Spåra rådjur utan hund

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Spåra rådjur utan hund

Inläggav Vidar » 18 dec 2018, 19:23

Snöade idag så var ute och provade att spåra rådjur. Vi har inte några mängder med djur på marken direkt men på bara 3h fick jag läge på en get på 70m och en grupp get med 2 kid på 50 m. Avstod från skott. Såg förövrigt samma räv vid tre tillfällen fast jag traskade omkring. Provat nån gång tidigare med liknande resultat.

Nån med mer erfarenhet som har lite tips angående denna trevliga jaktform?
Vidar

Re: Spåra rådjur utan hund

Inläggav Canta » 18 dec 2018, 19:54

Ja, faktiskt. För länge sen nu tog rådjursjakten här slut med nyårsafton. Iaf. så kördes försök ett par år i vissa län med rådjur hela jan men utan hund. Så man körde lite klappjakt men f.a. spårning i snö.
Man visste ungefär var djuren brukade stå efter sitt födosök. Krävdes bra med snö för att komma tyst fram o helst nysnö så man inte tog efter fel spår.
Rätt ofta stod eller låg djuren på berghällar på hyggen så hållen kunde bli långa men å andra sidan hade man tid på sig. På den tiden sköt man helst med 222' el 243 för 223 o annat fanns inte. Minns att man körde med Weaver 4x så allt går egentligen.
Nog med svammel ... hur gör man. Man spanar så klart in marken många dagar före för grupper av rådjur. Sen när det snöat rikligt o med lätt snö provar man.
Men då går man inte efter från åkern eller hygget där dom betat på morgonen för de spåren är nära på oändliga men man ringspårar dvs gör kringgående rörelse. Med tur kommer man då på dom eller snarare deras daglegaspår o om man då vet terrängen då kan man närma sig. Skottet tar man med träd som stöd för nere från marken går oftast inte. Vi använde gamla lakan som camo. Gick bra det med.
Svåra med jakten var väl att ofta låg alla djuren stilla på nån häll o så kom man för nära o dom drog. Man ska nog vara lite indian till sånt här.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Giobbi » 18 dec 2018, 20:01

Intressant. Pga frånvaro av hund och hundförare har jag gått ut och indianjagat i skog. Ingen snö här alls så det är en utmaning. Skogen består av omöjligt smygterräng som avkvistat och ris. Jag ser spår och vet ungefär vart dom brukar ligga men det är ganska tätt där och jag kan inte ta mig fram tyst.
Bakom finns ett hygge, först en rejäl svacka. Sista idén ni är att försöka trycka ut dom på hygget, då har jag fördel av höjden och kan skjuta från 50-200m med fri sikt.

Vi får se på lördag. :)
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Vidar » 18 dec 2018, 20:11

Är det bättre att vara helt vitklädd och smyga fram i skydd av terrängen dit djuren står/man tror de är och smyga rakt på till läge eller blir de bara nervösa och drar?
Eller ska man istället bara trampa på lugnt och när man ser dem inte "rovdjurssmyga" rakt på utan istället gå väl exponerat och lite snett emot dem för att komma till läge?
Vidar

Inläggav potatiskastare » 18 dec 2018, 21:15

Generellt skulle jag säga att det bara är "tama" rådjur som man kan trampa på och leka ofarlig mot. De tycker jag personligen inte är lika roliga att jaga. Det roligaste och ofta effektivaste är att lyckas smyga i läge oupptäckt. Finns inte det som alternativ?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Vidar » 18 dec 2018, 22:13

jo absolut är det ett alternativ, funderade på vad som är effektivast, känns som att de borde veta att de har en människa som förföljer dem. Rådjuren på mina marker är skygga och inte övertaliga som i södra delen av landet. När de har spanat in en en gång och sedan dragit, är det värt att fortsätta efter eller får man allt färre tillfällen på samma djur?
Vidar

Inläggav hofboss » 18 dec 2018, 23:38

Att tänka på, ryttare och stavgångare ser mer vilt än en smygande jägare, våra bästa pass är torn som står vid vägar där det är biltrafik, cyklister och fotgängare, utnyttja att du har naturlig trafik i området så har du större framgång än att smyga planlöst.
hofboss

Inläggav potatiskastare » 18 dec 2018, 23:58

Som sagt, bara tama rådjur man kan utnyttja det på. Skygga glesbygdsdjur är inte människovana och därmed mer flyktbenägna.

En glesbygdsteknik är att sakta förfölja dem utan att vara alltför diskret. Lite lagom men så de vet var du är. Tillslut brukar de bli nyfikna nog att erbjuda en skottchans. Om du lyckas smyga ganska bra, så de märker dig, men inte är säkra på var du är brukar de vara svårast. Det bästa är ändå att träna på att smyga så de inte vet var du är. Med rätt vind och tålamod kan den envise komma nära.

