Träffområde räv med hagel

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Träffområde räv med hagel

Inläggav 405 WCF » 20 feb 2018, 18:13

potatiskastare skrev:Nu hittar jag som sagt inte min Knöppel men jag har bestämt för mig att han går igenom för och nackdelar med hårda och mjuka hagel. Hur man legerar och värmebehandlar hagel är inget nytt. Farten har heller i praktiken inte ökat på 100 år.

Ska se om jag hittar min bok.
405 WCF

Inläggav apersson69 » 20 feb 2018, 19:23

Gyttorp röd ligger väl kring 370 m/s på 1 m, Saga highspeed på 440 m/s. Bägge har 36 g hagel. STOR skillnad i anslagsenergi. Gyttorp har ca 19 joule per hagel vid mynningen med US1, Saga har över 24 joule vid mynningen och knappt 17 joule vid 20 m... med US2! (största hagelstorlek). Nyss köpt Saga så det skall träffbildsskjutas innan räven får smaka.
Användarvisningsbild
apersson69

Inläggav 405 WCF » 20 feb 2018, 19:47

apersson69 skrev:Gyttorp röd ligger väl kring 370 m/s på 1 m, Saga highspeed på 440 m/s. Bägge har 36 g hagel. STOR skillnad i anslagsenergi. Gyttorp har ca 19 joule per hagel vid mynningen med US1, Saga har över 24 joule vid mynningen och knappt 17 joule vid 20 m... med US2! (största hagelstorlek). Nyss köpt Saga så det skall träffbildsskjutas innan räven får smaka.

Låt skotten ligga i utetemp åtminstone en halvtimme innan du skjuter, (för att simulera en stund på passet innan räven kommer).
Sök även reda på förladdningen när du skjutit.
Plastkoppar tenderar att gå sönder i kyla vilket kan påverka träffbilden.
Tyvärr har många patroner problem med kyla, både vad gäller hastighet och träffbild.
Om du har möjlighet så kan du väl kolla hastigheten.
Är alltid intressant att veta.
Posta mer än gärna resultatet här.
405 WCF

Inläggav apersson69 » 20 feb 2018, 20:17

405 WCF skrev:
apersson69 skrev:Gyttorp röd ligger väl kring 370 m/s på 1 m, Saga highspeed på 440 m/s. Bägge har 36 g hagel. STOR skillnad i anslagsenergi. Gyttorp har ca 19 joule per hagel vid mynningen med US1, Saga har över 24 joule vid mynningen och knappt 17 joule vid 20 m... med US2! (största hagelstorlek). Nyss köpt Saga så det skall träffbildsskjutas innan räven får smaka.

Låt skotten ligga i utetemp åtminstone en halvtimme innan du skjuter, (för att simulera en stund på passet innan räven kommer).
Sök även reda på förladdningen när du skjutit.
Plastkoppar tenderar att gå sönder i kyla vilket kan påverka träffbilden.
Tyvärr har många patroner problem med kyla, både vad gäller hastighet och träffbild.
Om du har möjlighet så kan du väl kolla hastigheten.
Är alltid intressant att veta.
Posta mer än gärna resultatet här.

Skall testa så fort tid finnes, med klaff kan det bli i morgon. Chronon får följa.
Användarvisningsbild
apersson69

Inläggav potatiskastare » 20 feb 2018, 21:49

Om man har hagel gjorda av samma material (densitet, hårdhet etc) kommer man ganska nära sanningen i penetration om man multiplicerar hastigheten med diametern.

Sedan tjänar man alls inte lika mycket som man kan tro när hastigheten ökar. Så länge haglen är över ljudhastigheten (ca 340) bromsar de in väldigt fort. Dessutom riskerar man avsevärt sämre träffbilder.

Skillnaden på en 440 och en 370 patron är snarare tio meter.

Det intressantaste som kommit på länge när det gäller bly kanske är Winchesters "longbeard" som i flera tester jag läst faktiskt verkar kunna leverera rundare hagel ur pipan med markant tätare svärmar som följd.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav 405 WCF » 20 feb 2018, 22:35

potatiskastare skrev:Om man har hagel gjorda av samma material (densitet, hårdhet etc) kommer man ganska nära sanningen i penetration om man multiplicerar hastigheten med diametern.

Sedan tjänar man alls inte lika mycket som man kan tro när hastigheten ökar. Så länge haglen är över ljudhastigheten (ca 340) bromsar de in väldigt fort. Dessutom riskerar man avsevärt sämre träffbilder.

