Jaga geting någon?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Jaga geting någon?

Inläggav Torslund » 28 aug 2012, 10:42

Duellerade med en geting som grabb. Satte i ett 6mm startskotts patron i 22an och sköt mot getingen, den vann, träffade mig i pannan.
Torslund

Inläggav marlin 1895 sbl » 28 aug 2012, 12:18

Och mej! dom är duktigt aggresiva![/quote]

Du hade oxå blivit aggresiv om någon sprutade nervgas in genom din ytterdörr :mrgreen: :mrgreen:[/quote]

:mrgreen: tur dom inte har bössor då! :D
Dör man så dör man!
Användarvisningsbild
marlin 1895 sbl

Inläggav Flogmyra » 31 aug 2012, 07:49

Kompisens far sög upp ett gäng getingar med dammsugaren i hans garage för ett antal år sedan, lämnade dammsugarn igång för att hämta radar och spreja i slangen men han hittade ingen radar men dock en flaska startgas :) som någon skrev här innan bildas det gnistor i en dammsugare, iaf så ledde detta till ett rökfyllt garage, en trasig dammsugare och möjligen ett par nya kallingar, enligt vittnen small det rejält :)
30-06 Kalibrarnas Royce Rolls
Flogmyra

Inläggav Anneli » 31 aug 2012, 08:16

Dammsugare funkar faktiskt bra, men jag skulle nog suga in dom i en "Grovis" istället för i maskinen. :?
------------------------------
Anneli
Skotträdd, men äter helst skogsprodukter.
Jobbar med "leksaker" för jägare.
Användarvisningsbild
Anneli

Inläggav Robberts » 31 aug 2012, 10:26

Hehe rolig tråd! Det är något otroligt spännande med att riva ner getingbon. Särskilt de stora. Utan att veta hur björnjakt med ställande hund får kroppen att reagera så kan jag mycket väl tänka mig att känslan är ungefär den samma? :mrgreen:

Satt ett stort som en fotboll stl.4 i en buske utanför farsans hus förra sommaren och det löste han med hagelbössan cal.12. Blev inte en geting kvar.

När ensamma soldater kommer in i huset så brukar jag spraya hårspray på dem tills de blir groggy och sedan daska till dem med en tidning eller bok. Hårsprayen är lite utav en säkerhetslina om nerverna tar över och du missar getingen. De brukar bli så j-kla vilda om man missar dem.
Kalibrar:
12/70
.243win
7x57r
8x57JS
9,3x62
Användarvisningsbild
Robberts

Inläggav Markus A » 31 aug 2012, 11:11

Bäst är att sopa till dem i luften så de dänger in i en vägg och dör. Dels går inget sönder, och får man en halvträff verkar de ignorera det.

Roligaste sättet att ta bort ett getingbo var nog att löda ena änden av ett kopparrör, borra ett litet hål med stubin. 20g svartkrut och vika andra änden, samt tejpa med "mynningen" mot getingboet.. JÄvlarrannamma. döda getingar överallt :-)

(och en rejäl smäll) ...

Don't try this at home

/M
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav brnofox2 » 31 aug 2012, 16:24

Traktormannen skrev:
brnofox2 skrev:Nu har jag betat av en antibiotikakur + en engångsdos cortison. Fruktar att man blivit överkänslig så nu är det väl bara att vänja sig vid att ha cortisontabletter med sig.

Hoppas verkligen du klarar dig från överkänslighet.
Jag har inga allergier äter allt både inom och utomlands, har blivit biten av allt möjligt men en vanlig geting tål jag inte tack vare en överdos av jordgetingar som barn...

Hur testar man om man blivit allergisk/överkänslig?

Tyvärr har detta satt sig lite i skallen för mig. Jag har varit ute och jagat som vanligt efter incidenten med getingen men det ligger och mal i skallen och man tittar sig för vars man sätter fötterna. Olust är ingenting man vill känna i skogen.

//

Medlem i Svenska jägareförbundet

Lyssna på riksdagen, ge oss en ny viltmyndighet.
brnofox2

Jaga geting någon?

Inläggav TikkaPower » 31 aug 2012, 16:44

Jag tror inte att det går att testa, det gäller nog bara att reta upp en geting och ha sina tabletter med sig.

iPhone som stavat.
TikkaPower
Hyltrimmer Min modell av WFT2 beställ på hylstrimmer@gmail.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav jimmy85 » 03 sep 2012, 04:10

Kylspray är effektivt mot getingar. Dom liksom bara trillar ner. Deodorant o tändare går oxå bra :mrgreen: Hatar värkligen kräken,bålgetingbo va de hemma för något år sedan,sprayade kylspray rakt in i ingången o inte ett liv efter det. Plockade sedan ner boet o duttade på lite bensin så ja kunde tina upp dom :twisted:
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav peter_e » 05 sep 2012, 13:23

Jag brukar köra med damsugaren först på bon som ska bort, så får man oftast bort dom allra ilskaste jäklarna. Jag brukar avsluta med att suga in ett par nävar gårdsgrus i. Gruset får upp rätt bra fart i slangen och slår ihäl getingarna i påsen.
Ruger 10/22 - 22LR, Brno Fox-2 - 222rem, Savage Axis - 308win, Browing Double Auto - 12x70, Browning Double Auto Twelwette - 12x70 & Merkel SBS - 12x70
peter_e

Inläggav vapensmen » 05 sep 2012, 22:08

Bålgetingbo ca 70cm högt, inte roligt när man gått in å satt sej i mörkret, å upptäcker att man slipper sitta ensam, vågar man dra en smäll? knappast!!
Bålgetingbo.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vapensmen
vapensmen

Jaga geting någon?

Inläggav TikkaPower » 05 sep 2012, 22:29

Respekt.

