Rävlock - den stora tråden

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Rävlock - den stora tråden

Inläggav Canta » 04 aug 2019, 11:33

Grattis. Första räven minns man länge el for ever.
Har man ett känt pass för lock/vak då rätt bra att peta ner två vita pinnar framför, en på 100 m o en på 200 m. Kan sitta uppe hela säsongen el så länge det går. Med detta får man en slags koll på avstånd till räven/rådjuret även i halvmörker o vet när man kan skicka iväg kulan.
Hade en ungräv för några dagar sen. Långt bort först, säkert 350 m. Räven jobbade sig allt närmare o ut på vallen o inget lock behövdes. Sa till avtryckarfingret att när den passerade 200 m pinnen vid åkerdiket då skulle skottet tas. Så blev det, 2 m från vita pinnen, död. Svårt med avståndsbedömning på öppna fält i halvmörker o vita pinnar ser man i 'vitögat' :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav berlud » 04 aug 2019, 11:35

nyrjoh skrev:Blev mitt första vilt igår.

Fasen vad kul! Stort grattis!!

berlud skrev: Tog tillvara på skallen, ska kokas! Ingen stor eller så, men alltid kul med den första :)

Så här blev resultatet efter kokning och därefter ett bad i klorin (1+4 vatten)
Skärmavbild 2019-08-04 kl. 11.30.51.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
berlud

Inläggav Axelenöga » 04 aug 2019, 12:16

nyrjoh skrev:Blev mitt första vilt igår. Hade suttit ute några morgnar i veckan utan resultat så tänkte att man kunde testa en lite tidigare kväll. Hade tidigare på dagen slängt ut lite hundmat där vi har en kamera uppsatt. Gick ut till tornet, skrämde upp en råget på vägen. Satte mig i tornet som står ovan en åkerplätt med en liten skogsbacke mellan. Satt kanske 10-15 minuter innan då räven kom upp ur diket och började lunka rakt mot mig. Pulsen och andningen rakt upp. Siktar men inget bra skottläge då räven går rakt mot mig. Den stannar till, hittar nog en hundmatsbit, vänder sig med bredsidan till. Korset ligger bra så låter skottet gå... Den lägger sig på plats och ligger kvar! Vilken känsla! Går fram och tittar och skottet tog bra. Det var en rävtik.
Blev klar med jägarexamen i våras så det känns roligt att ha fått fälla första! Och grattis till alla andra till lyckade jakterna!
Stort grattis och en fin berättelse !
Det är lätt att bli "biten" och rävarna är det nått speciellt med.

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav nyrjoh » 04 aug 2019, 13:03

Tack för gratulationerna! Var roligt att både räven och jag på väg fram efter skottet fastnade på kameran också...
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nyrjoh

Inläggav Bjoernbjoern » 17 aug 2019, 23:09

Premiärräven föll ikväll under bockjakten!
Jag såg inte ett rådjur på hela kvällen och trots idogt lockande med bulloton så var det tvärnit. Hade med twisted sycon i fickan och när det började bli skumt ordentligt tänkte jag att jag drar lite fågelskrik på chans. Inget händer på 20-25 minuter. Nu börjar det bli mörkt. Jag ser inte särskilt bra men mörkerseendet är ändå ok så jag prövar att kika ut lite detaljer i kikarsiktet på gärdet nedanför. Detta går fortsatt fint så jag tar kvällens andra chansning och sätter pipan på tvären i munnen och kväker fram några ångestladdade harskrik.
Precis när jag tänker bryta för att jag inte ser just mycket alls längre skymtar jag vad som uppfattas som två harar en bit framför mig. Upp med kikaren och till min förvåning så är det två rävar som smugit sig fram! Lägger an på den ena som sätter fart och försvinner upp över ett krön innan jag ens hinner tänka på skott. Söker upp den andra som börjar följa efter. Trycker fram ett pip med läpparna och räven stannar till. Skottet går och ljudet av anslaget är mycket likt en ballong som spricker.
Skönt.
Räven han aldrig uppfatta vad som hände och jag var förundrad över både hur fel en kan ta på synen i skumt ljus och optiken idag som gör den sena timmen till fullt skjutbar. Trots att den inte är topp of the line!
Bjoernbjoern

Inläggav birk0323 » 17 aug 2019, 23:13

Bjoernbjoern skrev:Premiärräven föll ikväll under bockjakten!
Jag såg inte ett rådjur på hela kvällen och trots idogt lockande med bulloton så var det tvärnit. Hade med twisted sycon i fickan och när det började bli skumt ordentligt tänkte jag att jag drar lite fågelskrik på chans. Inget händer på 20-25 minuter. Nu börjar det bli mörkt. Jag ser inte särskilt bra men mörkerseendet är ändå ok så jag prövar att kika ut lite detaljer i kikarsiktet på gärdet nedanför. Detta går fortsatt fint så jag tar kvällens andra chansning och sätter pipan på tvären i munnen och kväker fram några ångestladdade harskrik.
Precis när jag tänker bryta för att jag inte ser just mycket alls längre skymtar jag vad som uppfattas som två harar en bit framför mig. Upp med kikaren och till min förvåning så är det två rävar som smugit sig fram! Lägger an på den ena som sätter fart och försvinner upp över ett krön innan jag ens hinner tänka på skott. Söker upp den andra som börjar följa efter. Trycker fram ett pip med läpparna och räven stannar till. Skottet går och ljudet av anslaget är mycket likt en ballong som spricker.
Skönt.
Räven han aldrig uppfatta vad som hände och jag var förundrad över både hur fel en kan ta på synen i skumt ljus och optiken idag som gör den sena timmen till fullt skjutbar. Trots att den inte är topp of the line!

