Buckshot och jakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Buckshot och jakt

Inläggav Rene » 13 feb 2013, 10:54

jag testade buckshot i min kombi med 20 kaliber /222 som har full eller 3/4 trångborning .
no 3 buck från 10 till 40 yards enligt leupold range finder. @10 satt alla hagel inom rådjur figurens lung-hjärtat(hade ritat en cirkel med 15 cm diameter), @20 runt 12 hagel var inom H_L och @30 bara 7 stycken och till sist @ bara 5 hagel var inom H-L omerådetoch några stycen hade träffat hals och huvudet och ben och mage!
att ha cylinder bore är säkert bra med slug, men buckshot kan man använda vilken trångborning som helst, bara ska man kolla att den skjuter bra i bössan.
cogitationis nomine complector id omne, quod sic in nobis est ut ejus immediate conscii simus
springfield M6 kaliber22 LR/410
Brno kombi 7x57R/12
husqvarna 1640 i 6,5x55+ 270+ 8x57js pipor
ruger 77 i 3006
mannlicher 1950 i 3006!
brno 602 375H&H
Rene

Inläggav pmt » 13 feb 2013, 17:25

BengtBerg skrev:Har en slätborrad slugpipa till min Beretta Urika. Den är grym på att skjuta buckshots - håller verkligen ihop. Jag var på en eftersökskurs i SJFs regi en gång i tiden, det var ett testskott för SVR, och en av uppgifterna i kursen var att vi skulle bli övertygade om hur kasst det var med buckshots och slugs.

Grisfigur, 80 meter. Jag sköt tre skott stående, alla inom träffområdet med slug.
Liten grisfigur med hundsilhuett en meter bort, avstånd 20+ meter. Alla buckshots i grisen, ett par utanför träffområdet dock.
En lätt förbittrad provledare.

Jag har en teori om att en helt rak pipa - inga "overbore" eller trångborrningar - är det vettigaste för buckshots. Ju mindre man stökar till laddningen desto bättre.

Buck och slugs verkar trivas i samma typ av pipor - kravet är att de är absolut runda. En rund pipa med choke ger bra choke med även med buck, så grundbulten är att pipan ska vara rund.

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.

Intill dess att Svenska Jägareförbundet intar en mer resonlig vapenpolicy rekommenderar jag alla att lämna förbundet. Det har fortfarande inte vågat göra trots allt vi sett de senaste åren.....
Användarvisningsbild
pmt

Buckshot och jakt

Inläggav HVA350 » 13 feb 2013, 18:23

pmt skrev:
BengtBerg skrev:Har en slätborrad slugpipa till min Beretta Urika. Den är grym på att skjuta buckshots - håller verkligen ihop. Jag var på en eftersökskurs i SJFs regi en gång i tiden, det var ett testskott för SVR, och en av uppgifterna i kursen var att vi skulle bli övertygade om hur kasst det var med buckshots och slugs.

Grisfigur, 80 meter. Jag sköt tre skott stående, alla inom träffområdet med slug.
Liten grisfigur med hundsilhuett en meter bort, avstånd 20+ meter. Alla buckshots i grisen, ett par utanför träffområdet dock.
En lätt förbittrad provledare.

Jag har en teori om att en helt rak pipa - inga "overbore" eller trångborrningar - är det vettigaste för buckshots. Ju mindre man stökar till laddningen desto bättre.

Buck och slugs verkar trivas i samma typ av pipor - kravet är att de är absolut runda. En rund pipa med choke ger bra choke med även med buck, så grundbulten är att pipan ska vara rund.

/T

Vilka pipor är inte runda? Obs! Ingen ironi, är uppriktigt intresserad av hur man avgör det.
Husqvarna 1640MC 30-06 Leupold M8 6x36
Husqvarna 350 12/70
Husqvarna M/20 12/70
Brno ZH305 .22 Savage High Power/12/70
Användarvisningsbild
HVA350

Inläggav pmt » 13 feb 2013, 18:26

HVA350 skrev:
Vilka pipor är inte runda? Obs! Ingen ironi, är uppriktigt intresserad av hur man avgör det.

De flesta ärligt talat.... Man mäter med en trepunktsmickrometer. Det kan slå ganska mycket på en pipa som man uppfattar som "helt rund".

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.

Intill dess att Svenska Jägareförbundet intar en mer resonlig vapenpolicy rekommenderar jag alla att lämna förbundet. Det har fortfarande inte vågat göra trots allt vi sett de senaste åren.....
Användarvisningsbild
pmt

Inläggav Giobbi » 17 sep 2018, 16:18

Godmorgon!

Jo, är i Grekland och pratar gris med några jägare och dom kör uteslutande med Buckshots. Lite förvånande blir dom när jag nämner att dom är förbjudna här och att vi bara jagar med kula. Vilket dom aaaaldrig skulle göra av många själ. Försöker hitta info om varför men misslyckas via telefonen. Någon som sitter på info förutom IMats och pmt?
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav jdrotz » 17 sep 2018, 17:21

Lagen i Sverige bygger på att buckshots ökar risken för skadeskjutningar, har jag hört iallafall. Har ej fått det bekräftat.

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav minken78 » 18 sep 2018, 20:21

Skjutit flera rå med buckshoots på eftersök, då inga jättegrova hagel utan 5,2mm. Dock har jag inte skjutit på mer än normalt hagelhåll (max 30-35m) vilket man nog inte ska heller, och då har dessa varit mycket effektiva.
Tikka T3 vänster GRS Swarovski Z6i 3-18x50
Tikka T3 Varmint vänster 308w Helia CSX 3-13x56
Blaser kombi vänster 12/70-7x57R Helia CBX 2,5-10x50
Anchutz vänster 22lr Buscnell 3-9x40
På ingående Savage thumbhole väns 17HMR
Bassetten Loke som går som tåget
minken78

Inläggav sneträff » 19 apr 2019, 12:36

att dom är förbjudna i sverige kan bero på att dom en gång i tiden såldes som "långhållshagel" farsan gick på den blåsningen, och sköt ett skott mot ett rådjur på ca 50m.
rådjuret försvann förstås, men han sköt det året därpå, och då hittade ett 8mm hagel innanför halsskinnet. resten av patronerna finns kvar i den museiala delen av amunitionsförrådet. polsk ammo märkt 8mm i hagelstorlek. märket är olympic om jag minns rätt. finns även några patroner som enl uppgift ska vara laddade med rundkula av samma märke.

sneträff
sneträff

Inläggav locorod » 19 apr 2019, 14:39

Han den dryge amerikanen, Paul Harrel, gjorde ett rätt bra test på hur buckshots träffar. Inget som imponerade på mig i alla fall....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Föregående

Återgå till Småviltsjakt