått men att den inte skulle vara en betydande predator av skogsfågel, ekorre och även hare var nog första gången jag hör. Har du någon form av källa på det där, dvs var det har hörts eller framkommit?

Grävlingens födointag finns det en hel del forskat och utrett kring på Grimsö. Hur mycket det stämmer överens med verkligheten kan man dividera om men att det förekommer diverse missuppfattningar kring grävlingen är nog hugget i runsten vid det här laget. En mystiskt liten gynnare som skrämmer skiten ur folk kvälls och nattetid.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav liwen » 21 mar 2019, 12:14

Fk Fjun skrev:Mården var ju en stor predator på allt från skogsfågel till ekorre innan någon tittade efter. Det var visst sork och blåbär som vårdades med mårdjakten. Jag tror detsamma gäller för grävling. Mycket gammal kunskap som är just gammal.
Mården är stenhård på fågel.

I höst tog en Mård 19 höns i hönshuset t.ex. Och att få in en Mård i en fasan utsättning.. Fysatan då kan man räkna med minst 2 siffrigt i döda fåglar på en natt. Bara 2 enkla exempel, men Mården är hård på mycket småvilt.

Vart har du fått tag i den "forskningen" ?
Låter mest som att någon suttit vid datorn och letat fakta på det viset än att vara ute i fält och faktiskt se med egna ögon.

EDIT: Stavfel, förbannade telefon!

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
-Mattias
Användarvisningsbild
liwen

Inläggav Fk Fjun » 21 mar 2019, 12:44

liwen skrev:Vart har du fått tag i den "forskningen" ?
Låter mest som att någon suttit vid datorn och letat fakta på det viset än att vara ute i fält och faktiskt se med egna ögon.
Grimsö. Jag minns inte om jag fått det från forskaren själv eller fältassistenten som fångade mårdarna. Jag trodde det stod i Skogsvilt II men det gör det inte. Man fångade rätt mycket mård och analyserade maginnehållet. Resultatet var sorkår - mest sork, icke sorkår - mycket blåbär.
Dyngsmäll kanske har tillgång till studien?
Fk Fjun

Inläggav Rottweilexpress » 21 mar 2019, 12:45

Det är mycket man inte ser, fast man är ute i naturen. Och vissa ser bara det de vill, oavsett var de är någonstans.
Användarvisningsbild
Rottweilexpress

Inläggav Canta » 21 mar 2019, 15:09

Dyngsmäll skrev:Hur många här har sett en grävling ta fågel, harungar etc? Alltså verkligen sett?
Hur många har sett grävling rota efter mask, rötter och småkryp?

Jag måste tillstå att jag bara sett det senare. På den tiden jag jagade mycket rådjur hade jag allt som oftast en grävling på vallen som grävde mask och larver. Rörde mig tidigare otroligt mycket i skog och mark under vår o sommar mest tidiga mornar och sena kvällar. Såg mycket ofta räv med halva kid i munnen, harungar, sork etc. grävling såg jag aldrig bära omkring på nåt, men blöta mornar snaskade de gärna på skogssniglar.

Grimbart har också varit mig behjälplig med att avlägsna jordgetingbon vid stugan flera gånger. Bara en sån sak. Kudos till grävlingen!

Alltså, om man jagat rådjur då har det väl varit efter 16 aug såvida inte vårbockslän. På sensommaren har både grävling o räv redan gjort sitt för småviltet. Äggreden är länsade o kid o harungar fått stryk. Sen är det ju så att grävling är extremt nattaktiv o enda gången man ser den jobba på fälten på riktigt är på senvåren. Vi ser en del på den 'nya' vårbockjakten o dom drar runt som dammsugare.
Visst, världen går inte under för att man inte skjuter ditten o datten men när chans ges då ska grävling tas. Finns liksom i jakttabellen.
Rottweil har rätt ... som vanligt :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav liwen » 21 mar 2019, 18:30

Canta skrev:
Dyngsmäll skrev:Hur många här har sett en grävling ta fågel, harungar etc? Alltså verkligen sett?
Hur många har sett grävling rota efter mask, rötter och småkryp?

