Höstens pyrsch- och vakjakt, rådjur

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Höstens pyrsch- och vakjakt, rådjur

Inläggav SakohunterAV » 27 sep 2017, 21:35

Hej, som nybakad jägare på ny marker (ca 800 ha med åkermark, blandskog, tallskog och uppväxta hyggen och mosse) behöver jag lite hjälp. Har inte rådjursdrivande hund och kommer inte ha tillgång till hund under rådjursjakten då ingen i jaktlaget är speciellt intresserad av att jaga rådjur och det finns inga planerade rådjursdrevjakter. Lyxigt tycker vissa men lite svårt tycker jag.
Det blir alltså ensamjakt som ska bedrivas både som vak och pyrsch. Varit ute mycket kvällar under bockjakten men inte fått något bra skottläge på bockarna. Sett mycket smaldjur, get och kid. Alla djur har jag sett på gröna frodiga åkrar mestadels på kvällstid.
De få morgnar jag varit ute har jag sett betydligt mindre djur. Haft fantastiska kvällar med mycket djur men ingen riktigt skarpt läge.

Har nu lite funderingar.
Åkrarna som jag tidigare sett mycket rådjur på är nu plöjda och det finns inte mycket ätbart på dom längre, eller? Kommer rådjur hålla sig till samma åkrar men befinna sig i åkerkant? Struntar dom helt enkelt i att komma ut på åkrarna?

Kvällarna är inte långa längre. Jagar ni fortsatt kvällstid eller är det mestadels morgonjakt som gäller på höst och vinter? Tips?

Lånat böcker om rådjursjakt och sett jaktfilmer men behöver ytterligare råd. Mycket handlar om bockjakt i augusti och sedan drevjakter.
Tar tacksamt emot alla tips för en lyckad rådjursjakt i höst och vinter så jag får fälla mitt första rådjur.
Sako AV 30-06 Helia 5 1,6-8x42
BRNO Arms mod 2-E 22lr
Beretta 685 kal 12
SakohunterAV

Re: Höstens pyrsch- och vakjakt, rådjur

Inläggav kingfisher » 27 sep 2017, 21:37

Får du inte släppa hund själv någon gång, eller har ni bara planerade jakter?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
kingfisher

Inläggav SakohunterAV » 27 sep 2017, 21:54

Hej, som jag skrev. Har inte tillgång till hund och det finns ingen i jaktlaget som är intresserad av rådjursjakt... Som ny vill jag inte fråga om det är ok att bjuda in gäst med hund. Pyrsch och vakjakt gäller.
BRNO Arms mod 2-E 22lr
Beretta 685 kal 12
SakohunterAV

Inläggav kingfisher » 27 sep 2017, 21:56

SakohunterAV skrev:Hej, som jag skrev. Har inte tillgång till hund och det finns ingen i jaktlaget som är intresserad av rådjursjakt... Som ny vill jag inte fråga om det är ok att bjuda in gäst med hund. Pyrsch och vakjakt gäller.
Ok
Då förstår jag.
Synd rådjursjakt som är så trevligt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
kingfisher

Inläggav underbron » 27 sep 2017, 22:41

SakohunterAV skrev:Åkrarna som jag tidigare sett mycket rådjur på är nu plöjda och det finns inte mycket ätbart på dom längre, eller? Kommer rådjur hålla sig till samma åkrar men befinna sig i åkerkant? Struntar dom helt enkelt i att komma ut på åkrarna?

Är det plöjt finns det lite anledning för rådjuren att vistas på åkern.

SakohunterAV skrev:Kvällarna är inte långa längre. Jagar ni fortsatt kvällstid eller är det mestadels morgonjakt som gäller på höst och vinter? Tips?

Vallar eller stubb med insådd kan vara bra på dagtid senare på hösten. Är de stora nog = god uppsikt för faror, kan de tillbringa hela dagen ute på dem. Annars är morgonen bättre än kvällen under hösten. Lite beroende på vad det finns för störning i området så kommer de ofta inte ut förrän det är för mörkt, medans du jagar mot bättre ljus på morgonen.

Om det inte finns några fält med attraktiv gröda, inägor eller hyggen att vaka vid så återstår nog bara att smyga sig på dem i skogen. Förslagsvis i gryning/skymning när de är mer aktiva. Inte lätt - men lärorikt.

