Vittja lador med taxen (rävjakt)

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Vittja lador med taxen (rävjakt)

Inläggav Röjan » 05 jan 2018, 00:27

Vintern liknar ju fan häromkring (Hälsinglands kustland) för en som har tax. Djup snö, så rådjursjakten är bara att glömma. Det regnar mellan varven men det blir ingen skare som tillåter att hunden kan springa ovanpå och gläfsa efter hare. Däremot tillräcklig skare för att det ska frasa något alldeles förbannat när man går.
Återstår alltså räv.
Ska bli yrväder natten till lördag så jag tänkte ut och kolla några lador. Är rätt grön på rävjakt och behöver tips.
Hur tyst måste man vara när man närmar sig ladan? Som jag skrev ovan är det skare som frasar när man går. Bör jag ha skidor för att det ska vara tystare?
Hur länge är det värt att vänta på att räven kommer ut? För två veckor sen höll taxen på i två timmar med nånting under en lada. Jag misstänker att hon hittade en grävling, men som sagt jag är oerfaren på området.
--
Med konstant längtan till skogen

Tikka M55 .308
Anschütz 22 WMR
Östtyskt brytspett 12
Italienskt skrammel 12/.308
Sauer & Sohn 12/12/5,6X52R
Strävhåriga taxen Vera
Användarvisningsbild
Röjan

Re: Vittja lador med taxen (rävjakt)

Inläggav alternativ grimbart » 05 jan 2018, 07:35

Så tyst som det bara är möjligt. Vet räven att någon står utanför så vill den inte komma ut i första taget.. då krävs en skarp hund...tänk även på vind och vittring. Har du snö så slår du en stor ring runt ladan och räknar in och utspår... Det är vanligt med grävling i husgrunder,lador och gamla uthus..
alternativ grimbart

Inläggav Röjan » 06 jan 2018, 22:38

Tack för tipsen.
Nu blev det inte av att kolla några lador den helgen. Blev bjuden på en (resultatlös) rådjursjakt i Gästrikland istället.
--

Tikka M55 .308
Anschütz 22 WMR
Östtyskt brytspett 12
Strävhåriga taxen Vera
Användarvisningsbild
Röjan

Inläggav alternativ grimbart » 06 jan 2018, 22:46

Har du gott om lador och uthus på marken så kan du lägga några dagar på arbete i sommar. Bäst är uthus där du har möjlighet att komma in och bryta upp golvet. Du bygger en bolåda i trä och två gångar i trä som går ut ur grunden.. resten av grunden täpper du till.. Räv och grävling och mård tar lega i bolådan och kan lätt jagas ut.. om inte så öppnar du lådan inifrån..
alternativ grimbart

Inläggav Röjan » 09 jan 2018, 22:24

Jo nog finns det gott om lador, men jag har inte koll på alla olika ägare och har inte lust att begå våld på någons egendom utan att fråga.
Men åter tack för värdefulla tips, får jag kontakt med någon av ägarna ska jag fråga om det är OK.
--

Tikka M55 .308
Anschütz 22 WMR
Östtyskt brytspett 12
Strävhåriga taxen Vera
Användarvisningsbild
Röjan

Återgå till Småviltsjakt