Jakt med stötande jaktlabbe

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Jakt med stötande jaktlabbe

Inläggav Bananmannen » 10 jan 2019, 15:21

I mitt jaktlag finns där ingen erfarenhet av jakt på klövvilt med retriever (och det fnyses ganska friskt åt bara tanken på det). Så jag tänkte höra om där finns lite klokt folk här för lite råd och tips.
Det bästa hade nästan varit tips på källor där de visar eller skriver om ämnet. För själv har jag inte lyckats hitta något om det, och jag har mycket att lära.

Efter att hon visat att hon är en stjärna på apporteringen vid praktisk fågeljakt, har jag alltså nu börjat jaga klövvilt med min Jaktlabbe.
Hittills fungerar det helt ok. Hon gör vad hon ska, och jag har skjutit ett rådjur för henne. Men jag vet inte riktigt hur det är bäst att gå till väga, hur jag ska bete mig, hur hon ska bete sig o.s.v.
Så jag skulle behöva mer information.

En jakt går i regel till så här i dagsläget:
Hon och jag går tillsammans genom såtar och längs med viltstigar (antingen ensamma, eller så står min svärfar utplacerad strategiskt längs med vägen).
Hon springer runt och letar medan vi går. Hon håller sig hela tiden inom 50 meter från mig om hon inte har något intressant i näsan, och kommer ofta tillbaka för att kolla av var jag är.
Hittar hon något intressant, sticker hon iväg - men är som mest borta ca 5 minuter. När ajg märker att hon stuckit iväg, stannar jag där jag är, och gör mig redo med bössan. Kommer hon i närkontakt med vilt, släpper hon efter att hon jagat det i ca 50-100 meter.
Huvudsakligen verkar hon jaga rådjur, men hon har även jagat vildsvin och hare (älg skällde hon på, sedan kom hon tillbaka med låg svans. Den monstruöst stora kon och medelstora kalven var nog lite för häftigt för henne ^^).

Så det är inga "stora" jakter vi pratar om. Resten av jaktlaget fnyser nämligen åt hela idén med att jaga med en icke-drivande hund - även i de fall då hon hade kunnat vara det perfekta verktyget (exempelvis när man vet att där står ett gäng grisar och trycker inne i en såt).

Hon är av skitsnabb slimmad modell, och skallar inte - utom då hon har närkontakt med storvilt som inte vill röra sig. Så jag fick ett tips om att ha en bjällra på henne. Tydligen skulle det ge mig fler skottchanser när jag är ute själv med henne. Stämmer det verkligen?
Jag köper det absolut ur ett etiskt perspektiv för att ge viltet lite förvarning om att "här kommer en svart kanonkula med stora tänder farande. Passa er!". Så självklart har jag en bjällra på jakt-västen. Men rent logiskt sätt tycker jag det borde stöta bort viltet från mig ännu mer än hon redan gör då hon hela tiden utgår ifrån mig.

Jag vet att det är ett luddigt formulerat inlägg utan så mycket tydliga frågor. Men det är för att där finns så mycket jag skulle behöva veta, som jag just nu bara höftar. Så svara så gott ni kan, gärna med länkar till mer information :)
Bananmannen

Re: Jakt med stötande jaktlabbe

Inläggav Canta » 10 jan 2019, 18:41

Tja, först välkommen till RS ..
Har väl jagat många år med folk som har jaktlabbar o här egen erfarenhet. För det första så är en stötande hund nåt som nästan förutsätter passkyttar. Grejen är ju att hunden ska spola ur en såt o långa bukter inne i området är mest att glömma. Väldigt sällan får föraren av stöthund själv chansen att panga men händer väl nån gång vid bakpass.

Tysta stöthundar är egentligen av ondo för viltstammarna. Jagar man för ofta med tysta stora hundar då flyttar djuren nån annanstans. Det som är fint med hund typ labbe är att dom jagar kort dvs kommer åter till såten o letar så upp nytt.

