Rävlock - den stora tråden

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Rävlock - den stora tråden

Inläggav sevehem » 21 apr 2019, 08:50

@redtop, tack! Blev ju fint det där!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Re: Säsongsavslutet dokumenterat

Inläggav Bjurs » 23 apr 2019, 22:02

Anders Ö skrev:
Bjurs skrev:En liten film från sista lockpassen där bla "plåtbiten" fick följa med (jobbar på att bemästra den): https://youtu.be/l6MOLpOe_dQ

Svårt men kul att filma lockjakt på räv när man är själv.

Skitjakt på er som har några dagar kvar på rävsäsongen och ett tidigt glad påsk till er övriga!

Härligt Bjurs :!:
Cool twist med rävens perspektiv :idea:

Och naturligtvis tycker jag att det var roligt att det var för en Plåtbit den föll , även om det var foxcalls märke , om jag fattade det rätt...?

Fick räven från fel håll för kameran så det fick bli rävens perspektiv för få till lite film. Kul att det uppskattas! Och ja - det var för plåtbiten. Håller på att lära mig den så du/ni som koll får gärna ge tips om det lät illa.
Blaser R93 prof 8X57 IS, 338 WM
Blaser R93 KKC 223 REM
Beretta 686 Onyx Sporting
Bjurs

Inläggav Bjurs » 23 apr 2019, 22:06

redtop skrev:
sevehem skrev:Jäkla trevlig film! Hur konserverar du sedan svansen?

Verkligen trevlig film!

Jag har just konserverat rävsvans enligt metoden i den här youtubevideon, dvs. dränkning i T-sprit i ca en månad. Ser hittills ut att fungerar bra. Luktar inte alls förutom lite schampo.

https://youtu.be/7TfOM_Uwv9Y

Och här är mitt färdiga resultat:

20190414_160242.jpg

Tack för trevliga kommentarer!! Jag följer också den instruktionen.
Blaser R93 prof 8X57 IS, 338 WM
Blaser R93 KKC 223 REM
Beretta 686 Onyx Sporting
Bjurs

Inläggav EAsk » 05 jun 2019, 20:38

Bjurs skrev:
redtop skrev:
sevehem skrev:Jäkla trevlig film! Hur konserverar du sedan svansen?

Verkligen trevlig film!

Jag har just konserverat rävsvans enligt metoden i den här youtubevideon, dvs. dränkning i T-sprit i ca en månad. Ser hittills ut att fungerar bra. Luktar inte alls förutom lite schampo.

https://youtu.be/7TfOM_Uwv9Y

Och här är mitt färdiga resultat:

20190414_160242.jpg

Tack för trevliga kommentarer!! Jag följer också den instruktionen.

Vart har du köpt camojackan? Har letat som tusan efter något liknande!
EAsk

Inläggav Flex » 01 aug 2019, 23:29

Mus pip :mrgreen:

thumbnail_20190801_2230288.jpg

Mvh
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bergara BA13 Take Down 222rem Delta 4-24x50. Svemko Hunter.

Yukon Photon RT När man vill se i mörkret.

Jagar endast predatorer.
Användarvisningsbild
Flex

Inläggav tanden » 02 aug 2019, 09:47

Grattis!
Nöp en jag med igår kväll! Muspip med munnen!
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Ijahman » 02 aug 2019, 09:59

Lockade med mus-pip. Framställdes genom att gnida en bit frigolit på en liten kryddburk i glas.

Bild
Beretta 686 Onyx Sporting. 12
Sauer 202. 9,3x62 + Zeiss 3-12x56
Sako Finnbear Lyx. 6,5x55 + Meopta Meostar 3-12x56
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
Användarvisningsbild
Ijahman

Inläggav Canta » 02 aug 2019, 13:02

Bild
Å så blev det augusti .....
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav berlud » 02 aug 2019, 14:29

Läst igenom hela tråden (nåja, är på s75) och blivit sjukt sugen på att testa lite rävlock!
Jägarexamen togs i höstas, uppskjutning i våras och efter oräkneliga besök på skjutbanan för att lära känna både bössa och ammon var det nu dags, premiären!