Jag måste tillstå att jag bara sett det senare. På den tiden jag jagade mycket rådjur hade jag allt som oftast en grävling på vallen som grävde mask och larver. Rörde mig tidigare otroligt mycket i skog och mark under vår o sommar mest tidiga mornar och sena kvällar. Såg mycket ofta räv med halva kid i munnen, harungar, sork etc. grävling såg jag aldrig bära omkring på nåt, men blöta mornar snaskade de gärna på skogssniglar.

Grimbart har också varit mig behjälplig med att avlägsna jordgetingbon vid stugan flera gånger. Bara en sån sak. Kudos till grävlingen!

Alltså, om man jagat rådjur då har det väl varit efter 16 aug såvida inte vårbockslän. På sensommaren har både grävling o räv redan gjort sitt för småviltet. Äggreden är länsade o kid o harungar fått stryk. Sen är det ju så att grävling är extremt nattaktiv o enda gången man ser den jobba på fälten på riktigt är på senvåren. Vi ser en del på den 'nya' vårbockjakten o dom drar runt som dammsugare.
Visst, världen går inte under för att man inte skjuter ditten o datten men när chans ges då ska grävling tas. Finns liksom i jakttabellen.
Rottweil har rätt ... som vanligt :D
+1 canta!

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
-Mattias
Användarvisningsbild
liwen

Inläggav Brakbrakaren » 21 mar 2019, 21:03

Tvekar aldrig att skjuta predatorer under jakttiden.
Brakbrakaren

Inläggav tjuröga » 22 mar 2019, 09:35

Grävlingar är ju riktigt starka för sin storlek och att de skulle kunna ta småvilt tvekar jag inte på. Även om de av väldigt slöa så är en nyfödd harunge eller ett kid ännu slöare. Något säger mig att den skulle ta bytet om den fick en riktig bra chans.
Att skjuta skulle då gynna småvilt.

Men o andra sidan, har man alla gryt fulla med grävlingar så kommer rävar kanske söka sig till andra marker och räv är jag mer orolig för. Räv äter inte blåbär och känns som en 10gånger tuffare predator.

Vi lär väl aldrig få ett 100% rätt svar på denna gåta :D
tjuröga

Inläggav Rottweilexpress » 22 mar 2019, 21:09

Canta skrev:Rottweil har rätt ... som vanligt :D

Det hade man ju kunnat önska :lol: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Rottweilexpress

Inläggav polkagrisgubben » 22 mar 2019, 21:14

Kort och koncist svar på den ursprungliga frågan: ad modum Norrbotten (dra in luft mellan framtänderna) jo!
Senast redigerad av polkagrisgubben 22 mar 2019, 21:24, redigerad totalt 1 gång.
polkagrisgubben

Inläggav salix » 22 mar 2019, 21:19

Under tiden med rävskabb så ökade rådjur och mårdstammen brutalt och samtidigt så såg man inga harspår. Måste varit rådjuren som åt allt som hararna levde av???? För inte äter väl rådjur harar :shock: :shock: :shock:
salix

Inläggav birk0323 » 22 mar 2019, 22:28

Vad gäller Grävlingens predation har jag ingen aning. Erfarenheten ger mig att jag aldrig sett det, som med räv och rovfågel. Har aldrig sett några spår av predation på småvilt vare sig utanför eller inne i gryt eller något annat som tyder på att det skulle vara förekommande i stor skala men som sagt, vet inte. Vete fan hur många grävlingar jag dräpt, mestadels för hundarna. Jag anser inte att det är fel att skjuta grävling men jag gör det bara om jag måste vid hundjobb för att få med mig hunden därifrån, vid andra tillfällen lyfter jag bara på hatten och önskar fortsatt trevlig promenad.