Grattis !

Känner igen mycket i det du skriver. En kväll att minnas !
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav oldfashioned » 04 okt 2019, 21:34

Några tips till en som tänkt börja med lockjakt på räv nu i vinter? Vilken lockpipa är bra och enkel att lära sig? Nödvändigt med någon camo-outfit eller räcker det att klä sig mörkt brunt/grönt samt ha ansiktsmask och sitta så att man inte bildar siluett?
oldfashioned

Inläggav Cazorp » 04 okt 2019, 22:59

oldfashioned skrev:Några tips till en som tänkt börja med lockjakt på räv nu i vinter? Vilken lockpipa är bra och enkel att lära sig? Nödvändigt med någon camo-outfit eller räcker det att klä sig mörkt brunt/grönt samt ha ansiktsmask och sitta så att man inte bildar siluett?

Skaffa en PC2, ju mer camo ju bättre, och de kommer väldigt ofta i absolut sista/första skjutljuset.

Skitjakt!
Blaser R93 Prof. .308W + 6,5x55 Z6i 1-6, Zeiss V8 2.8-20x56, Trail XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
+ resten
Användarvisningsbild
Cazorp

Inläggav Anders Ö » 06 okt 2019, 19:57

EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Sjökvisten » 07 okt 2019, 11:47

Söndag morgon 06.45, en minusgrad, svag sydlig vind, nästan helt stilla. sitter tio minuter o kör sedan tre harångest med min Rottumtaler från Claus Demmel ( lockpipa för rådjur med öppna membran som funkar fin-fint till rävlocken också). hinner knappt ta pipan från munnen så kommer en räv på ca 150 meters håll genom spillsäden utmed ett dike i full fart. Lockar inget mer, gör mig skjutklar o när räven är på 25 meter på väg in i min vind och fortfarande inte stannat upp får jag ta den i löpet. Ung hane som tydligen var hungrig efter en kall natt! Två årsvalpar skjutna tidigare i höst på detta ställe.
räv5.jpg
SAKO A2 "GRS-Finnlight" custom by Jon P. Zeiss Victory-Varipoint 2,5-10x42, RCC T35S.
SAKO Quad Syntet 22LR, Nikon P-Rimfire 3-7x32 BDC150.
Lincoln TM2200K 20/76-7x57R+20/76-20/76, Aimpoint Micro H1.
Erma Werke Bygelrepeter 22 WMR
Sjökvisten

Inläggav Flex » 08 okt 2019, 22:32

oldfashioned skrev:Några tips till en som tänkt börja med lockjakt på räv nu i vinter? Vilken lockpipa är bra och enkel att lära sig? Nödvändigt med någon camo-outfit eller räcker det att klä sig mörkt brunt/grönt samt ha ansiktsmask och sitta så att man inte bildar siluett?

Viktigaste är hur du tar dig ut till passet och att det stället du lockar emot håller räv det vill säga mot legor och växlar och energiskog där du tror att det finns räv men den hemläxan gör man på vintern och går igenom marken och kollar vart räven håller till

Mvh
Bergara BA13 Take Down 222rem Delta 4-24x50. Svemko Hunter.

Yukon Photon RT När man vill se i mörkret.

Jagar endast predatorer.
Användarvisningsbild
Flex

Inläggav Flex » 08 okt 2019, 22:33

Sjökvisten skrev:Söndag morgon 06.45, en minusgrad, svag sydlig vind, nästan helt stilla. sitter tio minuter o kör sedan tre harångest med min Rottumtaler från Claus Demmel ( lockpipa för rådjur med öppna membran som funkar fin-fint till rävlocken också). hinner knappt ta pipan från munnen så kommer en räv på ca 150 meters håll genom spillsäden utmed ett dike i full fart. Lockar inget mer, gör mig skjutklar o när räven är på 25 meter på väg in i min vind och fortfarande inte stannat upp får jag ta den i löpet. Ung hane som tydligen var hungrig efter en kall natt! Två årsvalpar skjutna tidigare i höst på detta ställe.
räv5.jpg

Klockrent mycket bra pipa

Mvh
Bergara BA13 Take Down 222rem Delta 4-24x50. Svemko Hunter.

Yukon Photon RT När man vill se i mörkret.

Jagar endast predatorer.
Användarvisningsbild
Flex

Föregående

Återgå till Småviltsjakt