Rådjursjakt med drivande hund

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Rådjursjakt med drivande hund

Inläggav BäverNäve » 06 okt 2018, 14:35

Halloj!

Kunde inte hitta någon tråd för rådjursjakt med drivande hund, så jag startar denna.
Lite kul att höra hur det går för folk, vilka hundar ni jagar med hur dom jagar etc.

Själv har jag en Basset griffon petit som jag jagar framförallt rådjur med.
Säsongen har startat lite stolpe ut med drev som passerat skyttarna på antingen lite långt håll eller precis bakom buskar och snår.

Hur har det gått för er andra?
Blaser R8 308
Drilling, Merkel 32 lyx 7x57r/12
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

Klabbe - Basset Griffon Petit.

Ha kul på passet, jaga med basset!
BäverNäve

Re: Rådjursjakt med drivande hund

Inläggav Levon » 06 okt 2018, 15:26

Jagar med drever (inte min)

Var ute imorse

Hade 2 drev men kom inte in på det eller ens såg det

Premiärsläppet bådar dock gott, buktade mer än förra året då drevern drog långt bort jämt
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav BäverNäve » 06 okt 2018, 15:59

Levon skrev:Jagar med drever (inte min)

Var ute imorse

Hade 2 drev men kom inte in på det eller ens såg det

Premiärsläppet bådar dock gott, buktade mer än förra året då drevern drog långt bort jämt

Spännande!
Bara hålla tummarna för att det håller i sig! :D
Blaser R8 308
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

BäverNäve

Inläggav palle » 06 okt 2018, 18:32

Jag jagar med min Fauve, 1a säsongen.
Måndagen bjöd på ett 25 minuters drev med drevdjuret på plats.
Det var ren lycka :D :D
Nu blir det ett släpp imorgon igen :D
Palle
Sauer 101 Zeiss 3-12*50 Aimsport 50
Husqvarna 146 9,3*57 Nikon 2,5-10*56 Stalon WM
Husqvarna hanabössa 12
baikal s/s 12
Lincoln Premiär 12
Mylord´s "Bosse" Basset Fauve De Bretagne
palle

Inläggav finnjägarn » 06 okt 2018, 19:42

jagar med min tax unghund. har nog varit nära att skjuta men han jagar max 10-15min ännu :|. dock så är han ju bara snart 5,5 månader. men en hare har det vinkat för honom hittills :D
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav BäverNäve » 07 okt 2018, 11:15

Grattis Palle!

Magisk känsla när första drevdjuret fälls för hunden!

Själv sitter jag på jobbet idag och blir bombad med fina jaktbilder.
Bland annat har både min lillebror med nytagen Jägarexamen fått fälla sitt första rådjur, en bock för pappas gamla basset. Drevet efter fick även pappa själv avsluta ett kid för samma hund!

Själv tänkte jag försöka släppa min hund en sväng på tisdag när vi är klara med älgjakten, man får hålla tummarna för att det inte skjuts något så man kan släppa istället för att stå i slaktboden! :lol:
Blaser R8 308
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

BäverNäve

Inläggav gurkkan » 10 okt 2018, 13:13

Släppt min ungtik(tax 14mån) 4ggr nu, i söndags fick hon igång en hare, inget drev i sig, men den gick i pass rätt snabbt.
Annars har det varit dåligt med djur häromkring, så väntar ännu på upptag och drev, väcker gör hon och om hon söker ut, så är tillbakagång en 100% i samma löpa!

Så nu är det bara drevet och förhoppningsvis avslutet som vi väntar på :D
Carl-Gustaf1900/30-06
Baikal cal12
Classic 2000 cal12/slug
BRNO CZ455 varmint 22lr
Blaser R93 8x57js
Taxen "Soya" - Bäckåsens Lakrits
Användarvisningsbild
gurkkan

Inläggav greyling » 10 okt 2018, 14:28

Trevlig tråd

Har en beagle på 7 år och en på 7 månader. Har blivit 6 jaktdagar med ”gammeln” och mycket annan skogstur med lillen.

Lite stolpe ut på både räv och rå. Hardreven har ärligt talat varit rätt knackiga. Jäkligt kul att jaga in en ny hund. Kör enligt Erik Wilsons recept på en lydig jakthund.

Till helgen blir det tre eller möjligen 4 dagars jakt i Norrland - hoppas bara tassarna håller. Kondisen är det inget fel på. Blir rätt varmt och då brukar det ta stryk på trampdynorna.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav BäverNäve » 10 okt 2018, 16:27

Härligt med unghundar!