Boken Rådjuret av Göran Cederlund? är bra läsning.
underbron

Inläggav Canta » 28 sep 2017, 08:21

Just. Rådjur styrs av magen och inte av ljuset. Med detta kommer dom ut lite för sent på em/kväll framåt senhösten. Dessutom byter dom gradvist näringssök dvs minskar på näringsfattigt grönfoder till förmån för knopp.
Men som sagt kan man få kortare tillfällen till skott även mitt på dag. Annars är smygjakt på första snön en kul utmaning. Man pyrschar genom spårning så att säga. Kräver skogsvana o träning dock.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav SakohunterAV » 28 sep 2017, 09:29

Tack för svar. Verkar som att det kan bli en klurig höst. Hoppas på att bonden sår höstraps eller annan gröda som kommer upp lite och skapar bete för djuren. Boken av Cederlund har jag hemma och den var bra men det handlar återigen mest om bockjakt och drevjakt.
BRNO Arms mod 2-E 22lr
Beretta 685 kal 12
SakohunterAV

Inläggav underbron » 28 sep 2017, 09:42

SakohunterAV skrev:Tack för svar. Verkar som att det kan bli en klurig höst. Hoppas på att bonden sår höstraps eller annan gröda som kommer upp lite och skapar bete för djuren. Boken av Cederlund har jag hemma och den var bra men det handlar återigen mest om bockjakt och drevjakt.

Texten om jakt är förvisso informativ, men det är kapitlen om vad rådjuren äter, hur de lever och rörelsemönster under året som är intressant fakta för den som skall smyga på de i skogen.
underbron

Inläggav Canta » 28 sep 2017, 10:36

Brukar knäppa några (års)kid varje år i okt/nov. Man kan då i lugn o ro spana in nån grupp med t.ex. 2 el 3 kid. Inte så där jätteupphetsande jakt men effektiv. Med hundjakt, iaf. i början av säsongen, blir det mest jakt på get dvs hon ställer av kiden och villar bort hunden själv. Bästa sättet för TS är nog att kikarspana ett par em först dvs. kolla av var rådjur exponerar sig.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav J f n Fjollträsk » 29 sep 2017, 09:49

Ju längre in på hösten/vintern, desto mer blir det heldagsjakt, även om du smyg- och vakjagar. Hos oss kan rådjuren mycket väl stå i åkerkant på en i övrigt plöjd åker och beta. Sedan, någon gång senoktober - sennovember, så börjar ju rådjuren klunga sig, bockarna släpper reviren osv. Då blir det också mer "hets" att äta inför vintern - om det finns en bra födokälla - så de exponerar sig hela dagen

Om det dock inte verkar löna sig att hålla till på fälten, hitta högstammig skog och hyggen som du kan jaga på, med tanke på löv och frost är det dock bra om du hittar vägar/stigar som funkar att smyga på och vakar mer än du smyger (iom att du röjer dig när du smyger om du inte är Hjortfot). Fuktig mossa är bästa alternativet för dig att smyga på. Fundera även på vilka höga punkter i terrängen som kan vara daglegor för rådjur och sedan var de har sina populära födokällor för stunden. Då smyger/vakar du i området mellan dessa, det är ju bättre om rådjuren är i rörelse och exponerar sig än att du är i rörelse och exponerar dig för dem.

Glöm inte att arrangera med en eftersökshund.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav SakohunterAV » 29 sep 2017, 14:26

Tack får råden allihop! Taggad inför hösten. Ska ut och gå/spana längs mosskanter och sitta och pröva tålamodet skogen :). Fortsätt gärna och ös på med råd.
BRNO Arms mod 2-E 22lr
Beretta 685 kal 12
SakohunterAV

Inläggav SakohunterAV » 01 okt 2017, 22:48

Tack för råden! Blev en liten bock idag. Ungt djur men tung i kroppen. Otroligt känsla! Första fällda djuret. Föll på plats vilket var skönt.
BRNO Arms mod 2-E 22lr
Beretta 685 kal 12
SakohunterAV

Inläggav kjeellman » 02 okt 2017, 13:42

SakohunterAV skrev:Tack för råden! Blev en liten bock idag. Ungt djur men tung i kroppen. Otroligt känsla! Första fällda djuret. Föll på plats vilket var skönt.

