Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Bäverjakt

Inläggav karelsk blandning » 19 apr 2019, 18:02

malx skrev:
lsjonsson skrev:Idag var ut ett ärende till våra jaktmarker och det är fint skidföre på Kalix älvens is än så länge. Frågan är väl om det blir någon bäverjakt när det ser ut såhär???
Inte en glänta till öppning var synlig mer än precis där det var en fors.

Gjorde en rek nån mil söder om dig för en vecka sedan vid en hydda och där var det full aktivitet utanför hyddan trots att bäcken såg ut som att den var månader från att ha öppet vatten. Första gången jag sett ett stort hål in i en hydda på baksidan ovan jord. Tänkte först att något grävt sig in men det var som sagt gott om färska gnag utanför och det plaskade till kraftigt inne i hyddan några gånger då jag kom nära.

Är vanligt dom gör så där isen ligger länge, sköt några förra året som hade hål upp genom backen på olika ställen.
Lätt att jaga dom när det bara är ett ställe för dom att komma fram på, men bra är att släppa ut dom en bit så bävern inte glider ner efter skott.

Ofta har hålen varit ganska lodräta ner så är besvärligt få upp bävern ifall den åker ner.
karelsk blandning

Inläggav malx » 19 apr 2019, 20:04

lsjonsson skrev:
malx skrev:
lsjonsson skrev:Idag var ut ett ärende till våra jaktmarker och det är fint skidföre på Kalix älvens is än så länge. Frågan är väl om det blir någon bäverjakt när det ser ut såhär???

Gjorde en rek nån mil söder om dig för en vecka sedan vid en hydda och där var det full aktivitet utanför hyddan trots att bäcken såg ut som att den var månader från att ha öppet vatten. Första gången jag sett ett stort hål in i en hydda på baksidan ovan jord. Tänkte först att något grävt sig in men det var som sagt gott om färska gnag utanför och det plaskade till kraftigt inne i hyddan några gånger då jag kom nära.

Se där ja! Kul! P g a mitt handikapp så kan jag inte åka skidor numera så att jag kan ta mig ner till bäcken el. älvkanten. :(

Trist med handikapp!
Nu blev det ju tyvärr lite varmare på nätterna så nu går det nog inte längre men jag hade inga skidor utan gick på skaren på morgonen. 2.5 km skare och skoterspår enkel väg till den hyddan och inte gick jag igenom en enda gång. Blir nog tyvärr ingen jakt för mig, har ju skaffat en bretonvalp så vet inte riktigt om det skulle gå vaka med honom ännu. Skumt nog så brydde sig valpen inte alls om bäverlukten då han var med till hyddan, varken intresserad eller rädd.
malx

Inläggav malx » 19 apr 2019, 20:07

karelsk blandning skrev:
malx skrev:Gjorde en rek nån mil söder om dig för en vecka sedan vid en hydda och där var det full aktivitet utanför hyddan trots att bäcken såg ut som att den var månader från att ha öppet vatten. Första gången jag sett ett stort hål in i en hydda på baksidan ovan jord. Tänkte först att något grävt sig in men det var som sagt gott om färska gnag utanför och det plaskade till kraftigt inne i hyddan några gånger då jag kom nära.

Är vanligt dom gör så där isen ligger länge, sköt några förra året som hade hål upp genom backen på olika ställen.
Lätt att jaga dom när det bara är ett ställe för dom att komma fram på, men bra är att släppa ut dom en bit så bävern inte glider ner efter skott.

Ofta har hålen varit ganska lodräta ner så är besvärligt få upp bävern ifall den åker ner.

Jo, upp genom backen bredvid hyddan har jag sett tidigare, till och med vid just denna hydda. Här var det dock mer ett stort horisontellt hål direkt rakt in i hyddan där nederkant var någon decimeter ovanför snötäcket.
malx

Inläggav lsjonsson » 19 apr 2019, 21:25

malx skrev:
lsjonsson skrev:
malx skrev:Idag var ut ett ärende till våra jaktmarker och det är fint skidföre på Kalix älvens is än så länge. Frågan är väl om det blir någon bäverjakt när det ser ut såhär???

