Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Bäverjakt

Inläggav arnold » 17 apr 2019, 11:43

Tror isarna kommer ligga till absolut sista dagarna på bäverjakten i år
Blaser r8 grs
6,5creedmoor, delta stryker 5-50x56
300 Norma magnum minox zp5 5-25x56
Stalon compact

Blaser r8 success:
8x57js swarovski z8i 1-8x24
Stalon Victor
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav micke w » 17 apr 2019, 12:49

lsjonsson skrev:
PLK skrev:På den sjön jag jagade vid igår ligger isen också helt intakt... Hittade en matplats med uppgång genom strandkanten, vekkar vara några veckor bort med klassisk bäverjakt där man ser dom komma simmande!

Ok! Runt 2007-08 hade jag mer än knädjupt med snö när jag skulle ner till en bäverbäck.
Man var totalt färdig efter att ha plumsat i snön ner till bäcken ca 170 m.

De ä då man ska ha snöskor Jonsson.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav lsjonsson » 17 apr 2019, 17:49

micke w skrev:
lsjonsson skrev:
PLK skrev:På den sjön jag jagade vid igår ligger isen också helt intakt... Hittade en matplats med uppgång genom strandkanten, vekkar vara några veckor bort med klassisk bäverjakt där man ser dom komma simmande!

Ok! Runt 2007-08 hade jag mer än knädjupt med snö när jag skulle ner till en bäverbäck.
Man var totalt färdig efter att ha plumsat i snön ner till bäcken ca 170 m.

De ä då man ska ha snöskor Jonsson.

Aha, du säger det!
Tror du inte att jag har det nog jävligt med att gå i skogen med foten som är stelopererad???
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav lsjonsson » 18 apr 2019, 13:37

Idag var ut ett ärende till våra jaktmarker och det är fint skidföre på Kalix älvens is än så länge. Frågan är väl om det blir någon bäverjakt när det ser ut såhär???
Inte en glänta till öppning var synlig mer än precis där det var en fors.
Bild
8)
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav malx » 18 apr 2019, 14:58

lsjonsson skrev:Idag var ut ett ärende till våra jaktmarker och det är fint skidföre på Kalix älvens is än så länge. Frågan är väl om det blir någon bäverjakt när det ser ut såhär???

Gjorde en rek nån mil söder om dig för en vecka sedan vid en hydda och där var det full aktivitet utanför hyddan trots att bäcken såg ut som att den var månader från att ha öppet vatten. Första gången jag sett ett stort hål in i en hydda på baksidan ovan jord. Tänkte först att något grävt sig in men det var som sagt gott om färska gnag utanför och det plaskade till kraftigt inne i hyddan några gånger då jag kom nära.
malx

Inläggav lsjonsson » 18 apr 2019, 18:54

malx skrev:
lsjonsson skrev:Idag var ut ett ärende till våra jaktmarker och det är fint skidföre på Kalix älvens is än så länge. Frågan är väl om det blir någon bäverjakt när det ser ut såhär???

Gjorde en rek nån mil söder om dig för en vecka sedan vid en hydda och där var det full aktivitet utanför hyddan trots att bäcken såg ut som att den var månader från att ha öppet vatten. Första gången jag sett ett stort hål in i en hydda på baksidan ovan jord. Tänkte först att något grävt sig in men det var som sagt gott om färska gnag utanför och det plaskade till kraftigt inne i hyddan några gånger då jag kom nära.

Se där ja! Kul! P g a mitt handikapp så kan jag inte åka skidor numera så att jag kan ta mig ner till bäcken el. älvkanten. :(
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav NiKKEE » 18 apr 2019, 19:12

lsjonsson skrev:
malx skrev:

Se där ja! Kul! P g a mitt handikapp så kan jag inte åka skidor numera så att jag kan ta mig ner till bäcken el. älvkanten. :(

Går ju att söka dispens att medföra vapen på skoter om man har handikapp ;)
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav lsjonsson » 18 apr 2019, 19:17

NiKKEE skrev:
lsjonsson skrev:
malx skrev:Idag var ut ett ärende till våra jaktmarker och det är fint skidföre på Kalix älvens is än så länge. Frågan är väl om det blir någon bäverjakt när det ser ut såhär???

Går ju att söka dispens att medföra vapen på skoter om man har handikapp ;)[/quote]

Har ingen skoter!
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav NiKKEE » 18 apr 2019, 19:34

lsjonsson skrev:
Har ingen skoter!

Bara låna ;)
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav lsjonsson » 18 apr 2019, 20:01

NiKKEE skrev:
lsjonsson skrev:
Har ingen skoter!

Bara låna ;)

Jag har kört skoter en gång sedan jag flyttade upp hit o det var ute på Kalix älvens is när jag, frun o svåger var ute o pimplade utanför sågen i Bondersbyn.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav Stygkatta » 19 apr 2019, 00:14

Någon som har bra erfarenhet av å sitta å vaka i gryningen?