Första är alltid speciell, Stort grattis!
Användarvisningsbild
kjeellman

Inläggav tanden » 02 okt 2017, 14:59

Grattis!
Lägg gärna upp en bild!
Och skriv en liten berättelse om hur det gick till. :)
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76 12/70 6.5x55/12
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav SakohunterAV » 02 okt 2017, 19:23

Hej, här kommer bilder. Missade tyvärr att väga innan jag passade den. Sköts på ca 60m stående med Primos Triggerstick tripod.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BRNO Arms mod 2-E 22lr
Beretta 685 kal 12
SakohunterAV

Inläggav matnyl » 05 okt 2017, 13:10

Märklig hornuppsättning... Det ser nästan ut som returhorn, men det kanske är perspektivet som luras?
Användarvisningsbild
matnyl

Inläggav Martin.Hallen » 05 okt 2017, 22:10

Grattis till första!
Nu vet ju inte jag vart i landet du jagar men om du vill prova jakt med drivande hund på rådjur så har jag tyskjaktterrier som driver rå och även tillgång till taxar så om du vill så går det säkert att ordna något:)
Blandrasen Teo
Finskstövaren Göran
Finskstövaren Lea
Tjt Parlours star arcturus (Tore)
_
Blaser R93 proffesional 93x62
Merkel 96k 20/76-7x57r
Arminius HW9 22 lr

Om räven lever efter första skottet, spar ej på vänster pipan!
Martin.Hallen

Inläggav Danne-78 » 05 okt 2017, 23:47

Grattis!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
R8 match 6,5x55, z6i 2,5-15 x 56 Stalon Whisper
R93 Luxus 30-06, 8x68S, .375 H&H, z6i 2-12 , CSX 1,5-6
D99 Luxus 20/7x57R z6i 1-6
T3 CTR 308W Nightforce NXS 5,5-22
Savage gårdsbössa 20/22wmr
RIP Wachteln Selma
ADB-tik
Användarvisningsbild
Danne-78

Inläggav Canta » 01 okt 2018, 20:15

Brukar ta några killingar på jaktmarken så här års. Fördelen är att man kan vara selektiv och välja från familj med flera kid. Likaså kan man hyfsa könsstrukturen på marken med sitt val.
I går kväll extra lyckosamt. På vallen som var vald kom 9 djur ut varav en grupp med 3 killingar och en annan med 2.
Tog skott på en av de 3 och djuret blev. Den andra gruppen med 2 killingar stod kvar på vallen vid skottet och så kunde en till tas.
Intressant att se hur en äldre/större get med stort kid försökte hålla revir eller snarare rangordnig på åkern. Försökte sopa rent från andra men gav väl upp när det strömmade ut djur från alla håll. Knepiga getter kan/ska bort men inte just nu.
https://forumbilder.com/image/JYZz
https://forumbilder.com/image/JYZj
(22-250, Bt 50 gr, 150/170 m)
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav cutekid » 05 okt 2018, 10:56

Canta skrev:Brukar ta några killingar på jaktmarken så här års. Fördelen är att man kan vara selektiv och välja från familj med flera kid. Likaså kan man hyfsa könsstrukturen på marken med sitt val.
I går kväll extra lyckosamt. På vallen som var vald kom 9 djur ut varav en grupp med 3 killingar och en annan med 2.
Tog skott på en av de 3 och djuret blev. Den andra gruppen med 2 killingar stod kvar på vallen vid skottet och så kunde en till tas.
Intressant att se hur en äldre/större get med stort kid försökte hålla revir eller snarare rangordnig på åkern. Försökte sopa rent från andra men gav väl upp när det strömmade ut djur från alla håll. Knepiga getter kan/ska bort men inte just nu.
https://forumbilder.com/image/JYZz
https://forumbilder.com/image/JYZj
(22-250, Bt 50 gr, 150/170 m)

Brukar se detta fenomen på mina marker med, ofta getter med flera kid som kör bort smaldjur eller get med sitt första kid.
Carl
Användarvisningsbild
cutekid

Återgå till Småviltsjakt