Se där ja! Kul! P g a mitt handikapp så kan jag inte åka skidor numera så att jag kan ta mig ner till bäcken el. älvkanten. :(

Trist med handikapp!
Nu blev det ju tyvärr lite varmare på nätterna så nu går det nog inte längre men jag hade inga skidor utan gick på skaren på morgonen. 2.5 km skare och skoterspår enkel väg till den hyddan och inte gick jag igenom en enda gång. Blir nog tyvärr ingen jakt för mig, har ju skaffat en bretonvalp så vet inte riktigt om det skulle gå vaka med honom ännu. Skumt nog så brydde sig valpen inte alls om bäverlukten då han var med till hyddan, varken intresserad eller rädd.[/quote]

Ja, det är det men det fanns inget annat göra än steloperera fotleden.
Vädret som har varit dom senaste dagarna bör ju sätta fart på snösmältningen nu. +4,3. takdropp o mulet ute i skrivande stund ute.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav WestCoast » 22 apr 2019, 20:45

I påsk kom årets första för mig..Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav lsjonsson » 22 apr 2019, 21:23

Grattis! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Minusgrader » 22 apr 2019, 22:13

Årets första föll ikväll. Kom simmandes över ån när vi kom i båten. När den gick upp på land small det. Knall och fall.
Bild
.30-06, Prvi Partizan PSPBT 10,7 g.

Vägde 26 kg.
Användarvisningsbild
Minusgrader

Inläggav lsjonsson » 23 apr 2019, 04:42

Grattis! :D
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav k-Hornet » 23 apr 2019, 20:37

I söndags sköt sambon sin första bäver! :mrgreen:
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inläggav lsjonsson » 23 apr 2019, 21:06

k-Hornet skrev:I söndags sköt sambon sin första bäver! :mrgreen:

Grattis till sambon! :D
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Bäverjakt

Inläggav Ogster2 » 23 apr 2019, 22:44

Åkte ut en sväng och satte mig i kvälls solen, 3bävrar hade jag innpå mig men dom landsteg självklart bara där jag inte kunde komma till skott..

Fick en på bild iallafall

Bild
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav birk0323 » 24 apr 2019, 23:17

Ytterligare en gnagare har fallit. En liten en och 95gr vmax gav genomslag på längden....hmm. 180meter.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Svankila » 25 apr 2019, 14:12

birk0323 skrev:Ytterligare en gnagare har fallit. En liten en och 95gr vmax gav genomslag på längden....hmm. 180meter.

Urtagen och klar då 8)
Grattis!!
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Browning gold fusion 12 + slugpipa
Blaser R93 308 win Trijicon 5-20x50 Stalon w110
Svankila

Inläggav birk0323 » 25 apr 2019, 17:44

Svankila skrev:
birk0323 skrev:Ytterligare en gnagare har fallit. En liten en och 95gr vmax gav genomslag på längden....hmm. 180meter.

Urtagen och klar då 8)
Grattis!!

Tack !
Jo det blev ett visst resultat under de omständigheterna, men 0 m flyktsträcka.... lägger inte ut nån bild.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav karelsk blandning » 27 apr 2019, 06:06

Ni som flår mer än en bäver om året, fundera på köpa den här kniven.
Jag beställde den tidigare för att slippa hål i skinnet och har nu testat den och det blev inte mycket kvar att skrapa och inga extra hål, sen att det gick fortare och väldigt lätt att hålla vass.

Jag beställde härifrån och kommer köpa en till vid nästa beställning tillfälle.
https://www.trapperprodukter.se/trappin ... exter.html
karelsk blandning

Inläggav k-Hornet » 27 apr 2019, 21:08

karelsk blandning skrev:Ni som flår mer än en bäver om året, fundera på köpa den här kniven.
Jag beställde den tidigare för att slippa hål i skinnet och har nu testat den och det blev inte mycket kvar att skrapa och inga extra hål, sen att det gick fortare och väldigt lätt att hålla vass.

Det vill säga en sån här fast med vässad kant. :-) https://www.lyckasmedmat.se/2749-large_default/smorkniv-traskaft-funktion.jpg
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inläggav Stygkatta » 27 apr 2019, 22:35

Blev 3 st bävrar idag men 2 st sjönk ner under isflaken. Någon som vet hur länge det brukar ta för dom att flyta upp till ytan?

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Stygkatta

Inläggav karelsk blandning » 28 apr 2019, 09:29

k-Hornet skrev:
karelsk blandning skrev:Ni som flår mer än en bäver om året, fundera på köpa den här kniven.

Det vill säga en sån här fast med vässad kant. :-) https://www.lyckasmedmat.se/2749-large_default/smorkniv-traskaft-funktion.jpg

Likt iaf, men då måste man slipa om den så för 240kr köper jag nog en till när jag behöver istället.
karelsk blandning

Inläggav dråparn » 28 apr 2019, 09:53

Stygkatta skrev:Blev 3 st bävrar idag men 2 st sjönk ner under isflaken. Någon som vet hur länge det brukar ta för dom att flyta upp till ytan? Brukar ta ett par dagar ca

dråparn

Inläggav Stygkatta » 28 apr 2019, 12:29

Då får jag ut å kika lite då

Stygkatta

FöregåendeNästa

Återgå till Småviltsjakt