Smyger ut på pass och börjar locka, klockan är nu ca 04.00.
04.05 ser jag en räv på ca 600m korsande en annan åker. Bryr sig inte om mitt lockande, tror inte hon hörde muspipen så långt ifrån. Byter och drar några försiktiga harläten. Hon försvinner ur synhåll för en skogsdunge, men jag fortsätter locka lite försiktigt.
Efter ca 5 minuter ser jag henne igen, då har hon rundat skogsdungen och kommer nu rakt mot mig, ca 300 meter bort. Följer henne i siktet och pulsen ökar rejält. När hon är uppskattningsvis 150m ifrån så viker hon av 90 grader för att gå upp och ta vind, visar bredsida. Hon går en bit, stannar och tittar, går en bit, stannar och tittar, går en bit, osv.
Perfekt läge att ta ett skott när hon stannar och tittar nästa gång, tänker jag. Pulsen var såpass hög så det tog ytterligare tre "stopp" innan det small :D
Knall fall, låg på plats, så jäkla skönt! Första lockräven, första skottet öht som inte är mot en tavla eller pappälg i princip! :)
Även kul att se att de egenladdade skotten håller måttet :)
rävtik.jpg

Uppskattade avståndet till 150m. Bössan är inskjuten på 100m så höll upp lite grann. När jag sen mätte visade det sig att det var 200m så skottet tog lite lågt men tillräckligt i detta fallet. Tog tillvara på skallen, ska kokas! Ingen stor eller så, men alltid kul med den första :)
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
berlud

Inläggav Anders Ö » 02 aug 2019, 16:08

berlud skrev:Läst igenom hela tråden (nåja, är på s75) och blivit sjukt sugen på att testa lite rävlock!
Jägarexamen togs i höstas, uppskjutning i våras och efter oräkneliga besök på skjutbanan för att lära känna både bössa och ammon var det nu dags, premiären!

Smyger ut på pass och börjar locka, klockan är nu ca 04.00.
04.05 ser jag en räv på ca 600m korsande en annan åker. Bryr sig inte om mitt lockande, tror inte hon hörde muspipen så långt ifrån. Byter och drar några försiktiga harläten. Hon försvinner ur synhåll för en skogsdunge, men jag fortsätter locka lite försiktigt.
Efter ca 5 minuter ser jag henne igen, då har hon rundat skogsdungen och kommer nu rakt mot mig, ca 300 meter bort. Följer henne i siktet och pulsen ökar rejält. När hon är uppskattningsvis 150m ifrån så viker hon av 90 grader för att gå upp och ta vind, visar bredsida. Hon går en bit, stannar och tittar, går en bit, stannar och tittar, går en bit, osv.
Perfekt läge att ta ett skott när hon stannar och tittar nästa gång, tänker jag. Pulsen var såpass hög så det tog ytterligare tre "stopp" innan det small :D
Knall fall, låg på plats, så jäkla skönt! Första lockräven, första skottet öht som inte är mot en tavla eller pappälg i princip! :)
Även kul att se att de egenladdade skotten håller måttet :)
rävtik.jpg

Uppskattade avståndet till 150m. Bössan är inskjuten på 100m så höll upp lite grann. När jag sen mätte visade det sig att det var 200m så skottet tog lite lågt men tillräckligt i detta fallet. Tog tillvara på skallen, ska kokas! Ingen stor eller så, men alltid kul med den första :)

Riktigt stort grattis :idea:
Jägargöden är tänd :mrgreen:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav arnold » 02 aug 2019, 16:11

Någon som använder Nordic predator?
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Giobbi » 02 aug 2019, 16:26

arnold skrev:Någon som använder Nordic predator?

Jaa, utan framgång. :) nybörjare dock.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav berlud » 02 aug 2019, 17:14

Anders Ö skrev:Riktigt stort grattis :idea:
Jägargöden är tänd :mrgreen:

Tackar!! Haha ja verkligen! På besök i dalarna där dom bor på jaktmarkerna i princip.. Nu är man på väg tillbaka till Göteborg där man saknar jaktmark... Nån som har mark och vill ha sällskap ut, bara hojta till :D

Lägger ett PM till dig Anders, ang plåtbiten!
Användarvisningsbild
berlud

Inläggav berlud » 02 aug 2019, 17:19

arnold skrev:Någon som använder Nordic predator?

