Buckshot och jakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Buckshot och jakt

Inläggav HVA350 » 12 feb 2013, 17:31

Om någon har erfarenhet (kanske från vissa delstater i USA?) av att jaga med buckshotammo, hur ser era upplevelser av denna ut? Jag vet att det är olagligt att jaga med buckshots i Sverige så det behöver inte påtalas i denna tråd...vill helt enkelt höra synpunkter kring ammunitionssorten från de som har testat att jaga med den (teoretiker göre sig icke besvär, jag vill höra konkreta erfarenheter).
Husqvarna 1640MC 30-06 Leupold M8 6x36
Husqvarna 350 12/70
Husqvarna M/20 12/70
Brno ZH305 .22 Savage High Power/12/70
Användarvisningsbild
HVA350

Re: Buckshot och jakt

Inläggav pininhakan » 12 feb 2013, 17:34

På nära håll dödar dom allt...men prova på längre håll...25-30m då är det mest tur om nått hagel tar där du vill!
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Wachtel » 12 feb 2013, 17:37

Har gått eftersök på rådjur där "buckshot" använts i tron att man då kan förlänga hållen. Avslagna ben, käkar och annat elände ... :evil:
Användarvisningsbild
Wachtel

Inläggav Regnskog » 12 feb 2013, 17:52

pininhakan skrev:På nära håll dödar dom allt...men prova på längre håll...25-30m då är det mest tur om nått hagel tar där du vill!

Nja, det är nog en erfarenhet som handlar om bristande brukarkunskaper - jag har nog skjutit runt en 80-90 buckisar nu i lite olika former och med olika choke. Med Teauge extended 1/2 eller trängre har jag träffbilder, jämna sådana på 15-25 cm på 40 meter, på 50 meter är det ett mönster inom en 35 cm cirkel, man får skjuta buckisar som man skjuter kula, dvs sikta ordentligt,
jag skulle tro, notera tro att de flesta dåliga erfarenheter handlar om billiga=kassa buckshots som lagrats länge i en ficka osv innan någon smäller av den på skjutbanan och tittar efter.

Med Hornady buffrade 12 och 8 kulors versioner både Critical Defence och Superformance så har jag fått väldigt fina resultat, att inse då är att ett enskilt hagel i sig är dödande för allt svenskt vilt, även om givetvis det handlar om tid, träff i vital del osv. Självfallet är träffar i ben inte sådana att projektilen knäcker den som är normen med klass 1 kulor.

Om man går ner till BB eller OO storleken är det i grunden vanliga hagelplugg vi talar om, men även där är choke och mönster viktigt, en 5 eller 5,5 mm kula kommer att på avstånd upp till 50 meter att vara helt dödande.

Remington har en gåspatron med BB- en 36 grams laddning med lite drag i, köp en sådan ask och prova dem med tight choke för att se efter lite på egen hand. Det är intressant hur både skjuta slugs/brenneke samt detta med buckisar är en fråga om kunskaper/testande snarare än något annat. Jag skulle inte vilja jaga med varken slugs/brenneke eller med buckisar då jag föredrar kulvapen på saker av den storleken,

men det är intressant och framför allt roande att knäcka egna fördomar om produkter och förkovra mig om sakers egenheter.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav pmt » 12 feb 2013, 18:45

HVA350 skrev:Om någon har erfarenhet (kanske från vissa delstater i USA?) av att jaga med buckshotammo, hur ser era upplevelser av denna ut? Jag vet att det är olagligt att jaga med buckshots i Sverige så det behöver inte påtalas i denna tråd...vill helt enkelt höra synpunkter kring ammunitionssorten från de som har testat att jaga med den (teoretiker göre sig icke besvär, jag vill höra konkreta erfarenheter).

Jag har provat och det är inget jag kan säga att jag saknar. Det är lite som med slugs - det funkar bra i vissa ganska specifika situationer men är därutöver meningslöst. Kinkiga på hur choken ser ut, vissa patroner funkar bra i en pipa, katastrofalt i en annan. Med få hagel att jobba med kan någa få hagel hit eller dit i träffbilden göra den katastrofalt usel eller helt perfekt.Så ska man använda dem måste man testa dem ordentligt så man vet var träffbilden tar slut - för även om haglet räcker 80-90 meter är det inte säkert att träffbilden gör det.