De har ett lite märkligt seende. De ser ganska kass om man är still. Därför går det ofta att flytta sig närmre i små etapper när de inte tittar.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Vidar » 19 dec 2018, 20:05

tackar potatiskastarn! har som sagt begränsad erfarenhet men de gånger jag spårat upp på vintern har jag kunnat komma rätt nära utan att egentligen smyga till skillnad från när det är barmark, då har det varit betydligt svårare..
Vidar

Inläggav tanden » 19 dec 2018, 20:32

Skitjakt på dig!
Smygjakten är galet spännande!
Men varför sköts inte räven???
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Vidar » 19 dec 2018, 23:35

Räven sköts inte för att den var vacker! Haft hund och är för blödig för att skjuta nåt som är såpass likt för att bara slänga den sen. Införstådd i rävstammens betydelse för tätheten av annat småvilt.
Vidar

Inläggav alternativ grimbart » 19 dec 2018, 23:42

räven skulle du ha skjutit.. och tagit rätt på skinnet om det var en vacker räv såklart..
alternativ grimbart

Inläggav Vidar » 20 dec 2018, 00:02

det är kul att skjuta, hade kunnat bli en präktig boa men är för blödig som sagt..
Vidar

Inläggav greyling » 20 dec 2018, 00:04

Ja alla jaktformer har sin charm och vi tycker alla olika.

Men här kommer ändå en kapning.

Kombon att inte skjuta räv men vilka jaga rå under hundtid utan hund är svårbegripligt. Ganska långt från mina allmogejaktstraditioner.

Ok på smygjakt men då måste räven i backen om tillfälle finns.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Vidar » 20 dec 2018, 08:41

Herr Greyling din reaktion var väntad. Antar att du har en hund som du vill skjuta så mycket det går för och inte konkurrera med andra jägare eller rovdjur.
Har ingen själv därav rådjursjakt utan hund, skjuter ett var tredje år kanske och har inga problem med det. Toppjagar även fågel utan hund.. Småviltsjakt är en hobby som för mig inte bara handlar om att skjuta, vill ut i skogen och är intresserad av djuren, att se en vacker räv jaga sork i snön gjorde halva dagen. Sen är jakt och att skjuta på viltmål kul. En skjuten räv ger en tillfällig lokal ökning av annat vilt säger inget annat bara att jag tyckte det var synd om själva räven annars hade jag givetvis försökt ha ihjäl den.
Vidar

Inläggav Canta » 20 dec 2018, 09:29

Sån här jaktform är extremt ovanlig egentligen för rätt förhållanden krävs såklart. Vill minnas att det fanns år man inte inte kunde jaga så här. Är det skare under snön då bättre att stanna henmma, typ likaså vid snurrig vind. Idealet är såklart mjuk barmark med kraftigt snöfall under natten. När rådjuren kör sitt födosök då blir det snabbt en väldig massa spår som förvillar. Man får bara en chans vid sån här jakt så det gäller att allt blir rätt.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Vidar » 20 dec 2018, 19:06

ok kanske bara hade tur att pricka in en semesterdag när det var mjuk nysnö på barmark, mulet väder och vindstilla.
Vidar

Inläggav greyling » 20 dec 2018, 20:58

Vidar skrev:Herr Greyling din reaktion var väntad. Antar att du har en hund som du vill skjuta så mycket det går för och inte konkurrera med andra jägare eller rovdjur.
Har ingen själv därav rådjursjakt utan hund, skjuter ett var tredje år kanske och har inga problem med det. Toppjagar även fågel utan hund.. Småviltsjakt är en hobby som för mig inte bara handlar om att skjuta, vill ut i skogen och är intresserad av djuren, att se en vacker räv jaga sork i snön gjorde halva dagen. Sen är jakt och att skjuta på viltmål kul. En skjuten räv ger en tillfällig lokal ökning av annat vilt säger inget annat bara att jag tyckte det var synd om själva räven annars hade jag givetvis försökt ha ihjäl den.

Du har rätt men ändå fel - rätt i att jag har hund. Men fel i det där med andra jägare eller rovdjur. Det var oförskämt.

Det som är poängen är att skjuter man rådjur skjuter man även räv - om man är Jägare. I mina ögon alltså.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Vidar » 20 dec 2018, 22:01

Ber om ursäkt ifall jag förolämpat dig Greyling, det var onödigt. Syftet med tråden var spårjakt av rådjur åter till det.
Vidar

Inläggav SakohunterAV » 21 dec 2018, 08:13

Intressant tråd. Jagar också småvilt utan hund. Skaffat en klass 2 kombi som är tänkt att ha till smygjakt uppblandat med vak- och lockjakt. Ska ut i eftermiddag nu när det kommit lite nysnö för att söka lite spår på rådjur och räv. Ingen i jaktlaget är sysselsatt med småviltsjakt förutom vid bockpremiären och något enstaka större rådjursjakt så då blir det att gå ut själv. Uppskattar gemensam jakt men friheten med att hela jaktmarken själv och att själv kunna bestämma hur länge man ska vara ute är oftast riktigt härligt. Har som det står ovan skjutit flest vilt vid vakjakt men det är väldigt tillfredsställande att röra på sig under jakten.
Sako 75 Varmint 308w + Helia 5 1,6-8x42
Valmet 212 12/222 & 12/12 + Pecar 3-7x35
BRNO 2-E 22lr
Användarvisningsbild
SakohunterAV

Nästa

Återgå till Småviltsjakt