Jag har inget emot bålisar dock, har sett hur effektiva de är på att ta vanliga getingar samt att de är mycket "lugnare" an de andra små glödstiftarna.

iPhone som stavat.
TikkaPower
Hyltrimmer Min modell av WFT2 beställ på hylstrimmer@gmail.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav Remmpa » 02 maj 2013, 02:45

vapensmen skrev:Bålgetingbo ca 70cm högt, inte roligt när man gått in å satt sej i mörkret, å upptäcker att man slipper sitta ensam, vågar man dra en smäll? knappast!!
Bålgetingbo.jpg

Bålgetingar är lika eller snällare än humlor. Men lyckas du dra på dig deras vrede så drar de sig inte att jaga dig 500m eller kanske till och med mer!

Nål på10-12mm å de trycker fan in hela då de anfaller. Då måste minst ha vinterkläder på dig för att klara dig.

Pdrsonligen skulle jag inte vara särskillt rädd för att skita.där om jag kunde smyga in.
http://www.fältskytte.se
Swedish Riflery at facebook
Remmpa

Inläggav gren » 02 maj 2013, 05:53

Jag har en getinghund. Jag har försökt vänja henne av vid dem, eftersom det är oönskvärt vilt samt att hon tar dem själv, vilket bara känns oetiskt (om än trevligt). Jag blir dock så j*vla nervös när hon gör det. Är det stor risk att hundar blir stuckna när de hugger efter närgångna getingar eller är det som med katter och ormar - katterna är oftast snabbare?
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav Wachtel » 02 maj 2013, 09:15

Har sett vid flera tillfällen när hund tagit geting. Ibland har det blivit ett väldigt grimaserande så det var nog obehagligt men de verkar inte vara så känsliga för sticken.
Användarvisningsbild
Wachtel

Inläggav birk0323 » 02 maj 2013, 09:34

Oj många getingberättelser här, har blivit stungen flertalet gånger men roligast var ändå när en gemensam bekant i byn bjöd in till förfest. Jag och en kille till som bodde åt samma håll slog följe. Det visade sig finnas ett rejält getingbo på altanen under taket och J som aldrig varit rädd för dylikt skulle visa(lätt förfriskad) hur dessa togs bort med plastpåse. Plastpåsen träddes över boet och slöts så tätt det gick men tydligen hittade de en öppning ut vid hans hand. Det strömmade getingar i vild ström upp mot ansiktet på honom innan han slängde sig i vattnet med påsen nedtryckt under ytan, uppklädd för lokal var han allt också :mrgreen: . Ingen av oss tre blev stungna den gången konstigt nog.
När sotaren skulle upp på övre vinden för att kontrollera skorstenen så visade det finnas ett rejält getingbo där men han tyckte att det gick bra utan åtgärd från mig, han blev inte heller stungen trots att han fick krypa förbi boet på någon styv dm. Själv håller jag mig borta så mycket det går från getingar, vet hur ont det gör.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Staffan i skogen » 06 jun 2019, 12:53

Väcker liv i denna tråd i stället för att skapa en ny.

Har ett litet nystartat bo på insidan av dörren till snickarboden som jag tänker skjuta bort ikväll. Men vad ska jag skjuta med? Har ingen hagelpang så det alternativet går bort.
* 222 VMax
* 6,5x55 Remington Core-lokt
* 6,5x55 Oryx (kanske i dyraste laget för ett getingbo?)
* 8x57 Podium FMJ

Mynningen mot boet och bränna av är vad jag tänker mig. Har en 22:a också men den känns lite klen, vill vara helt säker på att drottningen dör.
HVA 648 8x57JS med Pecar 3-7x35
CG 1900 6,5x55 med Helia Super 3-9x40
Sako Vixen 222 med Pecar 4x
CZ 452 22LR med Weaver K4-1
FWB 601

Arbetar med IT, en branch med 6000-åriga anor
Staffan i skogen

Inläggav HuggyBear » 06 jun 2019, 14:30

Det är förmodligen ingen drottning där men man vill ju få bort fom fort när dom bygger där man själv ska vistas. Om det är nytt å inte så stort äre enklast att bara bara sätta en påse över å klämma till. Givetvis me handkar på. Men eftersom det är roligare när det smäller så ta du såklart 22:an :lol:
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC Vortex 5-25x50
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Merkel 32 12-12/7×57R Trijicon 1,25-4
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav dråparn » 06 jun 2019, 16:50

Fan va taskiga ni är getingar gör nytta i naturen. När jag jobbade i skogen råkade jag ngn gång såga ikull nån mindre Björk med ett stort getingbo , men jag reste upp det igen. Satt en gång på röjsågen och tog en femma och fick se ett jordgetingbo ca 60cm från foten, satt och tittade på dom en stund innan jag reste mig upp. Glömde tyvär bort det och satte foten i boet och gick därifrån och då kände jag deras besvikelse , ena benet var fullt med getingar som gjorde sitt bästa för att sticka mig. Hoppade som en gazell därifrån upp på vägen och borstade bord dom små rackarna. Blev full i skratt då jag tänkte hur det sett ut när jag studsade därifrån, blev bara 12 stick genom byxorna :mrgreen:
dråparn

Inläggav Kungibyn » 06 jun 2019, 17:10

Hemmagjord napalm är effektivt på jordgetingar.
Blanda frigolit i bensin till ni är nöjd med konsisten.
Merkel RX Helix 9,3x62. Meopta Meostar R1 1-4x22. Sonic 45.
Tikka T3 varmint 6,5x55. Vortex Viper PST 4-16x50. Stalon w110.
Brno cz455 22lr+17hmr. Karl Kahles Helia S 8x56
Victor Sarasqueta Sbs 12.
Kungibyn

FöregåendeNästa

Återgå till Småviltsjakt