Om syftet är att skjuta gris/hjort så ser jag vett och sans med dem, men jag föredrar kula sådant vilt. För småvilt ger de ofta för glesa mönster i träffbilderna för att det ska funka , och tar ett hagel så blir mest slafs av alltihopa. För normalt hagevilt är redan US3 snudd på för grovt, och en US3 har verkan ut mot 80m. Så om man inte ska efter gris/hjort så ser jag ärligt talat en mycket liten jaktlig användning för dessa. Det är ett tag sedan nu men jag hade en jaktgäst som sköt ett par fasaner med US1 - det var inget att göra utöver att lägga dem på rävåteln. Grova hagel slår sönder hysteriskt mycket.

I USA vet jag att vissa stater tillåter hagel mot större hjortarter och gris, ofta av hänsyn till viltstammarna där man hellre reglerar jaktformerna förr än vapnen - i det forna kommunistiska östeuropa fick man inte äga räfflade vapen som privatperson så buckshot och slugs funkar även på hjort/älg/gris. Men får man använda mer ändamålsenliga saker så tycker i alla fall jag att man ska göra det.

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
Användarvisningsbild
pmt

Buckshot och jakt

Inläggav ? » 12 feb 2013, 19:39

Jag är en riktigt redneck från träskmarkerna i Florida. Jag har personligt bara dåligt erfarenhet av jakt med buckshot mycket skadeskjutning av vitsvans och gris. Det måste var bra nära om det ska nå vitala organ.

Dock hade jag en farbror som lyckades med en Ithica Roadblocker kal. 10 med 3.5 tums hylsor. Då gick det bra up till 70 meter med buckshot, kom inte ihåg om det 00 eller 000.

//Todd
Användarvisningsbild
?

Inläggav bjorn.h » 12 feb 2013, 19:50

Jag undrar hur många vitsvansar i USA som springer runt med nått buckshothagel inkapslat i arslet, rätt många.
bjorn.h

Inläggav Gwlyddyn » 12 feb 2013, 19:54

Här har du lite träffbilder på olika avstånd och ammo.

http://www.theboxotruth.com/docs/bot20.htm

33 tums träffbild på 45 meter..

Bild
Användarvisningsbild
Gwlyddyn

Buckshot och jakt

Inläggav HVA350 » 12 feb 2013, 20:00

Intressanta synpunkter från er alla. Anledningen till att jag frågar är att jag fått uppfattningen att det säljs en hel del buckshots i Sverige, trots att det både är olagligt och tydligen värdelöst. Samtalade med en mycket rutinerad jägare häromdagen och han brukar inte så sällan peta in en buckshotpatron i hagelpipan på sin kombi. Tydligen ligger rådjuren varje gång (jag VET att det är en kille som inte överdriver). Han fäller mer vilt än ngn annan jag stött på så ngt rätt måste han ju göra. Har givetvis inga planer på att begå sådana olagliga handlingar, ville bara se hur erfarenheterna på forat såg ut. Tack för input!
Husqvarna 350 12/70
Husqvarna M/20 12/70
Användarvisningsbild
HVA350

Inläggav Regnskog » 12 feb 2013, 20:03

Illustrativt, för att inte bli bländade av de dåliga resultaten, det var med en ren cylinder som det där "träffarna" sköts.
Regnskog

Inläggav Ola Å » 12 feb 2013, 20:11

HVA350 skrev:Anledningen till att jag frågar är att jag fått uppfattningen att det säljs en hel del buckshots i Sverige, trots att det både är olagligt [...]

Nåja, det är olagligt att jaga med.
Användarvisningsbild
Ola Å

Inläggav pininhakan » 12 feb 2013, 20:30

Regnskog skrev:
pininhakan skrev:På nära håll dödar dom allt...men prova på längre håll...25-30m då är det mest tur om nått hagel tar där du vill!

