Grävling på ö. Bör jag skjuta?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Inläggav Keffe1 » 12 aug 2018, 11:01

Hej!
Har sett att det finns en del som håller på och jagar grävling och har alltid undrat varför för jag antar att ni varken tar vara på päls eller kött? Ibland ser man folk som tycker de är skadedjur. Nu är det så att vi har en på en tomt i skärgården där jag brukar jaga sjöfågel. Nu är min fråga: bör jag av någon anledning ta bort den? Äter den något som jag vill ha kvar? Typ sjöfågelungar (iofs för sent i år) eller liknande? Jag har egentligen ingen lust att skjuta sådant jag inte äter, undrar om det finns några starka skäl för att göra det i det här fallet.
Keffe1

Re: Grävling på ö. Bör jag skjuta?

Inläggav peter78 » 12 aug 2018, 11:11

Hej!
Grävlingar äter både ägg och fågelungar.
Innan är det värt en hel oxe efter är det inte ens värt hornen!
peter78

Inläggav potatiskastare » 12 aug 2018, 11:39

Grävlingen är en extremt effektiv predator på markhäckande fågel. Fågelägg står enligt en studie från finland för 1/6 av deras årsmatintag. Med tanke på att markhäckande fågelägg inte finns hela deras matsäsong innebär det att de måste äta snudd på bara fågelägg vissa delar av året.

Vill du kan du alltid göra rakborstar och kängsmorning av grävlingen. Jag erkänner att det inte är något jag provat men förr användes de till det. Ganska dekorativa på t.ex jaktväskor kan de förresten vara.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Magnus M » 12 aug 2018, 11:59

Du kan göra en boa och ge till tanten när hon fyller.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Magnus M » 12 aug 2018, 12:01

Har du byggnader på ön så finns det en risk att grävlingen flyttar in under dessa och underminerar grunden.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav sevehem » 12 aug 2018, 12:17

Här inte provat själv men ALLA jag läst om/pratat med som har testat grävling tycker köttet är bra.

Obs att trikintest behövs.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav HuggyBear » 12 aug 2018, 12:25

Skjut! Kolla trikiner ät gör en fin väggtrofé av skinnet... :)
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC Vortex 5-25x50
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Merkel 32 12-12/7×57R Trijicon 1,25-4
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav Keffe1 » 12 aug 2018, 12:44

Magnus M skrev:Har du byggnader på ön så finns det en risk att grävlingen flyttar in under dessa och underminerar grunden.
Tycks råda en förkrossande enighet om att det ska skjutas. Ska fundera på det. Just ovanstående är det ingen större fara med eftersom den enligt uppgift bor under grannens hus, inte under mitt .
Keffe1

Inläggav Keffe1 » 12 aug 2018, 12:57

sevehem skrev:Här inte provat själv men ALLA jag läst om/pratat med som har testat grävling tycker köttet är bra.

De åt ju en del grävling under kriget (undrar om de gjorde trikintest då?). Tänker mig att fanns en anledning till att de slutade äta det sedan....
Keffe1

Inläggav Levon » 12 aug 2018, 12:58

Jakt med ställande hund är väldigt spännande
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Keffe1 » 12 aug 2018, 13:01

Är det någon som vet hur köttet smakar förresten? Eller snarare vad det liknar för annat kött?
Keffe1

Inläggav potatiskastare » 12 aug 2018, 13:34

Keffe1 skrev:
sevehem skrev:Här inte provat själv men ALLA jag läst om/pratat med som har testat grävling tycker köttet är bra.

De åt ju en del grävling under kriget (undrar om de gjorde trikintest då?). Tänker mig att fanns en anledning till att de slutade äta det sedan....

Tillagar du ordentligt nog dör trikinerna. Sedan jagades de hårt t.ex under kriget för fettets skull. Tydligen går det att göra vissa smörjmedel av grävlingfettet som det var brist på när det var ont om fossil olja. Man kan konstatera i en del äldre litteratur att grävlingen tidvis varit mkt sällsynt, av en eller annan anledning, men jag tror du är nåt på spåren. Vi i norr har ju av tradition ätit ganska lite asätare mm. Om det är smak, smittspridning eller annan orsak låter jag vara osagt eftersom jag inte vet.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav dråparn » 12 aug 2018, 13:42

Keffe1 skrev:
Magnus M skrev:Har du byggnader på ön så finns det en risk att grävlingen flyttar in under dessa och underminerar grunden.
Tycks råda en förkrossande enighet om att det ska skjutas. Ska fundera på det. Just ovanstående är det ingen större fara med eftersom den enligt uppgift bor under grannens hus, inte under mitt .

Skjut för f.n dom kan ju yngla av sig. Någon kanske flyttar in hos dig och då ångrar du dig sanna mina ord
dråparn

Inläggav Keffe1 » 12 aug 2018, 13:52

Börjar luta åt det.
dråparn skrev:
Keffe1 skrev:

Skjut för f.n dom kan ju yngla av sig. Någon kanske flyttar in hos dig och då ångrar du dig sanna mina ord
Keffe1

Inläggav sevehem » 12 aug 2018, 14:06

Jag har en gryt att tömma i höst... fasen vet om jag inte skall drista mig att smaka. Blev nyfiken nu!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav dråparn » 12 aug 2018, 14:51

sevehem skrev:Jag har en gryt att tömma i höst... fasen vet om jag inte skall drista mig att smaka. Blev nyfiken nu!

Ööääähhh....
dråparn

Inläggav Keffe1 » 12 aug 2018, 15:22

Keffe1

Inläggav sevehem » 12 aug 2018, 15:56

dråparn skrev:
sevehem skrev:Jag har en gryt att tömma i höst... fasen vet om jag inte skall drista mig att smaka. Blev nyfiken nu!

Ööääähhh....

:mrgreen: ingen minns en fegis!

... fast det är ju lätt att vara tuff nu innan tävlingen är skjuten.... :oops:
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav dråparn » 12 aug 2018, 17:38

sevehem skrev:
dråparn skrev:

Ööääähhh....

:mrgreen: ingen minns en fegis!

... fast det är ju lätt att vara tuff nu innan tävlingen är skjuten.... :oops:

Sant :mrgreen:
dråparn

Inläggav Dyngsmäll » 12 aug 2018, 18:11

Keffe1 skrev:Hej!
Har sett att det finns en del som håller på och jagar grävling och har alltid undrat varför för jag antar att ni varken tar vara på päls eller kött? Ibland ser man folk som tycker de är skadedjur. Nu är det så att vi har en på en tomt i skärgården där jag brukar jaga sjöfågel. Nu är min fråga: bör jag av någon anledning ta bort den? Äter den något som jag vill ha kvar? Typ sjöfågelungar (iofs för sent i år) eller liknande? Jag har egentligen ingen lust att skjuta sådant jag inte äter, undrar om det finns några starka skäl för att göra det i det här fallet.

Nej. Om du inte har grävlingen i gryt under huset finns inga skäl att ta bort den. Grävlingar är klart överskattade som rovdjur betraktat. Visst kan de ta ägg och ungar ibland, men det de baserar sin kost på är mask och vegetabilier. Min personliga åsikt (som med viss säkerhet kommer få mothugg) är att man inte gör någon vidare viltvårdsnytta med grävlingjakt. Man kan jaga dem för skojs skull, eller ta dem om de gör skada. Fettet kan man ta tillvara, liksom skinnet.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Nästa

Återgå till Småviltsjakt