Ska man skjuta grävling eller inte?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Ska man skjuta grävling eller inte?

Inläggav tjuröga » 20 mar 2019, 15:15

Nu är grävlingarna vakna och de kommer till åteln. De är spinkiga och säkert jätte hungriga. Förr har jag alltid skjutit när dom dyker upp och är lovliga.

Men frågan är om det är lönt?

Vi jagar inte fågel på våra marker och vad jag förstått så tar de inte rådjurskid. Sen så håller de gryten bebott och troligen så tränger de ut lite räv från markerna.

Visst blir man sugen på att skjuta när man sitter på åteln hösttider och de dyker upp och äter majs.

Vad anser expertisen?
tjuröga

Re: Ska man skjuta grävling eller inte?

Inläggav potatiskastare » 20 mar 2019, 17:09

Skjut dem och börja jaga fågel. Fågel är roligare att jaga än det mesta.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav liwen » 20 mar 2019, 18:03

Det är väl inget att fundera över. SKJUT!!!!

Grimbart är en hård predator på markhäckande fågel (tex fasan, rapphöns, tjäder, orre).

Grävlingen är en lömsk typ och kommer åt det mesta. Sen är det ju kul att jaga dem också, speciellt på ståndskall.

Jag skulle aldrig avstå ett skott på en grävling under t. ex grisvak, om jag har skottillfälle vill säga.

Mvh

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
-Mattias
Användarvisningsbild
liwen

Inläggav niluht » 20 mar 2019, 19:01

Då de inte är lovliga och med stor sannolikhet har ungar i gryt nu så är det inte så självklart att skjuta dem nu om ni frågar mig.
niluht

Inläggav niluht » 20 mar 2019, 19:04

niluht skrev:Då de inte är lovliga och med stor sannolikhet har ungar i gryt nu så är det inte så självklart att skjuta dem nu om ni frågar mig.

Med tillägg att jag självklart skjuter grävling på sensommaren/hösten så fort tillfälle ges.
niluht

Inläggav darkness » 20 mar 2019, 19:47

niluht skrev:Då de inte är lovliga och med stor sannolikhet har ungar i gryt nu så är det inte så självklart att skjuta dem nu om ni frågar mig.

Precis så är det. Men om dessa skjuts nu så fås det ju göras på skyddsjakt.
Brno ZKM 451 Modell 1 .22LR (1947)
Husqvarna 1651 358 Norma Magnum. (1961)
Tikka T3 Lite .308 Win - Stalon Whisper Magnum (2014)
ATA Arms Neo Synthetic Halv Automat Kal 12. (2016)
Beeing on a different path, doesn`t mean you`re lost.
Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Inläggav liwen » 20 mar 2019, 20:13

Klart man släpper om det inte är jakttid, men det trodde jag var självklart.

-Mattias
Användarvisningsbild
liwen

Inläggav Dyngsmäll » 20 mar 2019, 20:39

liwen skrev:Klart man släpper om det inte är jakttid, men det trodde jag var självklart.

+ så ända in i bängen! Grävlingar gör banne mig ingen förnär och enda anledningen att skjuta nån är om man vill sy en frän grävlingväska. Jämfört med räv är deras predation försumbar.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav liwen » 20 mar 2019, 20:45

Dyngsmäll skrev:
liwen skrev:Klart man släpper om det inte är jakttid, men det trodde jag var självklart.

+ så ända in i bängen! Grävlingar gör banne mig ingen förnär och enda anledningen att skjuta nån är om man vill sy en frän grävlingväska. Jämfört med räv är deras predation försumbar.
"Grävlingar gör ingen förnär" där är du ute och cyklar, big time..

Grävlingen är hård på t. Ex fasanägg.

-Mattias
Användarvisningsbild
liwen

Inläggav Dyngsmäll » 20 mar 2019, 20:52

Finns inga fasaner inom 30 mil härifrån...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav liwen » 20 mar 2019, 20:55

Dyngsmäll skrev:Finns inga fasaner inom 30 mil härifrån...
Nej det kanske det inte gör..

Men den är hård på övriga markhäckande fåglar också

-Mattias
Användarvisningsbild
liwen

Inläggav Dyngsmäll » 20 mar 2019, 21:00

Inte som räven.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Canta » 20 mar 2019, 21:11

Ja grävlingen gör visst nån förnär iaf om man sysslar med viltvård. Far ju omkring på vallarna på sommarnätterna och nosar upp ägg o harungar. Förr, när folk hade höns på gårdarna var väl iofs grävlingen ett större problem men nog sabbar den idag både sädesåkrar o husgrunder. Brukar knäppa en del f.a. vid hus. Får dom hålla på ostört under nån lada eller torp undermineras hela byggnaden.
Ett smidigt sätt att hålla nere grävligen är annars vildssvinsåtlar. Lagstiftaren ger ju undantag för årsungar under juni o sen börjar ordinarie 1 aug. Lite lurigt med grävling under vinter dvs milda såna. Grävlingar är ju fredade redan 15 feb men räven 15 mars. Händer att grävling kommer på rävåtel vid blidväder i mars. Grävling lägger sina kullar redan på senvintern.
Förr, när man hade fällor med levande lockbeten, mest duvor, då var blev det bingo med grävling 4 ggr av 5. Dom kunde inte låta bli, liksom. Faktiskt svårare med räv för dom är mer misstänksamma. Blev väl en o annan årsunge.
På det hela taget så är ändå inte grävsvinet en avgörande marodör men man jagar ju av många skäl.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav JohanL73 » 20 mar 2019, 21:46

Har aldrig förstått charmen med att skjuta grävling på åtel. Eller något alls på åtel egentligen, annat än räv och gris. Men det beror väl snarare på att man "måste".
Större hot härikring mot markhäckande fågel är att många bönder röjer sly var än det finns och plöjer hela vägen ut till väg och mur. Det går att se någon kilometer bort utan att blicken fastnar i en dunge eller buskage lämpligt som lä eller boplats. Förr kunde man gå ut och "stampa hare" eller skjuta sig en lunch på fågel.
Där jag bodde för några år sedan fanns fasaner i en obrukbar slänt, bonden som ägde marken tycke det såg osnyggt ut och rödje bort riset. Och fasanerna. Riset är tillbaka, men inte fasanerna...