Giobbi skrev:Jaa, utan framgång. :) nybörjare dock.

Ingen erfarenhet utav just den pipan, har bara fox heat eller vad den heter från nordik. PC-2 verkar vara bland den populäraste, även plåtbiten från Anders Ö!

Kan rekommendera twisted syco, även om den kräver lite övning. Men relativt lätt att få fram flera olika läten ur samma pipa, se https://m.youtube.com/watch?v=y5RB5KBZUMg eller Ulfs genomgång av den pipan, länk lite längre bak i tråden
Användarvisningsbild
berlud

Rävlock - den stora tråden

Inläggav TekDr » 02 aug 2019, 21:22

Lockade in två valpar på fullt harskrik ikväll med twisted syco. Nöp den en och sköt fan bom på den andra i det hastigt uppkomna läget efter första skottet Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav tanden » 03 aug 2019, 01:02

Grattis berlud!
Fränt att du börjar med lockräv!

Något av alla jägares första vilt(varje säsong) borde
vara en predator!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav tanden » 03 aug 2019, 01:04

Grattis på er andra med såklart!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Axelenöga » 03 aug 2019, 23:42

3e försöket ikväll och nu kom räven MEN i medvind!! 20m ifrån mig snett till höger, nådde äldrig med svingen... Jag lyfter på kepsen till räven, vi möts igen!
3 kullar på närmastmarken så jag får nöta på... Gratulerar till er framgångsrika!!

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav nyrjoh » 04 aug 2019, 09:46

Blev mitt första vilt igår. Hade suttit ute några morgnar i veckan utan resultat så tänkte att man kunde testa en lite tidigare kväll. Hade tidigare på dagen slängt ut lite hundmat där vi har en kamera uppsatt. Gick ut till tornet, skrämde upp en råget på vägen. Satte mig i tornet som står ovan en åkerplätt med en liten skogsbacke mellan. Satt kanske 10-15 minuter innan då räven kom upp ur diket och började lunka rakt mot mig. Pulsen och andningen rakt upp. Siktar men inget bra skottläge då räven går rakt mot mig. Den stannar till, hittar nog en hundmatsbit, vänder sig med bredsidan till. Korset ligger bra så låter skottet gå... Den lägger sig på plats och ligger kvar! Vilken känsla! Går fram och tittar och skottet tog bra. Det var en rävtik.
Blev klar med jägarexamen i våras så det känns roligt att ha fått fälla första! Och grattis till alla andra till lyckade jakterna!
nyrjoh

Inläggav nissesbror » 04 aug 2019, 10:32

nyrjoh skrev:Blev mitt första vilt igår. Hade suttit ute några morgnar i veckan utan resultat så tänkte att man kunde testa en lite tidigare kväll. Hade tidigare på dagen slängt ut lite hundmat där vi har en kamera uppsatt. Gick ut till tornet, skrämde upp en råget på vägen. Satte mig i tornet som står ovan en åkerplätt med en liten skogsbacke mellan. Satt kanske 10-15 minuter innan då räven kom upp ur diket och började lunka rakt mot mig. Pulsen och andningen rakt upp. Siktar men inget bra skottläge då räven går rakt mot mig. Den stannar till, hittar nog en hundmatsbit, vänder sig med bredsidan till. Korset ligger bra så låter skottet gå... Den lägger sig på plats och ligger kvar! Vilken känsla! Går fram och tittar och skottet tog bra. Det var en rävtik.
Blev klar med jägarexamen i våras så det känns roligt att ha fått fälla första! Och grattis till alla andra till lyckade jakterna!

Grattis!!

Alltid speciellt med första viltet, adrenalin är fantastiskt! :wink: :D
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

FöregåendeNästa

Återgå till Småviltsjakt