Nja, det är nog en erfarenhet som handlar om bristande brukarkunskaper - jag har nog skjutit runt en 80-90 buckisar nu i lite olika former och med olika choke. Med Teauge extended 1/2 eller trängre har jag träffbilder, jämna sådana på 15-25 cm på 40 meter, på 50 meter är det ett mönster inom en 35 cm cirkel, man får skjuta buckisar som man skjuter kula, dvs sikta ordentligt,
jag skulle tro, notera tro att de flesta dåliga erfarenheter handlar om billiga=kassa buckshots som lagrats länge i en ficka osv innan någon smäller av den på skjutbanan och tittar efter.

Med Hornady buffrade 12 och 8 kulors versioner både Critical Defence och Superformance så har jag fått väldigt fina resultat, att inse då är att ett enskilt hagel i sig är dödande för allt svenskt vilt, även om givetvis det handlar om tid, träff i vital del osv. Självfallet är träffar i ben inte sådana att projektilen knäcker den som är normen med klass 1 kulor.

Om man går ner till BB eller OO storleken är det i grunden vanliga hagelplugg vi talar om, men även där är choke och

mönster viktigt, en 5 eller 5,5 mm kula kommer att på avstånd upp till 50 meter att vara helt dödande.

Jag bistår att jag inte provat något särskilt mer än i några hagelgevär med olika choke. Men jag har dragit samma slutsats varje gång att dom är för jakt odugliga. Vist kan man säkert prova ut en aceptabel träffbild men det gör den för den delen inte lämplig för någon jakt jag kan komma på. ( än mindre laglig)

Jag har avlivat några tamdjur med dom på mycket kort håll men till det funkar ju jakthagel minst lika bra.
Ren skit i min värld!!

Remington har en gåspatron med BB- en 36 grams laddning med lite drag i, köp en sådan ask och prova dem med tight choke för att se efter lite på egen hand. Det är intressant hur både skjuta slugs/brenneke samt detta med buckisar är en fråga om kunskaper/testande snarare än något annat. Jag skulle inte vilja jaga med varken slugs/brenneke eller med buckisar då jag föredrar kulvapen på saker av den storleken,

men det är intressant och framför allt roande att knäcka egna fördomar om produkter och förkovra mig om sakers egenheter.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav BLEKINGE BAD ASS » 12 feb 2013, 20:33

Med passande choke och rätt använt så är buckshots effektiva ut på dubbla hagelhåll om man kan hålla ihop svärmen det vill säga. Med buckshots bör man skjuta och kolla träffbilder för det skiljer mycket på olika fabrikat och trångborrningar. Grymma hagel som ger rejäl verkan. Jag har främst använt rottweils 8 -och 12 -hagel varianter 76mm patroner.
LISTEN UP LADIES....
If your man doesn't know how to hunt or fish,
You have a girlfriend
Användarvisningsbild
BLEKINGE BAD ASS

Inläggav Alpenländische » 12 feb 2013, 20:53

Det vill ju till att träffa med.....! Inte så lätt på ett rådjur på 60-70m med hagelspången......
Användarvisningsbild
Alpenländische

Inläggav Regnskog » 12 feb 2013, 21:05

Tja, med lite träning är det lättare, men jag håller med dig,

jag sköt 3x3 remington slugs med min benelli från stående på 80 meters vallen för två somrar sedan, bara riktade och sköt, detta efter att jag stämt av drop något mot vallen bakom med tidigare skott var skotten mot en rådjursfigur från Canaxa ( ie lite större än verkliga rå) jag hade faktist 7 i bogen och två lite bakom, typ precis i diafragman,

på 30 meter höll samma slugs för att rikta mot och skjuta skallskott på samma vid det laget väldigt trasiga måltavla. Nåväl detta var inte frågan om min förmåga, utan bara att det tarvar lite träning och att det inte rör på sig, väldigt svårt att skjuta över spången vid stor vinkelhastighet, tendensen är att man då skjuter under för att man vill se det man riktar på, så kallat kl 6 riktning.
Regnskog

Inläggav Canta » 12 feb 2013, 21:20

Inte olagligt att inneha buckshots men inte OK för jakt men OK för eftersök. Har alltid några med vid trafikeftersök då ju många djur, som ju alla jägare vet, ofta blir 'överlevare' när dom väl kommit över första chocken. När ett rådjur skuttar iväg i mörkret på 3 ben då förslår inte alltid ett vanligt hagelskott. En 'buck' dödar genom att hagel går genom skinnet in i mjukdelar.