Jag är inte bonde, så jag kanske helt enkelt inte förstår. Men jag tycker det är tråkigt lika väl. Och grävlingens framfart på hare och fågel, hade nog inte varit så farlig om det hade funnits mer hare och fågel.
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav karelsk blandning » 20 mar 2019, 22:10

tjuröga skrev:Nu är grävlingarna vakna och de kommer till åteln. De är spinkiga och säkert jätte hungriga. Förr har jag alltid skjutit när dom dyker upp och är lovliga.

Vi jagar inte fågel på våra marker och vad jag förstått så tar de inte rådjurskid. Sen så håller de gryten bebott och troligen så tränger de ut lite räv från markerna.

Visst blir man sugen på att skjuta när man sitter på åteln hösttider och de dyker upp och äter majs.

Vad anser expertisen?

Jag skjuter inte dom gånger jag haft tillfälle på åtel utan väntar tills hund jakten och annars får dom vara för mig.

Så stor skada tror inte jag att några grävlingar gör så att det är märkbar skillnad och dom som klagar på grävlingen skulle nog behöva fundera på dom andra predatorerna.
karelsk blandning

Inläggav liwen » 20 mar 2019, 23:35

karelsk blandning skrev:
tjuröga skrev:Nu är grävlingarna vakna och de kommer till åteln. De är spinkiga och säkert jätte hungriga. Förr har jag alltid skjutit när dom dyker upp och är lovliga.

Vad anser expertisen?

Jag skjuter inte dom gånger jag haft tillfälle på åtel utan väntar tills hund jakten och annars får dom vara för mig.

Så stor skada tror inte jag att några grävlingar gör så att det är märkbar skillnad och dom som klagar på grävlingen skulle nog behöva fundera på dom andra predatorerna.
Eller så är det några som tror att Grävlingen inte är en tuff predator som bör tänka om jag själv tar predator jakten extremt seriöst, speciellt när man jobbar med fågeluppfödning osv. Räven vet jag är hårdare än Grävlingen..

Men alla bör hållas efter. Mård, mink, räv, grävling, iller ja listan kan göras lång. Säsongen 2018/2019 är jag uppe i 197 tassvilt, mycket räv men en del annat också.

Tror man att Grävlingen inte gör någon skada vistas man för lite i det vilda och har för liten erfarenhet av just den predation som Grävlingen står för.

-Mattias
Användarvisningsbild
liwen

Inläggav Dyngsmäll » 21 mar 2019, 00:01

Hur många här har sett en grävling ta fågel, harungar etc? Alltså verkligen sett?
Hur många har sett grävling rota efter mask, rötter och småkryp?

Jag måste tillstå att jag bara sett det senare. På den tiden jag jagade mycket rådjur hade jag allt som oftast en grävling på vallen som grävde mask och larver. Rörde mig tidigare otroligt mycket i skog och mark under vår o sommar mest tidiga mornar och sena kvällar. Såg mycket ofta räv med halva kid i munnen, harungar, sork etc. grävling såg jag aldrig bära omkring på nåt, men blöta mornar snaskade de gärna på skogssniglar.

Grimbart har också varit mig behjälplig med att avlägsna jordgetingbon vid stugan flera gånger. Bara en sån sak. Kudos till grävlingen!
Senast redigerad av Dyngsmäll 21 mar 2019, 00:10, redigerad totalt 1 gång.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav greyling » 21 mar 2019, 00:06

Jag skjuter inte längre grävling där vi jagar nu. Inge fältfågel finns det. Inge grävling där det finns skogsfågel heller. Harungar tar den enligt Grimsö endast undantagsvis och den tränger bevisligen undan räven. Gör mao mer nytta än skada där jag jagar. Vet fler som resonerar likadant. Vi har dock tagit några nära hus då och då men det är en annan grej. Räv och mård hålls dock undan så gott det går.

Då är nog grisen hårdare på skogsfågeln än grävlingen. Men det är en annan sak.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav tjuröga » 21 mar 2019, 09:24

Det ända som jag ser påverkar mig är om den tar harungar. Fåglar finns det knappt där jag jagar, sköt en orre en gång för länge sen. Sen kanske den äter grisens mat i skogen och på åteln men med tanke på kroppsstorleken så är det nog ingen fara. Jag avvaktar nog med skott i framtiden. Blir dom jättemånga på åteln så får jag tänka om.
tjuröga

Inläggav Rottweilexpress » 21 mar 2019, 10:11

Man räddar nog framför allt fallfrukt och insekter om man tittar på forskning. Tror det var Dyngan som hade läst detta för några år sedan? Men det är säkert lite småvilt med. Personligen släpper jag inte förbi någon predator oavsett, men det är ju lite så att är man kräsen får man sällan trycka av alls, häromkring.
Användarvisningsbild
Rottweilexpress

Nästa

Återgå till Småviltsjakt