Jaga geting någon?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Jaga geting någon?

Inläggav Staffan i skogen » 06 jun 2019, 17:20

Det blev 222:an. Eftersom jag var osäker på effekten provskjöt jag först på en bit "bikakekartong", det blev ett redigt stort hål. :mrgreen:

Sedan passade jag en liten stund på boet tills jag sett getingen gå in, sedan sköt jag. Inte ett spår av boet och ett litet ingångshål på stubben jag ställt upp som kulfång.

Nöjd med resultatet. :)
HVA 648 8x57JS med Pecar 3-7x35
CG 1900 6,5x55 med Helia Super 3-9x40
Sako Vixen 222 med Pecar 4x
CZ 452 22LR med Weaver K4-1
FWB 601

Arbetar med IT, en branch med 6000-åriga anor
Staffan i skogen

Inläggav fugazi » 06 jun 2019, 18:18

En sockerbit tryckt mot sticket på huden är väldigt effektivt, suger liksom ut giftet!

Den här körde jag förra sommaren:
Geting Effekt
Den är inte billig men skitbra!
fugazi

Inläggav LGH » 07 jun 2019, 10:58

Geting Effekt är otroligt effektivt. Jag har tejpat fast ett helt vanligt sugrör med bockad del på mynningen för att komma åt kluriga bon.
LGH

Inläggav micke w » 07 jun 2019, 11:11

De är väl inga problem, dom allra flesta ha ju hemförs å dom ä ju i regel knuten till Nomor el Anticimex. De ä bara å ringa så kommer dom å sanerar det ingår i hemförs och kostar ingenting extra.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav sevehem » 07 jun 2019, 18:55

Staffan i skogen skrev:Det blev 222:an. Eftersom jag var osäker på effekten provskjöt jag först på en bit "bikakekartong", det blev ett redigt stort hål. :mrgreen:

Sedan passade jag en liten stund på boet tills jag sett getingen gå in, sedan sköt jag. Inte ett spår av boet och ett litet ingångshål på stubben jag ställt upp som kulfång.

Nöjd med resultatet. :)

Det börjar minst sagt märkas att det är lågsäsong i jakten nu.... :mrgreen:
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav fugazi » 08 jun 2019, 10:03

micke w skrev:De är väl inga problem, dom allra flesta ha ju hemförs å dom ä ju i regel knuten till Nomor el Anticimex. De ä bara å ringa så kommer dom å sanerar det ingår i hemförs och kostar ingenting extra.

Gäller hemförsäkringen vak-kojan också?
Verkar ju iofs vara många robsoftare som är mer eller mindre bosatta i dom, men.... :lol:
fugazi

Inläggav birk0323 » 09 jun 2019, 00:30

Mycket geting här hemma, geting överallt, inne och ute. Ifjol hade jag ett gäng runt huvudet när jag bröt bort vindskivan men stod i en skylift så det var till att ta det lugnt, blev inte stungen och har faktiskt aldrig blivit det här hemma men har ju råkat ner i något jordgetingbo på skogen vid något tillfälle och helvete vad det gör ont... hua. Blev stungen mitt uppe i huvudet också vid ett tillfälle på förhösten när jag skulle jaga fågel. Den gången satt boet på stallet utanför jaktkojan så det fick sig en smäll med tolvan och sedan var det lugnt från det hållet. En tidigare kollega fick sig ett sting rakt på själva ollonbollen han i en bastu, han beskrev den känslan med en uttrycksfull grimas samt en följande berättelse om en sköterska som verkade ha svårt att hålla sig för skratt när han förklarade händelseförloppet.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav fonkystuff » 09 jun 2019, 02:08

Myrr rockar!
Vet att det låter udda, men farsan lärde mig det och det är galet bra.
En annan grej som faktiskt funkar är att spraya radar - funkar som det står på burken, det är man ju inte bortskämd med.....
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inläggav detstorabla » 09 jun 2019, 14:56

Grovdammsugare + vprör. Avsluta med att suga i lite myrr innan du tömmer påsen....
Funkade kanon när jag hade ett bo under huspanelen....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
detstorabla

Inläggav Walt Slade » 10 jun 2019, 08:27

Wachtel skrev:Har sett vid flera tillfällen när hund tagit geting. Ibland har det blivit ett väldigt grimaserande så det var nog obehagligt men de verkar inte vara så känsliga för sticken.

Min beagle har alltid jagat getingar, vet inte om hon blivit stungen tidigare men i fjol sommar så skrek hon till när hon fick ett stick i tungan.
Efter några minuter blev hon dåsig, lade sig i soffan och det gick inte att få fart på henne.
Som tur var hade inte tungan svullnat så hon andades bra.
Efter en knapp timme så började hon piggna till och en stund senare var allt normalt igen.
Walt Slade

Föregående

Återgå till Småviltsjakt