Riptjäder någon annan som skjutit?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Riptjäder någon annan som skjutit?

Inläggav Riptjädern » 08 dec 2018, 02:00

Är en trogen läsare av forumet och aldrig kommit till att registrera mig förr.

Gick igenom gamla foton från långt tillbaka och hittade en bild från ca 15-20 år och genast for minnena över en.

Var ett bra fågelår och jag och en kamrat hade bara hunnit gå en 20 minuter i skogen och vi började få uppflog. Sköt en tjädertupp och efter sedvanligt pausade så gick vi vidare.

Efter 300m stötte vi upp en enorm flock på uppskattningsvis 30 ripor som vi reducera med 4. Då vi hade mindre än 1km till jaktstugan tänkte vi gå tillbaka och lätta på bördan för vidare jakt. Vi gick raskt och vid en myrkant tar bastarden luft och far med ett läte som påminner om skrämd riptupp.

Flyger rakt ifrån och jag får in ett perfekt avslutande skott och befriar skogen från dess främmande läte. Men när jag håller fågelkraken i handen har jag svåreligen svårt att bestämma arten. Halsen är kort som en ripa samt stjärten är en ripa, men saknar den vita fjäderskruden. Funderar om det möjligt kan vara en orrhöna, dock saknar den orrens kamoflerade dräkt och stjärt.

Glad i hågen går jag hem och tillagar fågeln och köttet är som en ripa. Vagt lingonsmakande vilt och sannerligen delikat.

Skall försöka posta en bild på bastarden och vill tacka för forumet.

Mvh. Från lappland
Riptjädern

Re: Riptjäder någon annan som skjutit?

Inläggav Riptjädern » 08 dec 2018, 02:05

Den till höger.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Riptjädern

Inläggav Stewe's world on ice » 08 dec 2018, 06:26

Korsning mellan ripa och orre har man hört talas om men aldrig ripa och tjäder
Stewe's world on ice

Inläggav damitre » 08 dec 2018, 19:25

Det borde ju se ut som en rejäl straffknullning om en tjädertupp ger sig på en riphöna :twisted:
damitre

Inläggav stealthhunter » 08 dec 2018, 21:25

Finns bara 1 känd observation på riptjäder (som är en blandning mellan dalriptupp och tjäderhona) i Sverige så den är jäkligt ovanlig,det är nog få förunnat att ha den på artlistan :D
Användarvisningsbild
stealthhunter

Inläggav Riptjädern » 09 dec 2018, 13:26

OJ. Det var ovanligt. Då kanske jag får revidera min högst amatörmässiga bedömning ☺ det kan ju även ev varit en ung /outvecklad orrhöna då detta var tidigt på säsongen.
Synd på att det ej finns ytterligare bilder,detta var ju innan digitalkameror var varmans egendom.
Riptjädern

Återgå till Småviltsjakt