Körde själv med min basset i helgen och i börja av veckan, både rådjur och hjort framför hunden. Tyvärr lyckades inte passkyttarna komma åt när väl djuren kom i pass.
Påt igen i helgen!

Bild på hunden som svalkar sig efter ett rådjursdrev! :D
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blaser R8 308
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

BäverNäve

Inläggav Vilse » 10 okt 2018, 17:33

palle skrev:Jag jagar med min Fauve, 1a säsongen.
Måndagen bjöd på ett 25 minuters drev med drevdjuret på plats.
Det var ren lycka :D :D
Nu blir det ett släpp imorgon igen :D

Grattis!
Är ett par år sen jag sköt det första djuret för min basset petit, det är ett sånt där minne/känsla som aldrig går ur en.
Som synes på bilden så tror jag nog bassen va rätt nöjd även han.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilse

Inläggav LarsB » 10 okt 2018, 21:47

Säsongen började med en ledig måndag med bra drev av min 4 åriga tax.
Sköt en dovhjort för henne på lördag släppte igen efter lunchen då fick hon drev på en flock dovhjortar kopplade henne efter 2 timmar och åkte hem. 1 timme efter vi kommit hem blev hon akut dålig. Åkte till blå stjärna där blev hon inlagd i 4 dagar. Nu har hon jaktförbud denna säsongen pga lungödem :evil:
LarsB

Inläggav Pebe » 11 okt 2018, 06:26

Har en pbgv på tre år som jagar mest rådjur.
Har hunnit med två släpp, varit fina drev varav det ena drevdjuret stannade 20 m framför mej. Tyvärr var det en stor grann get.
Har även tagit över en bfdb på 4 år som inte "passade in" i förra hemmet.
Hon är mer allround och har drivit hare och räv dom två gånger vi hunnit släppa.
Så det är en bra kombo av hundar.
Till helgen hoppas jag älgjakten är över så vi får ut och släppa igen!
Skitjakt på er !
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
Krieghoff 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav BäverNäve » 11 okt 2018, 09:13

LarsB skrev:Säsongen började med en ledig måndag med bra drev av min 4 åriga tax.
Sköt en dovhjort för henne på lördag släppte igen efter lunchen då fick hon drev på en flock dovhjortar kopplade henne efter 2 timmar och åkte hem. 1 timme efter vi kommit hem blev hon akut dålig. Åkte till blå stjärna där blev hon inlagd i 4 dagar. Nu har hon jaktförbud denna säsongen pga lungödem :evil:

Faskiken vad surt!
Hoppas hunden kryar på sig!
Blaser R8 308
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

BäverNäve

Inläggav finnjägarn » 12 okt 2018, 20:47

ikväll hade taxvalpen (5,5månader) ett härligt rådjurs drev :D . det var en som hade sett dom korsa en väg på dagen. så jag åkte ditt då jag kom hem. spåret var då cirka 2h gammalt. först for han 50m i bakspåret. men då upptäckte han att han for fel väg så han kom tillbaka och for rätt väg. efter 200m spårning så fick han upp. det bukade riktigt smått i 15min inom 150m. men då dom det en lite större bukt och kom rätt i pass. men på 50m fick dom vind av mig. jag hade vinden i ryggen :| :lol: . så dom kastade och det redde han ut bra :D. tänkte ta 308an men tog hagelbössan med facit skulle jag haft geväret då det var bredsida på 50 :mrgreen: . sedan jagade i 10 min till men då kom han tillbaka för det for tillbaka till samma buktområde och började springa i gammla spår. så han jagade i 25min. det är längsta drevet han haft. men det blir att ta det lite lungt nu så han får växa till sig. passligt för älgjakten börjar ju imorgon. men nästa vecka har jag höstlov ons- fredag så då måste jag väl nog ut någon dag :mrgreen: :mrgreen:
Min livstil
finnjägarn

Inläggav greyling » 12 okt 2018, 22:49

Ja du gör ju en otjänst att skjuta för en valp så det var ju tur att det inte blev så. Skynda lite långsamt och jaga in hunden är mitt råd - men visst är det lite frestande att jaga. Det tjatas ju mycket om ”tidig jakt”. Men få frågar sig vad det ska vara bra för.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav finnjägarn » 13 okt 2018, 15:16

jag har redan skjutit en hare för honom. men vill helst att han driver lite längre innan jag skjuter något mera. för han jagar ju oavsett om jag skjuter eller ej. och då är det ju bättre att låta honom få jaktlig erfarenhet genom att låta honom jaga
Min livstil
finnjägarn