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Stygkatta

Inläggav micke w » 19 apr 2019, 00:28

Stygkatta skrev:Någon som har bra erfarenhet av å sitta å vaka i gryningen?

Ja dom är ju nattaktiv så i gryningen brukar de va bra en stund.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Stygkatta » 19 apr 2019, 00:54

Endast suttit på kvällan tidigare men får ut å prova om några timmar då

Stygkatta

Inläggav birk0323 » 19 apr 2019, 08:56

Ja nu har man kört premiären på bäverjakten och nog fasen finns där bäver. Såg först en intill tjärnen men den rackarn´simmade fram till mig och som konstaterade ett "hejhej" innan han bar iväg utöver bäcken. Lämnade den och drog iväg längre upp på skogen. Fotade den här krabaten i sista ljuset.
Bild
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Svankila » 19 apr 2019, 11:25

2E466022-ED4A-4922-9811-96FBA42BF764.jpeg
Sköt mitt livs i särklass största bäver igår kväll vid 20.00! Vägde strax under 30kg(!!)
Jagar i en väldigt avlång sjö med massor av vikar och skär i Dalsland. Rodde ut vid 19.30 och fick se denna bjässe simma invid land efter endast 25-30 min. La oss helt stilla nedanför bävern i vind på ca 100 meters håll. Den gick upp och satte sig på en sten efter en stunds simmande fram och tillbaka. Sköt den i nacken med min nya t3 222 varmint.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Svankila 19 apr 2019, 23:28, redigerad totalt 1 gång.
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Browning gold fusion 12 + slugpipa
Blaser R93 308 win Zeiss Victory HT 3-12x56 Stalon w110
Svankila

Inläggav Brakbrakaren » 19 apr 2019, 11:36

Bjässe! Grattis!
Brakbrakaren

Inläggav Svankila » 19 apr 2019, 13:16

Brakbrakaren skrev:Bjässe! Grattis!

Tack!!
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Browning gold fusion 12 + slugpipa
Blaser R93 308 win Zeiss Victory HT 3-12x56 Stalon w110
Svankila

Inläggav locorod » 19 apr 2019, 15:51

Ijahman skrev:Somnade 01.00 i natt och klev upp 03.30.
Klockan 04.30 var jag på plats på Muskö.

Jag smög runt sjön i rätt vind och tog mig upp på berget för att komma en bit ifrån.
Där närmade jag mig vattnet.
Direkt när jag såg sjön såg jag en bäver som låg och flöt.
Den simmade iväg mot en av hyddorna och jag passade på att lägga mig till rätta om den skulle komma tillbaka.
Efter ett tag kommer den simmande på andra sidan sjön. Och tar sig upp på banken.
Jag ligger riktigt bra med benstöd och mäter upp avståndet till 150 meter.
Jag tar sikte mellan huvud och kropp och skottet går.
Bävern rycker till och vänder sig på rygg.

Efter att ha tittat på den i ca. 5 minuter tar jag mig runt sjön. Över fällda träd och genom träsket.
Dyngsvettig kommer jag fram till andra sidan där jag tror att bävern ligger.
Då ser jag en bäver i vattnet. Den tittar på mig och dyker långsamt ner under ytan. Inget plask och ingen brådska.
Jag känner direkt att jag måste ha skadat den så den inte orkar dra iväg snabbare.
Jag förbannar mig själv, men tar mig återigen tillbaka till platsen jag sköt ifrån.
För att därifrån kunna spana efter den.
När jag lägger mig tillrätta och tittar på platsen som bävern fallit så ser jag fortfarande den bruna "klumpen" i kikarsiktet.

Jag tar ut ordentliga riktpunkter och tar mig återigen fram till platsen på andra sidan sjön.
Efter mycket om och men så ser jag bävern ligga ca 15 meter ut på grästuvorna.
Det var alltså en helt annan bäver som låg och tittade på mig från vattnet. Troligtvis letade den efter den andra.
Inte en chans att nå den där....
Som tur är så är min jaktkamrat Anders ute och vakar bäver i ett träsk nära mig. Han har en gummibåt, och erbjuder sig att hämta den.
Vi bärgar en fin bäver på 21 kg.
07.40 kommer jag hem. 09.00 var jag på jobbet. Bävern flådd, huvudet paketerat och skinnet i frysen.
Lunchrasten gick åt att köra rester till rävåteln.

Bild

Du skulle sparat bakbenen och ryggbitarna. Underbara i röken! Kul att det gick bra!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav greyling » 19 apr 2019, 17:05

Bäverburgare är världens bästa burgare.

Helt rätt struktur, fabulös färg, god smak.

Och grattis skyttar!
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Ingvar » 19 apr 2019, 17:56

greyling skrev:Bäverburgare är världens bästa burgare.
Helt rätt struktur, fabulös färg, god smak.

Kan bara hålla med och speciellt om man serverar färska majskolvar till burgaren.

Dipsåsen till majsen framställs av "brosket och fettet" i bäversvansen (kryddas efter råd och lägenhet)
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

FöregåendeNästa

Återgå till Småviltsjakt