Det är svårt att sätta olika vilt framför varandra i olika känslosyften men om jag ändå ska göra det så är det något speciellt enskilt med Grimbart, alltid så upptagen och i sin egen värld och ger ett förvånat intryck när man tillkänna ger sig själv. Många Grävlingsmöten har det blivit men jag skjuter dem inte längre, om jag inte måste.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Fk Fjun » 22 mar 2019, 23:20

salix skrev:Under tiden med rävskabb så ökade rådjur och mårdstammen brutalt och samtidigt så såg man inga harspår. Måste varit rådjuren som åt allt som hararna levde av???? För inte äter väl rådjur harar :shock: :shock: :shock:

Men äter då räven mård, hellre än hare?
Fk Fjun

Inläggav Vilse » 23 mar 2019, 00:08

Jag har hafft grävling inom kvastskafts avstånd med hare i munnen, och de som har höns härikring får ofta in dem i hönsgårdarna med förödande resultat. Så om de tar tamfågel så varför inte vildfågel?
Men visst finns det värre och duktigare predatorer, men jag tycker det verkar underligt tänk att man skjuter bara bort räven men inte grävlingen bara för att räven är en bättre jägare?!(alla bäckar små heter det väll?)
Personligen tar jag bort de lovliga predatorerna som jag får framför kornet, min fulla övertygelse är att jag kommer aldrig utrota predatorerna men det hjälper fågel och hare.
Men ska sägas att den största delen av grävlingarna som tas är de som boar i husgrunder, men det klassas väll som byggnadsvård :wink:
Vilse

Inläggav greyling » 23 mar 2019, 01:19

salix skrev:Under tiden med rävskabb så ökade rådjur och mårdstammen brutalt och samtidigt så såg man inga harspår. Måste varit rådjuren som åt allt som hararna levde av???? För inte äter väl rådjur harar :shock: :shock: :shock:

Intressant - det var närmast en explosion av harar under rävskabbåren samtidigt på de allra flesta håll så det stämmer ju inte det där.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav alternativ grimbart » 23 mar 2019, 07:05

som mångårig hönsägare så vet jag vilken predator grävlingen är. Den har tagit 7 myskankor vid ett tillfälle.. jag kunde följa spåren i blötsnö...flera höns har strukit med under åren. Vid ett tillfälle gnagde grävlingen sönder en trälåda till en kaninbur och åt upp alla djuren i buren..pälsstrån från grävlingen satt i virket och hålet där den tog sig in..
Tvekar inte att skjuta grävling då jag sett hur de behandlar spannmålsåkrar och underminerar husgrunder.. förstör trädgårdar.. Grävlingen är en allätare och predator.. en dammsugare ute i markerna...
alternativ grimbart

Inläggav potatiskastare » 23 mar 2019, 08:00

Hur viltstammarna varierar över tid verkar har varit lite olika. Men helt klart är att många påverkar varandra i olika komplexa sammanhang. Vi har konkurrens om mat och plats. Rovdjur dödar varandra. Jag har som personlig teori att det är något genetiskt inprogrammerat hos rovdjur rent generellt.

När skabben kom exploderade rådjursstammen och mården kom tillbaka. Samtidigt försvann skogsfågeln hemmavid. Rådjuren åt upp bärriset som fågeln gillar och mården är en fågelpredator av rang. Svårt att veta vad som var viktigast.

När lon kom försvann grimbart på många håll. Nu verkar han tillbaka. Jag vet inte om det är så att lo jagar grävling generellt eller om det råkade vara så just hemmavid.

Vad gäller grävlingens diet tror jag att den är en svårare predator på småviltet än många sentida forskare vill påstå.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Canta » 23 mar 2019, 08:44

Grimbart är en proteindammsugare dvs suger i sig allt som kryper. Är nog inte ute o letar harungar i sig men med födosökets metod åker paltar o kycklingar under försommaren. Finns ju marker med få fältvilt då äter grävling annat, typ mask o sniglar.
Annars intressant att man många gånger blivit utkallad för att vildsvinen ansetts ha börjat sabba havreåkrar men när man kommer ut ser man att det har varit grävling, endast. Grävling plattar ner stora cirklar men vildisarna repar säden o går i stråk.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav fonkystuff » 23 mar 2019, 08:47

Så klart man jagar grävis :D
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

FöregåendeNästa

Återgå till Småviltsjakt