Spåra rådjur utan hund

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Spåra rådjur utan hund

Inläggav Kruger » 21 dec 2018, 10:03

Sysslade i min ungdom med spårförföljande i snö efter rådjur vilket ofta gick bra och var mycket spännande.
Nysnö är att föredra, leta på spåren efter rådjuren i närheten av daglegan. Smyg lite sakta efter, ofta kommer man ikapp
dom flera gånger så ge inte upp efter första synkontakten.
Jag brukade ha snödräkt och studsare, metoden tyckte jag funkade bra både på skogsrådjuren och i "byn".
Djuren i byn var väl kanske något enklare att komma nära.

Att ställa ut kompisen på pass och sakta gå efter funkar bra det med.
/ Kruger
Tikka 695 lyx, 7mmRm, S&B 1.5-6x42
Tikka 658 Continental "Douglas", 6.5x55, Meopta 7x50 & Sightron 6-24x42
Tikka T3 ss lite, 9,3x62, Vortex 1-4x24.
Remington 514 Target, 22lr, Weaver T10
Browning 325
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
Kruger

Inläggav Sjökvisten » 21 dec 2018, 12:14

Jag gillar denna jaktform starkt, inte lika rolig som hundjakten men sällan mindre effektiv o inte sällan ger det fler skottchanser vid samma tillfälle, kan lugnt selektera djur. Blev en dubblé på första lilla pudersnön i år, följde spåren över en avverkningsyta o bakom en kulle i en bäckravin gick de o betade. Har dragit ut dem på en intilliggande åker för urtagning o smidig utforsling med bilen.
duo2.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SAKO A2 "GRS-Finnlight" custom by Jon P. Zeiss Victory-Varipoint 2,5-10x42, RCC T35S.
SAKO Quad Syntet 22LR, Nikon P-Rimfire 3-7x32 BDC150.
Lincoln TM2200K 20/76-7x57R+20/76-20/76, Aimpoint Micro H1.
Erma Werke Bygelrepeter 22 WMR
Sjökvisten

Inläggav greyling » 21 dec 2018, 13:39

En spårningsjakt som är riktigt krävande och som man höll på med en del är på hare. Kräver nysnö, gärna på morgonkulan. Men att lyckas nästla upp en hartraj och sedan vara tillräckligt alert på uppsprånget är svårt. Men kul.

Vet inte om det är sagt men det är ju rätt bra med motvind vid smygjakt på typ rå och dov.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav lone_wolf » 21 dec 2018, 18:41

greyling skrev:....

Vet inte om det är sagt men det är ju rätt bra med motvind vid smygjakt på typ rå och dov.

Och garanterat sant :-)
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav Giobbi » 21 dec 2018, 20:40

Klart kul jakt idag! Bestämde mig för att smyga "traditionellt" som jag brukar en halvan och sen köra a la potatiskastarens taktik - gå i rask takt genom andra halvan. Första var som innan, inget inom synhåll, anade, hörde djur vid två tillfällen. Andra halvan "raskade" jag in i en fin get och killing. Fick en fin bredsida men bestämde mig för att inte skjuta idag, försöker spara fina getter och jag frös som fan och var på väg till bilen, att kladda i en timma extra hade jag ingen lust med. :) Försökte locka räv med och som vanligt dökt det upp korp men plötsligt en kungsörn på max 100m avstånd - vilken fågel alltså, mäktig. Får korpar att se ut som sparvar.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav SakohunterAV » 22 dec 2018, 00:14

Giobbi skrev:Klart kul jakt idag! Bestämde mig för att smyga "traditionellt" som jag brukar en halvan och sen köra a la potatiskastarens taktik - gå i rask takt genom andra halvan. Första var som innan, inget inom synhåll, anade, hörde djur vid två tillfällen. Andra halvan "raskade" jag in i en fin get och killing. Fick en fin bredsida men bestämde mig för att inte skjuta idag, försöker spara fina getter och jag frös som fan och var på väg till bilen, att kladda i en timma extra hade jag ingen lust med. :) Försökte locka räv med och som vanligt dökt det upp korp men plötsligt en kungsörn på max 100m avstånd - vilken fågel alltså, mäktig. Får korpar att se ut som sparvar.

Gjorde en liknande tur idag men sprang ”bara” på en tjäder. Skitsvårt att smyga i knarrig blötsnö och tät skog med mycket sly och ris.
Förresten, geten var väl given att spara om du jagar jägarmässigt?
Sako 75 Varmint 308w + Helia 5 1,6-8x42
Valmet 212 12/222 & 12/12 + Pecar 3-7x35
BRNO 2-E 22lr
SakohunterAV

Inläggav Giobbi » 22 dec 2018, 11:46

Håller med men vi får fälla getter efter december. För en gång skull hade jag förtjänat det tycker jag, inte en hund som vispat fram en från någon tätning.
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav VIL » 22 dec 2018, 12:13

Handlade inte frågan mer om att du skrev att det var get och kid, alltså ganska självklart att inte skjuta geten?

För rätt många år sedan jagade jag på en mark i norra Bohuslän där det gick hyfsat bra med liknande jakt. Det var mindre gärden med täta grandungar mellan. Gick vid gynnsamma förhållanden att följa spåren från nattens betande på gärdena och sedan mot daglegan i granarna. Även utan snö gick det allt att smyga sig in på men det kvalar ju förstås inte in i denna tråden.
VIL

Inläggav Canta » 22 dec 2018, 14:15

Rätt intressant egentligen att man kan/får spåra rådjur utan hund men hund ska ändå finnas tillgänglig för spårning vid dåligt skott. Har man hund då roligare att släppa den från början, eller. När vi höll på för nu så länge sen var det hundförbud i jan men rådjur var tillåtna på försök. Hund var bilen/hemma, ready to go :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Giobbi » 22 dec 2018, 14:57

Hund är alltid roligare, härligt med ljudet från upptag. Om man har en. :)
Användarvisningsbild
Giobbi

Föregående

Återgå till Småviltsjakt