Inläggav oinas » 13 okt 2018, 19:35

Här blev det pannkaka. Basset fauven skulle jagas in denna säsong, första hösten körde jag bara spårning och ett enda drev. I höst hann jag med 4 riktiga släpp, tre av dessa hardrev ca 30 min, det sista räv i 10 min. Sen satte hundrackarn i sig ett par tofflor med följden att det blev operation. 3-4 veckors konvalescens och ta det lugnt i början led domen, jotack sen lär det va för mycket snö. Men jag är inte bitter............... :?
I refuse to join any club that would have me as a member.
Användarvisningsbild
oinas

Inläggav BäverNäve » 14 okt 2018, 20:25

finnjägarn skrev:ikväll hade taxvalpen (5,5månader) ett härligt rådjurs drev :D . det var en som hade sett dom korsa en väg på dagen. så jag åkte ditt då jag kom hem. spåret var då cirka 2h gammalt. först for han 50m i bakspåret. men då upptäckte han att han for fel väg så han kom tillbaka och for rätt väg. efter 200m spårning så fick han upp. det bukade riktigt smått i 15min inom 150m. men då dom det en lite större bukt och kom rätt i pass. men på 50m fick dom vind av mig. jag hade vinden i ryggen :| :lol: . så dom kastade och det redde han ut bra :D. tänkte ta 308an men tog hagelbössan med facit skulle jag haft geväret då det var bredsida på 50 :mrgreen: . sedan jagade i 10 min till men då kom han tillbaka för det for tillbaka till samma buktområde och började springa i gammla spår. så han jagade i 25min. det är längsta drevet han haft. men det blir att ta det lite lungt nu så han får växa till sig. passligt för älgjakten börjar ju imorgon. men nästa vecka har jag höstlov ons- fredag så då måste jag väl nog ut någon dag :mrgreen: :mrgreen:

Satan vad roligt, låter som en lovande rådjursracer!
Tror som Grayling, skynda långsamt med unghunden. Fast jag vet att det är svåårt att hålla sig när hunn visar jaktlust!
Blaser R8 308
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

BäverNäve

Inläggav finnjägarn » 17 okt 2018, 08:48

Idag hade jag tänkt åka ut med taxen. Men vad händer då jo husse har fått feber :evil:. Men imorgon åker jag ut oavsett feber eller inte. Så han får jaga. För i helgen är det ju älgjakt så då slipper jag inte ut med taxen. Fast han är 5.5månad bara. Så står han och stormskäller i hagen då husse åker iväg med bössa och jaktkläder utan honom. :mrgreen:. Så älgjakt borde klassas som djurplågeri mot taxar :D
Min livstil
finnjägarn

Inläggav greyling » 17 okt 2018, 09:16

finnjägarn skrev:Idag hade jag tänkt åka ut med taxen. Men vad händer då jo husse har fått feber :evil:. Men imorgon åker jag ut oavsett feber eller inte. Så han får jaga. För i helgen är det ju älgjakt så då slipper jag inte ut med taxen. Fast han är 5.5månad bara. Så står han och stormskäller i hagen då husse åker iväg med bössa och jaktkläder utan honom. :mrgreen:. Så älgjakt borde klassas som djurplågeri mot taxar :D

Ta det lugnt med sjukdom och jakt. Jag provade i söndags att släppa Beageln på snart 7 månader och han fick upp och drev rådjur för första gången. Har skitit i dem tidigare men helt plötsligt var det hur kul som helst. En dryga timmes drev och dessvärre koppling på asfaltväg dryga 3 km bort. Jaja - nu vet man ju att det intresset finns iaf. Till saken hör att jag hade börjat känna en rätt dålig känsla i kroppen av illamående. I jakten på unghunden och i en uppförsbacke snurrade det till rejält och jag fick sätta mig ned och helt enkelt kräkas. Sedan däckad i mer än ett dygn. Inte kul känsla med att inte kunna hänga på hunden och må som en rutten svamp. Gammbeageln gick dock finfint fredag och lördag med bra drev x2 på rå och x2 på räv. För att vara i norra jämtland är det gott om rådjur må man säga och de är alla kvar. Tyvärr är även rävarna talrika i år däruppe. De har en otroligt talrik skogsfågelstam att beta av.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Nästa

Återgå till Småviltsjakt