Skillnaden på en 440 och en 370 patron är snarare tio meter.

Det intressantaste som kommit på länge när det gäller bly kanske är Winchesters "longbeard" som i flera tester jag läst faktiskt verkar kunna leverera rundare hagel ur pipan med markant tätare svärmar som följd.

Långskägget låter intressant!
Har du nån info?
405 WCF

Inläggav 405 WCF » 21 feb 2018, 08:19

-30 nu på morgonen, så testerna och fotograferingen får anstå i väntan på bättre tider.
Läste om den där långskäggspatronen.
Ser intressant ut, skull dock önska en 3:a eller 2:a.
Måste dock köpa en ask och testa de första jag får chansen.
405 WCF

Inläggav potatiskastare » 21 feb 2018, 10:45

405 WCF skrev:-30 nu på morgonen, så testerna och fotograferingen får anstå i väntan på bättre tider.
Läste om den där långskäggspatronen.
Ser intressant ut, skull dock önska en 3:a eller 2:a.
Måste dock köpa en ask och testa de första jag får chansen.

Den finns i BB eller vad det var. Samma teknik alltså men en annan serie.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav 405 WCF » 21 feb 2018, 13:07

BB i US-numrering är väl 4,5 mm har jag för mig.
För grovt för Sverige, och för grovt för att få täckning.
Har testat NSI med 38 gram BB och dom imponerade inte.
Dock kanske denna patron skjuter bättre.
Jänkarna lär väl jaga Coyote med dessa gissar jag.
405 WCF

Inläggav 405 WCF » 22 feb 2018, 07:45

Avstår testande idag också ty kvicksilvret, (-31) är inte på min sida.
405 WCF

Inläggav jeger&fangstmann » 22 feb 2018, 20:39

hei!
interessant å lese litt om teoretiske hageltreff på rev.
Jeg har de siste årene brukt fiocchi semi mag 42g us nr2 på mine vak rever, jeg skyter aldri på lengre hold en 28 m (åte ligger på 26)
alle de revene jeg har skutt med hagel, har blitt på stedet hvil. det må sies at alle har blitt skutt med rent sideskudd.
tror å huske at det dårligste treffet jeg har hatt er ca 5-10 hagl, som satt fra nakken og langs ryggen til midt på dyret.

//Jeger&fangstmann
jeger&fangstmann

Inläggav apersson69 » 09 mar 2018, 00:29

Testade saga highspeed häromdagen i 3/8 och 3/4 borrning. -16 ute och patronerna + bössan låg i kylan i 6 timmar innan jag testade. Sköt på ca 12 mm hård mdf board, täcksida till ikeakök i bitar om ca8x14 cm på 20 m. Inga hagel slog igenom helt men US 4 penetrerade mer (mer och större utbuktningar på baksidan) än US 2 konstigt nog. 10 hagel i träffområdet med 3/8 och 14 hagel med 3/4 med US2 och 13 / 18 med us4. Klart jämnare täckning med us4. Testade ett skott med US 4 på 35 m med 8 hagel i skivan från 3/4 pipan. Runda fina svärmar utan randhagel. Hittade tre förladdningar som var helt intakt förutom en vinge som var lös från sina mittre fästen på samtliga förladdningar. Kommer att använda us4 på räven i framtiden.

Edit, var mulet och mörkt så hoppade över chronografen.
Användarvisningsbild
apersson69

Inläggav potatiskastare » 09 mar 2018, 08:18

Jag skulle säga att det är något fel i mätmetoden eller jämförelsen varje gång man kommer fram till att fina hagel penetrerar mer.

Tre möjliga felkällor;

* När det gäller kulskott har det funnits många och långa diskussioner om vad som är bra jämförelsemedia. Både torra material och rent vatten kan straffa ut kulor som fungerar bra i praktiken.

* Har du mätt haglen? Italienska skott jag sett har haft alla möjliga numreringar. Italiensk, engelsk, amerikansk...

* I äldre litteratur jag har skriver de att man ofta valde att göra haglen mjukare i grövre dimensioner. Om det var något alla höll på med och om det fortfarande är så vet jag inte, men det skulle kunna förklara varför så många fått "omvända" penetrationsresultat.