Det där med bjällra var rätt vanligt förr dvs före pejlen. Man visste då var hunden var ungefär o djuren blev faktiskt lite lugnare när dom hade koll på var hunden var. I djup snö är stora stöthundar rätt ruggiga. Har hänt att dom tagit kid o annat. Tyvärr ger tysta stöthundar svåra skott. Djuren drar i full fart. Är väl nedärvd reflex för vargen. Gris är ju relativt nytt i skogarna o man kan nog ha viss oro för labbe o gris. Gris trycker så länge det går men sen drar han/hon eller går till anfall ur en gammal gran beroende på vilken gris el grupp av.

I TS fall måste ändå rätta vägen vara att få några i jaktlaget att testa stötjakt. Bästa såklart nån mindre såt t.ex. en skogsö ute på slätten. Kanske avsluta jaktdagen med en stötjakt. Kan vara jätteskönt att kunna avsluta jakten på visst klockslag. Kanske ska folk göra annat onyttigt, typ handla ...
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav hofboss » 10 jan 2019, 21:07

Jag hade en självständig jaktlabbe som jag parsläppte med en tysk, dom jagade olika och och ej i par, passkyttarna var nöjda då det var skall från tysken på ett håll och viltet rörde sig i hela marken då labben var och rotade överallt och efter 20 min så lämnade viltet såten genom skyttelinjen i sakta mak då dom var störd men ej drivna, mycket fält vilt och inga skadeskjutningar.
Prova att släppa med en lite självständigare men ej snabb hund och få labben att förstå att det är roligt att släppa husse med blicken, glöm inte bort att ha en bra inkallningssignal som funkar så ni kan bryta när det behövs.
Jag jagade i grismarker och grisen flyttade sig utan närstrid och det skjöts ofta.

Kommer att skaffa labbe och tysk kombon igen (har medelåders tysk idag).
hofboss

Inläggav cutekid » 30 jan 2019, 09:26

Jag jagar med en nu 5 årig jaktgolden vid namn Zita, hon skallar vid synkontakt och när hon ligger 10-20 sekunder efter i löpan, ibland blir det ett fasligt liv vid upptag och några minuters skallande drev, sen kan hon följa efter tyst i löpan tills hon får kontakt igen. Beror lite på vilket vilt det gäller men dov och räv verkar bukta och krångla runt på litet område och då kan det blir kortare drev på 5-6 min. Hon kortdriver allt vilt med skall men älg gläfser hon mest på. Något som är lite speciellt med henne är att hon vid nysnö kan gå i en harlöpa och följa den tills hon närmar sig legan och ju närmare hon kommer börjar hon att väcka likt en stövare. Jag går ofta långsamt genom såtarna och hon ligger ute på sök mellan 50-150 meter ifrån mig. Händer att jag får skjuta några rådjur för henne varje år när det snurrar i tätningarna och går i bakpass. Satte henne tidigt i löpor/synobs på hare för att göra henne spårnoga och använda nosen. Sen verkade det trigga igång skallet då haren ofta for upp någon meter ifrån henne. Har tappat räkningen på hur många rådjur, rävar och harar det har skjutits för henne under åren men hon är mycket effektiv i mindre täta såtar som vi jagar i. För några veckor sedan sköts det även tre dov för henne och nu i helgen fick jag fick nöjet att skjuta ett smaldjur för Zita i första delen av såten och sen tog hon och drog ner en påskjuten bock efter 200-300 m drev, ståndskall ute på isen på ån. Det var en passkytt som sköt på bocken i andra änden av såten. Sedan kom den med avskjutet bakben ner mot oss och Zita for efter och drev ner den i ravinen och ån, där fick hon stopp på den ute på isen och skällde ståndskall tills jag kom fram. Då drog bocken iväg med Zita hängandes i haserna och efter 50-60 m i brant terräng fick hon tag i halsen och drog ner den så jag kunde sätta mig på den och sticka den.

Smaldjuret:
https://youtu.be/sWYdUvqlyDY

Påskjuten bock med bakben som var av:
https://youtu.be/HWMcCyMxpJM

https://youtu.be/WZPrNK4Yqm8

https://youtu.be/GaHA92a7mDM
Carl
Användarvisningsbild
cutekid

Återgå till Småviltsjakt