Skall inte användas om man är fler än en själv och inte heller med hundar. Större krav att man siktar ordenligt isf. swingar ...
En avlivningsammo, mao ...
Användarvisningsbild
Canta

Buckshot och jakt

Inläggav HVA350 » 12 feb 2013, 22:59

Ola Åberg skrev:
HVA350 skrev:Anledningen till att jag frågar är att jag fått uppfattningen att det säljs en hel del buckshots i Sverige, trots att det både är olagligt [...]

Nåja, det är olagligt att jaga med.

Jo, det var ju det jag menade. Men inte fan tror jag att merparten av de buckshots som säljs avfyras på tavlor på skjutbanan...visst en del går säkert på eftersök, men jag tror också att det jagas en del med ammunitionstypen. En och annan halvauto med rödpunkt eller optiskt riktmedel matas nog med buckshots...
Husqvarna 350 12/70
Husqvarna M/20 12/70
Användarvisningsbild
HVA350

Inläggav Rene » 12 feb 2013, 23:14

jag har bott i länder som nästan allt jakt sker med hagelbössa och folk brukar använda både slug och buckshot för nästan alla soters storvilt(vildsvin mest). folk brukade ladda hagel bössan en pipa med slug och den andra med buckshot.
i vanliga SVS hagelbössa buckshot hade 25 meters och slug 50 meter som max effektiv avstånd oh jägarna var medvetna om det.
jag har sett en massa vildsvin som var problem för sockerbruket skjutna med buckshot och tydligen måste ha funkat bra!!, men själv har inte skjuttit några med buckshot.
cogitationis nomine complector id omne, quod sic in nobis est ut ejus immediate conscii simus
springfield M6 kaliber22 LR/410
Brno kombi 7x57R/12
husqvarna 1640 i 6,5x55+ 270+ 8x57js pipor
ruger 77 i 3006
mannlicher 1950 i 3006!
brno 602 375H&H
Rene

Inläggav BengtBerg » 12 feb 2013, 23:50

Har en slätborrad slugpipa till min Beretta Urika. Den är grym på att skjuta buckshots - håller verkligen ihop. Jag var på en eftersökskurs i SJFs regi en gång i tiden, det var ett testskott för SVR, och en av uppgifterna i kursen var att vi skulle bli övertygade om hur kasst det var med buckshots och slugs.

Grisfigur, 80 meter. Jag sköt tre skott stående, alla inom träffområdet med slug.
Liten grisfigur med hundsilhuett en meter bort, avstånd 20+ meter. Alla buckshots i grisen, ett par utanför träffområdet dock.
En lätt förbittrad provledare.

Jag har en teori om att en helt rak pipa - inga "overbore" eller trångborrningar - är det vettigaste för buckshots. Ju mindre man stökar till laddningen desto bättre.
Jag har en jycke från mars 2018 som dock artar sig riktigt, riktigt bra. Vi hälsar gärna på om du behöver hund och vill jaga på unghundens villkor.
https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/60006-wachtelhund-i-08-land-vill-jaga-mer
BengtBerg

Buckshot och jakt

Inläggav HVA350 » 13 feb 2013, 07:20

BengtBerg skrev:Har en slätborrad slugpipa till min Beretta Urika. Den är grym på att skjuta buckshots - håller verkligen ihop. Jag var på en eftersökskurs i SJFs regi en gång i tiden, det var ett testskott för SVR, och en av uppgifterna i kursen var att vi skulle bli övertygade om hur kasst det var med buckshots och slugs.

Grisfigur, 80 meter. Jag sköt tre skott stående, alla inom träffområdet med slug.
Liten grisfigur med hundsilhuett en meter bort, avstånd 20+ meter. Alla buckshots i grisen, ett par utanför träffområdet dock.
En lätt förbittrad provledare.

Jag har en teori om att en helt rak pipa - inga "overbore" eller trångborrningar - är det vettigaste för buckshots. Ju mindre man stökar till laddningen desto bättre.

Intressant. Trots detta rekommenderar Remington full choke vid användande av deras buckshots. Undrar hur de kommit till den slutsatsen?
Husqvarna 350 12/70
Husqvarna M/20 12/70
Användarvisningsbild
HVA350

Nästa

Återgå till Småviltsjakt