Teorin är annars ganska enkel när vi jämför hagel av samma material. Penetrationen blir i princip lika med hageldiametern gånger anslagshastigheten (gånger någon faktor för material i hagel och mål.)
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav apersson69 » 09 mar 2018, 09:00

potatiskastare skrev:Jag skulle säga att det är något fel i mätmetoden eller jämförelsen varje gång man kommer fram till att fina hagel penetrerar mer.

Tre möjliga felkällor;

* När det gäller kulskott har det funnits många och långa diskussioner om vad som är bra jämförelsemedia. Både torra material och rent vatten kan straffa ut kulor som fungerar bra i praktiken.

* Har du mätt haglen? Italienska skott jag sett har haft alla möjliga numreringar. Italiensk, engelsk, amerikansk...

* I äldre litteratur jag har skriver de att man ofta valde att göra haglen mjukare i grövre dimensioner. Om det var något alla höll på med och om det fortfarande är så vet jag inte, men det skulle kunna förklara varför så många fått "omvända" penetrationsresultat.

Teorin är annars ganska enkel när vi jämför hagel av samma material. Penetrationen blir i princip lika med hageldiametern gånger anslagshastigheten (gånger någon faktor för material i hagel och mål.)

Jo fullt medveten om det. Att diametern skulle vara felkälla är inte troligt eftersom det dels var samma tillverkare på båda och dels var synbart fler hagel i de som var märkt 4. Vad gäller penetrationen var även har skillnaden tydlig och jag bryr mig egentligen inte varför utan konstaterar att mer penetration i hårda material är bättre i fall man måste ta skott där skulderbladet blockerar delar av träffområdet. Skall se om bitarna vi sköt på finns kvar men enda rimliga förklaringen till den mindre penetrationen med 2:orna måste ju vara mjukare bly.
Användarvisningsbild
apersson69

Inläggav potatiskastare » 09 mar 2018, 09:34

Mjukare bly, eller kanske att just den MDF-kvaliteten har en fiberstruktur som får US4 att slinka genom lite lättare.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav greyling » 09 mar 2018, 09:37

Var det samma laddvikt i båda?
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav 405 WCF » 09 mar 2018, 09:41

Sen så vet du ju egentligen inte hur hastigheten på de aktuella patronerna är.
En gång när jag testade patroner var den enligt specifikationerna snabbaste patronen i själva verket den långsammaste.
Det var en Gamebore Black Gold vilken skulle skulle lämna pipan i 430-440 m/s men i verkligheten låg den på 360 m/s.
Så, du kan aldrig jämföra utan att veta hastigheten.
Efter att ha testat mängder av ammo de senaste åren så är jag alltid skeptisk när hastigheter över 400-410 m/s aviseras för patroner laddade med 36 gram eller mer.
405 WCF

Inläggav 405 WCF » 09 mar 2018, 09:51

Glömde tillägga att väldigt många patroner tappar mycket i hastighet i kyla.
Minns inte säkert hur det ser ut med moderna patroner, men äldre Gyttorp var överlägset snabbast i vinterväder.
Rottweil och Remington brukar också klara sig bra.
405 WCF

Inläggav karelsk blandning » 09 mar 2018, 09:52

405 WCF skrev:Sen så vet du ju egentligen inte hur hastigheten på de aktuella patronerna är.
En gång när jag testade patroner var den enligt specifikationerna snabbaste patronen i själva verket den långsammaste.
Det var en Gamebore Black Gold vilken skulle skulle lämna pipan i 430-440 m/s men i verkligheten låg den på 360 m/s.
Efter att ha testat mängder av ammo de senaste åren så är jag alltid skeptisk när hastigheter över 400-410 m/s aviseras för patroner laddade med 36 gram eller mer.

Inte för att jag har någon koll alls på hagel men har du testat gyttort gåspatron?
Den har fungerat riktigt bra i min bössa.
karelsk blandning

Inläggav 405 WCF » 09 mar 2018, 10:03

karelsk blandning skrev:
405 WCF skrev:Sen så vet du ju egentligen inte hur hastigheten på de aktuella patronerna är.

Inte för att jag har någon koll alls på hagel men har du testat gyttort gåspatron?
Den har fungerat riktigt bra i min bössa.

Jepp, den har jag testat.
I min bössa skjuter den bra, och den är ärlig vad gäller hastigheten.
Den gör 409 m/s i min bössa och det är min referenspatron när jag testar hastighet.
Helt enkelt en jävligt bra patron.
405 WCF

Föregående

Återgå till Småviltsjakt